از غنا برای پیوستن به اجرای فرمول صلح اوکراین دعوت شده است، طرحی ده ماده ای که هدف آن پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین است.

دعوت غنا برای پیوستن به اجرای فرمول صلح اوکراین

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در دیدار با همتای غنائی خود، نانا آدو دانکوا آکوفو آدو، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ (WEF)، در داووس سوئیس مشارکت غنا در روند صلح را حیاتی دانست.

مقامات اوکراینی تلاش کرده اند تا جهان را با اجرای طرح صلح برای پایان دادن به خصومت ها همراهی کنند. نکات کلیدی شامل امنیت غذایی و انرژی، تمامیت ارضی، ایمنی محیط زیست، آزادی زندانیان و خروج نیروهای روسیه از اوکراین و همچنین جلوگیری از تجاوزات آتی است.

غنا، چراغ صلح و ثبات سیاسی در منطقه فرعی، در طول سال ها همکاری و روابط دوجانبه خود را با کشورهای درحال جنگ به ویژه در آموزش، علم و فناوری تحکیم بخشیده است.

در این دیدار، رهبران دو کشور راه های تعمیق روابط میان اوکراین و غنا را مانند دیگر کشورهای آفریقایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آنها همچنین در مورد موضوع تحصیل دانشجویان غنا در موسسات آموزش عالی اوکراین و پتانسیل ایجاد مراکز لجستیکی برای انتقال محصولات کشاورزی اوکراین به کشورهای آفریقایی بحث کردند. رئیس جمهور زلنسکی از غنا به دلیل حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به ویژه در سطح تصمیمات سازمان های بین المللی تمجید کرد.

این درحالیست که روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده کالا هستند. صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که جنگ باعث افزایش قیمت‌های جهانی به‌ویژه نفت و گاز طبیعی شده است و هزینه‌های مواد غذایی افزایش یافته است. به ویژه قیمت  گندم که اوکراین و روسیه ۳۰ درصد صادرات جهانی آن را تشکیل می‌دهند، به اوج خود رسیده است.

 اقتصادهای متکی به واردات نفت شاهد کسری مالی و تجاری و فشار تورم بیشتر خواهند بود، اگرچه برخی صادرکنندگان مانند کشورهای خاورمیانه و آفریقا ممکن است از قیمت های بالاتر سود ببرند.

رئیس‌جمهور زلنسکی در سخنرانی خود در WEF امسال از جامعه جهانی خواست در حمایت از اوکراین در پاسخ به آنچه او به عنوان ادامه تجاوز روسیه توصیف کرد، متحد باقی بماند.

وی از برنامه ریزی برای یک نشست جهانی به منظور فشار برای صلح خبر داد که امیدواریم در سوئیس برگزار شود. در همین حال، هیئت غنا به این مجمع به رهبری رئیس جمهور نانا آکوفو آدو، در مجموعه ای از جلسات با ذینفعان سطح بالا و رهبران جهانی شرکت کرده است.

این گفتگوها چهار موضوع کلیدی را شامل می‌شود: دستیابی به امنیت و همکاری در دنیایی از هم گسیخته، ایجاد رشد و اشتغال برای عصر جدید، هوش مصنوعی به‌عنوان نیروی محرکه برای اقتصاد و جامعه، و استراتژی بلندمدت برای آب و هوا، طبیعت و انرژی

منبع: https://www.modernghana.com/news/1287046/ghana-invited-to-join-implementation-of-ukrainian.html

کد خبر 18194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =