روزنامه لبنانی الاخبار در تاریخ ۲۹ ژانویه برابر ۹ بهمن ماه طی گزارشی اعلام کرد: «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور و همچنین «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه قبل از هماهنگی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و احزاب سیاسی این کشور در تلاش برای آماده کردن پاسخ  لبنان به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس برای برقراری روابط سیاسی هستند .

روزنامه لبنانی الاخبار در تاریخ ۲۹ ژانویه برابر ۹ بهمن ماه طی گزارشی اعلام کرد: «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور و همچنین «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه قبل از هماهنگی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و احزاب سیاسی این کشور در تلاش برای آماده کردن پاسخ  لبنان به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس برای برقراری روابط سیاسی هستند . الاخبار با استناد به منابع قابل اطمینان گزارش داد که سه طرف مذکور تصمیم گرفته‌اند پاسخی به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس بدهند که اوضاع لبنان را بدتر نکند. در همین زمینه نبیه بری به میشل عون و میقاتی پیغام داد: «به کاری که قادر به انجام آن نیستید متعهد نشوید». از طرف دیگر عربستان سعودی طی روزهای گذشته از طریق حزب نیروهای لبنانی و اعضای جریان ۱۴ مارس تهدیدهایی را برای لبنان ارسال کرده مبنی بر اینکه این کشور باید به آنچه که از آن خواسته می‌شود پایبند باشد و به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد؛ در غیر این صورت در معرض خطر قرار می‌گیرد و ممکن است تصمیم‌های بزرگ علیه لبنان اتخاذ گردد.

توضیح:

وزیر خارجه کویت هفته گذشته در سفری رسمی به لبنان با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد. هدف سفر وزیر خارجه کویت ابلاغ پیام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بود. در این پیام ۱۲ شرط برای برقراری مجدد روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی با لبنان مطرح و از مقامات این کشور خواسته شده که در قبال از سرگیری روابط به این شروط پایبند باشند. یکی از شروط مهم کشورهای عربی همکاری‌های امنیتی و کنترل مرزها در رابطه با جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به کشورهای عربی است که البته لبنان موافق اجرای این شرط است. شرط مهم دیگر مربوط به اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ می باشد که به دلایل گوناگون قابلیت اجرایی ندارد. ( قطعنامه ۱۵۵۹شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۰۴ برابر ۱۲ شهریور ۱۳۸۳با تلاش فرانسه و آمریکا به تصویب رسید. آمریکا تلاش می کند از طریق این قطعنامه امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کند، در بخشی از این قطعنامه از لبنان خواسته شده که نیروهای نظامی از جمله نیروهای حزب الله لبنان و فلسطینیان مسلح ساکن اردوگاههای آوارگان خلع سلاح شوند). البته هدف از اجرای این شرط خارج کردن لبنان از کشورهای محور مقاومت ارزیابی می شود.

حدود چند ماه قبل بود که کشورهای عربی در پی اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان در خصوص محکومیت حمله به یمن، رابطه خود با این کشور را به حالت تعلیق درآوردند و شرط برقراری روابط مجدد با لبنان را استعفای وزیر لبنانی دانستند. سرانجام وزیر لبنانی تحت فشار عربستان و کشورهای عربی استعفا داد، ولی با این وجود این کشورها به قول خود عمل نکردند و حال با تعیین شروط ۱۲ گانه به دنبال آن هستند تا حزب الله لبنان را خلع سلاح و از صحنه سیاسی لبنان حذف نمایند. در خاتمه باید گفت در صورتی که لبنان بدون هیچ اعتراضی شروط ۱۲ گانه را بپذیرد و اجرا کند، ممکن است مورد تایید طرف‌های بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته و کمک های مالی صندوق بین المللی و کشورهای عربی به لبنان سرازیر شود. و اگر هم نتواند قرار داد را اجرا کند، طبیعتاً کشورهای عربی و غرب فشار بر لبنان را افزایش خواهند داد. با توجه به اینکه لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد، هدف نهایی این است که حزب الله منشاء مشکلات لبنان قلمداد شود و با کاهش محبوبیت حزب الله در بین مردم و عدم پیروزی در انتخابات پارلمانی، این حزب مجبور به ترک صحنه سیاسی و اجتماعی لبنان شده و کشور در اختیار منافع غرب و سعودی ها قرار بگیرد.

https://www.al-akhbar.com/Politics/۳۲۹۱۴۲

کد خبر 10818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =