تحقیقات یک ماهه CNN نشان داد که در این دوره از انتخابات نیز، حداقل بخشی از مبارزات روسیه در هدف قرار دادن انتخابات آمریکا برون سپاری شده است به این معنا که این عملیات به ترول هایی در غرب آفریقا (در غنا و نیجریه) واگذار شده است.

ترول های (troll) روسیه بازگشته اند و یک بار دیگر تلاش می کنند تا قبل از انتخابات امسال جو سیاسی را در آمریکا مسموم کنند. اما این بار آنها به گونه ای هدفمند تر عمل کرده و پنهان شده اند تا شناسایی و ردیابی شان بسیار سخت تر باشد.

آنها پایگاهی بسیار دور تر از روسیه پیدا کرده اند. در سال ۲۰۱۶، بخش عمده ای از ترول ها از دفتری در سن پیرزبورگ روسیه، انتخابات ایالات متحده را مورد هدف قرار داده بودند.

تحقیقات یک ماهه CNN نشان داد که در این دوره از انتخابات نیز، حداقل بخشی از مبارزات روسیه در هدف قرار دادن انتخابات آمریکا برون سپاری شده است به این معنا که این عملیات به ترول هایی در غرب آفریقا (در غنا و نیجریه) واگذار شده است. آنها منحصراً روی موضوعات نژادی در ایالات متحده متمرکز شده اند. یکی از این روش ها ارتقا و توانمند سازی سیاهپوستان است که عمدتاً رویکردی عصبی و ناراحت نسبت به سفید پوستان دارند.

کارشناسانی که کارزارهای اطلاعاتی روسیه را دنبال می کنند، معتقدند، هدف از این موضوع، ایجاد اختلاف بین آمریکایی ها و برانگیختن ناآرامی های اجتماعی است. زبان و تصویر استفاده شده در پست ها، توییتر، فیس بوک، و اینستاگرام، گرافیکی هستند.

یکی از ترول های غنایی -@africamustwake- به داستانی از یک “وب سایت توطئه جناح چپ" (left-wing conspiracy website) لینک شده و در فیس بوک کامنتی تحت این عنوان "سقوط آمریکا به یک نظام پلیسی فاشیستی ادامه دارد" (America’s descent into a fascist police state continues)، واسپاری کرده است.

این پست با اشاره به یک سناتور جمهوری خواه، ادامه می دهد : "کسی باید این سناتور را از کشور اخراج کند."

در جایی دیگر -@africamustwake- چنین توییت می کند : “YOU POLICE BEEN KILLING BLACKS SINCE YA RAGGEDY MOMMAS GAVE BIRTH TO U. HAPPY MLK DAY TO U HYPOCRITES.”

بیش از ۲۰۰ حساب توسط ترول های غنایی -اکثراً در نیمه دوم ۲۰۱۹- ایجاد شده و به دست صدها هزار نفر، شاید میلیون ها نفر از مردم در سرتاسر جهان رسیده است.

وقتی CNN، فیس بوک و توییتر را از نتایج تحقیقات خود آگاه ساخت، این دو شرکت نیز به دنبال برخی از اکانت های مورد نظر بودند.

فیس بوک در بیانیه ای اعلام کرد : "ارزیابی های بعدی که با همکاری یک تیم از خبرنگاران CNN انجام داده است، موجب شد تا ۴۹ حساب فیس بوک، ۶۹ صفحه و ۸۵ حساب اینستاگرام به دلیل دخالت در امور خارجی، مسدود شود.

بنابه گفته فیس بوک، این شبکه های اجتماعی در مراحل اولیه ساخت بودند که توسط افراد محلی خواسته یا ناخواسته به نمایندگی از روسیه در غنا و نیجریه ایجاد شده بودند و هدف آنان در وحله اول ایالات متحده بود.

مسئولین فیس بوک اظهار می دارند، حدود ۱۳۲۰۰ نفر از کاربران فیس بوک، فالوور های حداقل یک یا چند حساب کاربری این افراد در غنا و حدود ۲۶۳۲۰۰ نفر نیز از فالوورهای یک یا چند حساب اینستاگرام بودند که حدود ۶۵% این کاربران در آمریکا زندگی می کردند.

توییتر نیز به CNN گفته است که ۷۱ حساب کاربری خود را که ۶۸۰۰۰ فالوور داشت، حذف کرده است. بیشتر این توییت ها به زبان انگلیسی بوده و خود را از ساکنین آمریکا معرفی می کردند.

این اپلیکیشن در بیانیه ای اعلام کرد که "این حساب ها که در غنا و نیجریه قرار دارند مطمئناً با روسیه در ارتباط بوده و کوشیده اند با گفتگو در باره موضوعات اجتماعی مانند مسائل نژادی و حقوق شهروندی میان آمریکایی ها اختلاف نظر ایجاد کنند."

فعالیت های یافت شده توسط CNN شباهت های چشمگیری با برنامه ترول روسیه در سال ۲۰۱۶ داشت، که باعث ایجاد صدها حساب برای طراحی موضوعات مختلف با عناوین آمریکایی شد. به عنوان مثال @africamustwake، که خود را بستری برای هشتک های “Platform For #BLM #Racism #PoliceBrutality,” معرفی کرده بود مدعی بود که در فلوریدا مستقر است. یا برخی دیگر از حساب های کاربری مدعی بودند که در بروکلین یا نیواورلن استقرار دارند.

یکی از حساب ها حتی وانمود می کرد، پسر عموی یک آمریکایی آفریقایی است که در بازداشت پلیس کشته شده است. این پست در یک گروه فیس بوک به نام آفریقایی ها در ایلات متحده به اشتراک گذاشته شد. این گروه به CNN گفتند که هیچ تصوری از این که ترول ها در تلاش بودند تا آنها را درگیر کنند، نداشتند.

این یک فعالیت هماهنگ برای ایجاد تحریک نژادی در ایالات متحده بود. یکی از ترول ها - Black People Trendz -  در صفحه فیس بوک مطالبی به منظور سیاه نمایی زندگی در سینسیناتی را منتشر می کرد. دیگری،

  -The_black_secret – اما به تیر اندازی پلیس های آمریکایی آفریقایی تبار اختصاص داشت. همچنین ویدئویی از یک حادثه نژاد پرستانه با این اظهارات "سیاهپوستان حق دارند از خود در برابر نژادپرستی دفاع کنند" منتشر کردند که بیش از ۵۰۰۰ واکنش و بیش از ۲۰۰۰ اشتراک داشت.

در عملیات ردیابی حساب های کاربری غنا، پروفسور دارن لینویل (Darren Linvill) و پاتریک وارن (Patrick Warren) دو تن از اساتید دانشگاه کلمسون (Clemson)، CNN را یاری کردند. لینویل در این خصوص گفت که این کارزار مستقیماً از سوی روس ها ترتیب داده شده است، اما تلاش بر این بود تا فعالیت های خود را در میان گروه های آمریکایی پنهان نمایند.

وی ادامه داد : "آنها از نزدیک درگیر مشکلات جامعه سیاهپوستان و زندگی آنان بودند". "آنها انحصاراً در مورد هر آنچه در خیابان های ایالات متحده اتفاق می افتاد، - نه در خیابان های آفریقا- صحبت می کنند، ".

کایلی اسکالز (Kailee Scales)، مدیر عامل بنیاد شبکه جهانی “Black Lives Matter” به CNN گفت : "ما با چشمانی باز در حال ورود به چرخه مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ هستیم و این واقعیت را در میابیم که بازیگران داخلی و بین المللی در تلاش هستند تا سازماندهی ما را تضعیف کنند و ما نمی خواهیم اجازه دهیم چنین اتفاقی بیافتد".

دفتر مرکزی این عملیات در یک مجتمع، مخفی در یک منطقه مسکونی آرام در نزدیکی پایتخت غنا، آکرا قرار داشت. این ساختمان توسط یک گروه کوچک غیر انتفاعی اجاره شده بود که خود را "برطرف کننده موانع برای آزادی آفریقا" (EBLA) می نامیدند.

شانزده غنایی که عمدتاً در حدود سنین ۲۰ سالگی بسر می بردند، در این مجموعه کار می کردند برخی نیز در آپارتمان مجاور بدون پرداخت اجاره زندگی می کردند. به جای لپ تاپ، در اختیار آنان موبایل قرار داشت و همگی دور یک میز مشغول به کار بودند. ترول های EBLA به عنوان یک گروه از طریق برنامه (APP) تلگرام به صورت پنهانی با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند.

یکی از ترول ها موافقت کرد تا در صورت مخفی ماندن هویتش با CNN صحبت کند، او گفت که هیچ عقیده ای ندارد، صرفاً به عنوان یک ترول روسی مشغول به کار شده است. وی ادامه داد به شاغلین سرفصل هایی داده می شد تا آنها را در پست های مختلف قرار دهند. بنابراین، داستانهایی را در خصوص خشونت، حقوق بشر و خشونت پلیس دریافت می کردیم، از آن پس، به این بستگی داشت که ما با آن اطلاعات چه عملیاتی را ترتیب خواهیم داد.

این کارمند اظهار داشت که به آنها گفته شده بهترین زمان برای توییت و پست گذاری اواخر بعد از ظهر و شب به وقت غنا می باشد، موقعی که مخاطبین آمریکایی در فضای مجازی فعال بوده و مقالات آمریکایی ارائه شده، بیشتری در دسترس آنان قرار می گیرد.

مسئولین فیس بوک اعلام کردند که "اگر چه افراد پشت کمپین تلاش کردند، اهداف و هماهنگی های خود را پنهان کنند، اما تحقیقات صورت گرفته توانست ارتباط برخی افراد و گروه “EBLA”  را با فعالیت های گذشته آژانس تحقیقاتی فضای مجازی روسیه کشف کند".

  بر اساس اعلام دولت آمریکا، آژانس تحقیقات اینترنتی (IRA) مسئولیت بخش عمده از فعالیت ترول های خارجی با هدف تبلیغات انتخاباتی در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ آمریکا را عهده دار بوده است. بودجه این آژانس توسط الیگارشی روسی، یووگنی پریگوژین (Yevgeny Prigozhin) که به کرملین نزدیک است و از وی به عنوان سرآشپز پوتین نام برده می شود، تأمین شده است.

درخواست CNN، برای ارائه توضیح از سوی شرکت “Prigozhin’s holding company, Concord Management”، در خصوص عملیات ترول های غنایی بی پاسخ ماند.

فردی که گروه EBLA را اداره می کند، خود را عماره (Amara) می نامد و مدعی است که اهل آفریقای جنوبی می باشد. در واقع وی غنایی است که در روسیه زندگی می کند و نام وی نیز "ست وایردو" (Seth Wiredu) است. چند تن از کارمندان “EBLA” گفتند که آنها شنیده اند که "وایردو" روسی صحبت می کند.

اواخر سال گذشته "وایردو" فعالیت های “EMLA” را به نیجریه گسترش داد و حداقل هشت پست از جمله یک مدیر پروژه را برای کمک به نظام "مدیریت رسانه های اجتماعی" خود ایجاد کرد. CNN از وجود این دو پست پرده برداشت، یک منبع در نیجریه نیز تأکید کرد که کارکنان پست های اداری را در لاگوس بین خود، تقسیم کرده اند.

در حساب های نیجریه نیز عمدتاً مسائلی در مورد ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده است.

در اواخر ژانویه سال جاری، “EBLA” جسارت به خرج داده و پا را فراتر نهاده است. به این ترتیب “EBLA” شبکه ای را در چارلستون، کارولینای جنوبی، دقیقاً همانگونه که آژانس تحقیقات اینترنتی در سال ۲۰۱۶ انجام داده بود، تبلیغ کرد.

لینکدن با ارسال اپلیکیشن هایی که با این جملات، افراد را دعوت می کرد، بیان داشت : "دست به دست برادران و خواهران در سرتاسر جهان بدهیم، بویژه در ایالات متحده جایی که نژادهای اقلیت در معرض اشکال مختلف خشونت و وحشیگیری قرار دارند".

در تاریخ ششم فوریه، سرویس های امنیتی غنا به مجموعه “EBLA” حمله کردند. در همان روز، گروه مورد نظر ارسال پست های جدید به حسابهای کاربری خود را متوقف کردند. یکی از کارمندان به CNN گفت : "به آنها گفتند که روی زمین دراز بکشند، سپس اسلحه را به سمت آنان گرفتند. آنها توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفته و تلفن های آنها که برای ارسال پست به حساب های کاربری شان مورد استفاده قرار می گرفت، از سوی پلیس مصادره شد.

هنگامی که CNN دو هفته پس از این ماجرا از این مجتمع بازدید کرد، به نظر می رسید که همه چیز از بین رفته و محل به متروکه ای تبدیل شده است.

سرویس های امنیتی غنا با ارسال بیانیه ای به CNN اظهار داشتند : "واحد های سایبری آنها به فعالیت های “EBLA” مشکوک شده و معتقد هستند که درگیر یک رادیکالیسم سازمان یافته در پیوند با یک کشور خارجی شده اند". این بیانیه ادامه می دهد : "در تحقیقات مشخص شده است که این گروه بودجه مورد نیاز خود را از یک منبع ناشناس در یک کشور اروپایی دریافت می کند".

منابع امنیتی غنا متعاقباً به CNN گفتند که تمام بودجه “EBLA” از روسیه گرفته شده است.

به نظر نمی رسد که این حمله توان بازدارندگی برای "وایردو" را داشته باشد. در اوایل ماه مارس، او جلسه ای را برای کارکنان “EBLA” برگزار کرد و CNN نیز از نزدیک شاهد برگزاری جلسه بود.

"وایردو" خطاب به کارکنانی که در این گروه مشغول به کار بودند، گفت : "مشکلات پیش آمده توسط سرویس های امنیتی به زودی حل خواهد شد". وی به نقل از یکی از شرکت کنندگان جلسه اظهار داشت که آنها به سر کار خود باز خواهند گشت و باید حساب های جدیدی را ایجاد کنند و گذرواژه های لازم را برای او فراهم کنند.

پس از اتمام جلسه، "وایردو" به خبرنگار CNN نزدیک شده و این موضوع را که وی در آژانس تحقیقاتی اینترنت روسیه کار می کرده را انکار نمود و گفت : "اصولاً فردی به نام "یووگنی پریگوژین" را نمی شناسد.

"من نمی گویم که شرکای روسی ندارم. من دوستانی دارم... اما این که آنها را در کار خود شریک کنم، اصلاً درست نیست، زیرا من از کسی نمی خواهم که بیاید و از من حمایت کند". وی ادامه داد که پیش از این در بسیاری از نهاد های روسی عهده دار انجام اموری مانند ترجمه بوده است.

وی تأکید کرد که “EBLA” را از درآمد خود تأمین می کند و نمی داند چرا نیروهای امنیتی غنا به این مجتمع حمله کرده اند. او گفت : "این حساب ها در مورد مباحثی که برای سیاهپوستان مهم است، صحبت کرده و در مورد نژاد پرستی و خشونت وحشیانه پلیس صحبت شده است."

"من در واقع، خود را به عنوان یک مبارز سیاهپوی فرض می کنم. من برای سیاهپوستان می جنگم".

"وایردو" اذعان کرد که او خود را عماره خوانده و وانمود کرده است که از آفریقای جنوبی است.

طبق گفته "لینویل و وارن در کلمسون (Clemson) که با ایالاات متحده در زمینه ردیابی فعالیت های ترول ها همکاری می کنند، "اهداف “EBLA” در آمریکا در واقع از الگوی دیرینه ای پیروی می کرده است".

وارن گفت : "تاریخ طولانی وجود دارد، در واقع از زمان اتحاد جماهیر شوروی، روسیه بر واقعیت های جدی تقسیمات نژادی که در آمریکا وجود دارد، تأکید داشته است. اما ما همواره سعی کرده ایم این اختلافات را تحت شعاع مسائل دیگر قرار بدهیم".

بر اساس کیفرخواستی که در فوریه ۲۰۱۸ توسط مشاور ویژه رابرت مولر منتشر شد، عاملان روسی که برای آژانس تحقیقات اینترنتی کار می کردند، از حساب های شبکه های اجتماعی در فیس بوک، توییتر، و اینستاگرام استفاده می کردند. از جمله کسانی که از نام های "سیاهان بیدار" (Woke Blacks) و "بلکتیویست ها" (Blacktivists) استفاده می کردند تا آمریکایی ها را تشویق کنند تا به کاندیدای سومین حزب رأی دهند یا به طور کامل در انتخابات شرکت کنند.

سه ماه بعد، فیس بوک، ۷۰ حساب فیس بوک، ۶۵ حساب اینستاگرام و ۱۳۸ صفحه فیس بوک که توسط آژانس تحقیقات اینترنتی کنترل می شدند را حذف کرد. فیس بوک همچنین سایر عملیات روسیه که در سال ۲۰۱۸ به آژانس تحقیقات اینترنتی مرتبط بودند، را از بین برد.

تحقیقات CNN نشان داد که حساب های ایجاد شده در غنا به طور مداوم با هم هماهنگ شده اند و در همان ساعت ها موضوعات مشابه را ارسال می کنند. به نظر می رسد، بخصوص حساب های اینستاگرام خوب عمل می کردند، به گونه ای که محبوب ترین حساب های اینستاگرام بیش از ۲۵۰۰۰ فالوور و تقریباً سه برابر مخاطبان توییتر بوده است.

یکی از تصاویر معروف “EBLA” توسط دارندگان حساب های توییتر و فالوور های آن حدود ۱۲۶۰۰۰ بار باز توییت شده است.

چند کارمند “EBLA” در گفتگو با CNN اظهار داشتند که "وایردو" از نزدیک پیشرفت عملیات و گسترش آن را تحت نظر داشت. یکی از آنها گفت که رمزهای عبور خود را در اختیار وی قرار داده بود و هر هفته می بایست جزئیات عملیات و میزان دسترسی به حساب های خود را گزارش کند. آنها از تجزیه و تحلیل های توییتر برای بررسی رشد و گسترش کار استفاده می کردند، به آنها توصیه شده بود، در صورت رشد قابل توجه حساب هایشان پاداش و حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد.

بعضی ازپست های ارسالی توسط ترول ها، شامل ارسال ویدئوهایی با آرم “EBLA” بودند. در ماه دسامبر در حساب توییتری “@AfricaMustWake” یک ویدئو منتشر شد که حاوی آرم “EBLA” بود و حرکات وحشیانه پلیس در شیکاگو را نشان می داد.

تحرکات بعدی در غنا و جاهای دیگر چیست؟

هنوز مشخص نیست که آیا "وایردو" موفق خواهد شد عملیات “EBLA” را پس از حمله فوریه پلیس بازگرداند یا خیر؟ یکی از کارکنان “EBLA” خطاب به CNN گفت که وی آنها را برای بازگشایی حساب های جدید تشویق کرده است. به نظر می رسد که"وایردو" قصد آزمایش مجدد فعالیت های خود را دارد.

به عقیده محققان "کلمسون"، ساختن شبکه های ترول در غنا و نیجریه یک تجارت هوشمند است.

"لینویل" می گوید : "این به طور قطع خطر را گسترش می دهد". "شما می توانید حساب هایی داشته باشید که در نقاط مختلف جهان کار می کنند".

روسیه مطمئناً به طور گسترده تری، علاقه خود را به آفریقا افزایش داده است تا با استفاده از ترکیبی از قدرت دولتی و منافع بخش خصوصی - این منافع خصوصی نیز شامل شرکت های روسی می باشد که مشتاق به بهره برداری از منابع انرژی و کالای آفریقا و پیمانکاران نظامی خصوصی برای تقویت نیروهای امنیتی محلی می باشند – به گسترش عملیات خود، دست بزند.

یکی از تحقیقات سال گذشته CNN مشخص کرد که شرکت های مرتبط با "پریگوژین" در جمهوری آفریقای مرکزی فعال بوده و نیروهای پلیس و ارتش آن را آموزش می داده و در ازای آن امتیاز استخراج الماس و طلا را بدست آورده است. لازم به ذکر است که پیمانکاران "پریگوژین" در لیبی، سودان، و موزامبیک حضور داشته اند. آنها همچنین سعی کرده اند، بر سیاست های چندین کشور آفریقایی اثرگذار باشند.

اکتبر گذشته، فیس بوک شبکه حساب های فعال در هشت کشور آفریقایی را هدف قرار داد و مسدود کرد. مسئولین فیس بوک اعلام کردند : "اگرچه افراد پشت این شبکه ها تلاش کردند تا هویت و هماهنگی های خود را پنهان نگاه دارند، اما تحقیقات ما نشان می دهد این عملیات به اشخاص مرتبط با "یووگینی پریگوژن"، سرمایه گذار روسی متصل هستند".

علاقه مستمر روسیه به آفریقا به عنوان سکویی برای گسترش نفوذ خود، برنامه جدیدی را با مشارکت ترول های غنایی در نظر گرفته است، نمایش قدرت و استقامت که باعث نگرانی عمیق آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده و شرکت های فناوری خواهد شد.

سناتور آمریکا مارک وارنر، نایب رئیس کمیته اطلاعات سنا، در پاسخ به گزارش سی ان ان گفت: "من سالهاست که می گویم احمقانه است که باور کنید که این فقط یک تسهیلات عالی برای تحقیقات اینترنتی”IRA” در خیابان مشهور سنت پترزبورگ است.

این گزارش یادآور تهدید مدام روسیه و تلاش مدام آن برای تقسیم و دستکاری در رسانه های اجتماعی است".

"لینویل" استاد "کلمسون"، معتقد است که علی رغم کار و تحقیقات CNN، تعداد حساب های ترول زیادی وجود دارد. او به یاد می آورد که سال گذشته وی تعدادی از حساب های جعلی غنایی ها را به توییتر واگذار کرد. توییتر آنها را به حالت تعلیق در آورد. "اما یک هفته بعد،مجموعه دیگری از حساب ها برای جایگزینی آنها وجود داشت".

منبع :

https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/Russia-using-Ghanaians-Nigerians-to-meddle-in-US-elections-۸۹۳۴۵۸

کد خبر 1065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =