برای بیش از یک دهه، غنا به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین و سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در این قاره مطرح بود.اما گزارش‌های اخیر از افت شدید اقتصادی، تورم بالا و خاموشی‌های ناگهانی در کشور، نشان می‌دهد که دوران برق ناپایدار بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ بازگشته است.

A lake with a wall around it

نویسنده: Naaborle Sackeyfio

  این کشور غرب آفریقا در حال تجربه جیره بندی برق و قطع برق  می باشد و ۱۰ درصد از کل ظرفیت تولید برق خود را از دست داده است. نه تنها عرضه انرژی پاک در غنا کافی نیست، بلکه دسترسی نیز نابرابر است. فقرای روستایی برای رفع نیازهای خود به دیگر اشکال انرژی مانند هیزم یا زیست توده ( برای مثال فضولات حیوانات) متکی هستند. زیست توده بیش از ۴۶ درصد مصرف انرژی در مناطق روستایی غنا را تشکیل می دهد.

همبستگی بین انرژی، رشد اقتصادی و توسعه به طور گسترده ای به رسمیت شناخته شده است. توانایی انرژی در قدرت بخشیدن به اقتصاد نیز به خوبی شناخته شده است.

شکاف در تحویل برق در کشوری که معمولاً به دلیل موفقیت اقتصادی و ثبات سیاسی آن مورد ستایش قرار می‌گیرد، در تضاد با فراوانی انرژی است که من در کتابم درباره سیاست انرژی غنا به آن اشاره می‌کنم.

این بحران اخیر می تواند دستاوردهای اقتصادی قابل توجه غنا را که قبلاً قابل توجه بود، مختل کند.

فلج انرژی فعلی به دو دلیل به ویژه نگران کننده است. غنا اغلب به عنوان مرکز سرمایه گذاری خارجی و گردشگری معرفی می شود. هیچ کدام از اینها بدون انرژی نمی توانند شکوفا شوند. ثانیاً، می تواند غنائی ها را ترغیب کند که کشور را ترک کنند و یا انهایی که تصمیم به بازگشت داشتند را دلسرد کند.

مقداری تاریخ
درک معمای برق غنا مستلزم نگاهی به سیاست های گذشته است. در کمتر از یک دهه پس از استقلال در سال ۱۹۵۷، این کشور می توانست  به داشتن یکی از بزرگترین سدها و پروژه های برق آبی قاره، پروژه آکوسومبو و رودخانه ولتا ببالد.

تحولات سیاسی در دهه های بعدی چشم انداز پیشرفت را از بین برد. توالی سریع رژیم‌ها و ویرانی‌های سیاست‌های تعدیل ساختاری در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ توانایی غنا در پاکسازی نهادهای انرژی فرسوده را به چالش کشید.

پویایی یا پیش‌بینی ضعیف زنجیره عرضه و تقاضای انرژی، نتایج بسیار متفاوتی را به همراه داشت. موسسات انرژی به اندازه کافی تقاضای افزایش یافته در مناطق شهری و روستایی را دریافت نکردند. این اتفاق در بحبوحه فشار نهادهای مالی بین المللی برای آزادسازی بخش انرژی به عنوان شرط حمایت اتفاق افتاد. اصلاحات بخش آب و برق به طور ناخواسته تامین انرژی را برای کسانی که بیشتر به آن نیاز داشتند دشوارتر کرد. به این موارد، بودجه ناکافی و محدودیت های بودجه ای اضافه شد که ظرفیت تولید و انتقال را محدود کرد.

ظرفیت انرژی
در سال ۲۰۱۹، یک گزارش انجمن بین‌المللی انرژی اشاره کرد که نیمی از برق غنا از انرژی آبی، ۳۰ درصد از گاز تولید داخل و ۲۳ درصد از نفت تامین می‌شود.

ثروت آبی غنا شامل ظرفیت نصب شده ۱۵۸۰ مگاوات انرژی از سه سد Akosombo، Kpong و Bui است که تقریباً ۵۴٪ از کل ظرفیت تولید برق آن را تشکیل می دهد.

هدف از تکمیل سد بوئی توسط پیمانکاران چینی در سال ۲۰۱۳ برای جبران دسترسی ضعیف بود. نیروگاه های حرارتی اضافی که از سال ۲۰۱۷ ساخته شده اند، باید نابرابری ها را در تحویل برق بهبود بخشند. نیروگاه های حرارتی از نیروی بخار تولید می شوند که از سوختن نفت، گاز طبیعی مایع و زغال سنگ تولید می شود.

فقرای روستایی
اما کمتر از ۶۰ درصد مردم به برق دسترسی دارند. این فقر انرژی از دهه ۱۹۹۰ حاد بوده است. این به ویژه برای کشوری که دارای یک میلیارد بشکه نفت فراساحلی است، نگران کننده است.

این ارتباط بین توسعه روستایی و برق رسانی در گزارش وزارت نیرو بیش از یک دهه پیش مورد توجه قرار گرفته است. به نظر من، استفاده از برق به عنوان ابزاری برای احزاب سیاسی با پرداختن به تامین نیاز به فقرای روستایی ناسازگار است. حدود ۲.۹۹ میلیون نفر در غنا در فقر شدید زندگی می کنند که اکثریت آنها در مناطق روستایی هستند.

به نظر می رسد «آینده» انرژی کشور به کمک ها و سرمایه گذاری های مالی وابسته است. همانطور که در کارم نشان می‌دهم، امکانات یا انگیزه سیاسی برای ایجاد چارچوبی که نیازهای انرژی متفاوت را برآورده می‌کند، وجود ندارد.

سایر مفاهیم
غنائی ها و ناظران بین المللی می پرسند که چه باید کرد. ترتیبات تقسیم برق منطقه ای مانند استخر برق غرب آفریقا (WAPP) که برای تقویت امنیت انرژی بلندمدت در نظر گرفته شده است، تاکنون نتیجه چندانی نداشته است. به نظر من، یک گام کلیدی این است که بپرسیم کشور چه نوع آینده انرژی پایدار را می خواهد.

درخواست برای کمک مالی بین‌المللی و تحت رهبری اهداکنندگان راه حل نیست. همانطور که مطالعات قبلی نشان داده است، زمان تغییر انتظارات در مورد اتصال به شبکه، روش ارجح تحویل برق در غنا است.

برای غنا، بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر که پایدار، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند، به ویژه برای فقرای روستایی، یک گام کلیدی است.

استراتژی دیگر تشویق گفتگوهای عمومی در مورد آینده انرژی کشور است.

غنا باید یک چارچوب انرژی عادلانه و فراگیر را به کار گیرد که به جمعیت روستایی خود توجه کند.

منبع:   https://theconversation.com/ghanas-electricity-crisis-is-holding-the-country-back-how-it-got-here-217606

کد خبر 18277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =