داعش طی ماههای اخیر در طرابلس لبنان به شدت فعال شده و اقدام به جذب جوانان و نوجوانان مستعد در این منطقه می نماید.

به گزارش وب سایت خبری الاخبار لبنان در ۱۸ژوئن ۲۰۲۲، برابر ۲۸دیماه ۱۴۰۰، داعش طی ماههای اخیر در طرابلس لبنان به شدت فعال شده و اقدام به جذب جوانان و نوجوانان مستعد در این منطقه می نماید. چند روز پیش نیز بسام مولوی، وزیر کشور و شهرداری های لبنان از پیوستن ۳۷ جوان طرابلسی به سازمان تروریستی "داعش" در سوریه و عراق خبر داد. همچنین چندروز قبل هم منابع امنیتی از «ناپدید شدن» هشت مرد جوان در طرابلس خبر دادند.

توضیح:

"پدیده داعش" در طرابلس لبنان به حدود هفت سال پیش برمی گردد که داعش برای جذب نیرو برای جنگیدن در سوریه و عراق وارد این منطقه شدند. داعش در این منطقه جوانان را جذب و به جنگ سوریه کشاند و پس از پایان کار داعش، تعدادی از این نیروها جان باختند و برخی نیز به کشور بازگشتند و تعدادی هم که در سازمان دارای جایگاه رهبری بودند در سوریه و عراق باقی ماندند. با ضرباتی که داعش در سوریه و عراق خورد، حضور این عناصر به تدریج کمرنگ شد تا اینکه ماه ها پیش با اعلام ارتش و نیروهای امنیتی از کشف هسته های مرتبط با این سازمان، مشخص شد که داعش دوباره فعالیت هایش را در این منطقه  آغاز کرده است. بر اساس گزارش های دقیق، تعداد افراد جذب شده به داعش در منطقه طرابلس بین ۳۰ تا ۵۰ نفر گزارش شده و محدوده سنی افرادی هم بین ۱۶ تا ۲۸ سال بوده است. شیوه جذب داعش در این منطقه بیشتر از طریق فضای مجازی صورت گرفته است. براساس اعترافات برخی از دستگیرشدگان داعش در شهر طرابلس، عناصر نفوذی  جوانانی را که دارای روحیه مذهبی افراطی و مشکلات مالی هستند و از فقر رنج می برند را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را به عناصر رده بالا در سوریه و عراق منتقل نموده و نیروهای متخصص در فضای مجازی که تخصصشان شکار این جوان هاست، آنها را با وعده حقوق ۲۰۰۰ دلاری در ماه و همچنین وعده های پری های بهشتی و.... جذب می نمایند. شایان ذکر است که سازمان تروریستی داعش افراد جذب شده را بصورت قاچاق از مرزهای شمالی لبنان عازم سوریه و سپس عراق می نمایند. اخیراً با ابتکار عمل و تلاش های بی وقفه بین دارالفتوا و دستگاه های امنیتی، اقداماتی برای بازگرداندن این جوانان و همچنین آگاه بخشی خانواده ها برای مراقبت از فرزندان انجام شده است.

متاسفانه بعد از انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ و تحریم های بانکی امریکا وضعیت ارزش پول ملی لبنان به طرز فاجعه باری کاهش داشته و میانگین حقوق شهروندان شاغل این کشور به حدود ۱۰۰ دلار در ماه رسیده است که کفاف تامین یک وعده غذا در طول شبانه روز را برای خانواده ها نمیدهد. بنظر می رسد با ادامه این بحران اقتصادی، جوانان بیشتری برای کمک به حل مشکلات اقتصادی خانواده ها جذب داعش شوند و چنانچه بصورت عاقلانه تدبیری از سوی عقلای لبنانی اندیشیده نشود، گسترش نفوذ داعش و افزایش یارگیری در این منطقه، طبیعتاً منجر به ایجاد ناامنی در گستره لبنان خواهد شود.   

https://www.al-akhbar.com/Politics/۳۲۸۱۵۰

کد خبر 10819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =