همزمان با سالروز درگذشت حضرت ابوبکر صدیق، خلیفه اول مسلمانان (جامعه اهل سنت)، در ۲۲ جمادی الثانی برابر به ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰، با همت گروه "اهل سنت والجماعت پاکستان" روز چهار شنبه در ۲۲ جمادی الثانی راهپیمایی اعتراضی و تظاهرات در تمام شهر های بزرگ پاکستان از جمله در اسلام آباد، حافظ آباد، بهیره، بهلوال، ساهیوال و سرگودا برگزار شدند.

راهپیمایی اعتراضی مرکزی گروه "اهل سنت والجماعت پاکستان" در اسلام آباد از  "میدان آبپاره" اسلام آباد تا باشگاه ملی مطبوعات در اسلام آباد با حضور تعدادی از علمای اهل سنت، از جمله علامه محمد احمد لدهیانوی، رئیس گروه اهل سنت و الجماعت پاکستان، مولانا مسعود الرحمان عثمانی، معاون دبیرکل مرکزی"اهل سنت والجماعت پاکستان"، مولانا رب نواز طاهر، حافظ نصیر احمد، مفتی تنویر عالم، مولانا عبدالرحمان معاویه، مولانا عبدالرزاق حیدری، مولانا عبد الخالق، اجمل بلوچ و سایر زعمای مذهبی و سیاسی اهل سنت برگزار شد.

علامه محمد احمد لدهیانوی، رئیس گروه اهل سنت و الجماعت پاکستان طی سخنانی در این راهپیمایی اعتراضی گفت: حضرت ابوبکر صدیق خلیفه اول پیامبر اکرم (ص) است، پیامبر اکرم (ص) در مورد وی فرمودند: من جز حضرت ابوبکر صدیق محبت و منت همه اصحاب را جبران کردم، حضرت ابوبکر صدیق شخصیت بزرگ اسلام است، دولت باید سالروز وفات حضرت ابوبکر صدیق را در ۲۲ جمادی الثانی، تعطیل رسمی اعلام کند و کنفرانس ها، رویدادها، سمینارها و همایش ها را در سطح رسمی برگزار نماید. شرکت کنندگان در این راهپیمایی اعتراضی به دلیل عدم تجلیل از حضرت ابوبکر صدیق در سالروز درگذشت وی در سطح رسمی از سوی دولت، شعارهایی را علیه دولت سردادند. آن ها از دولت خواستند که به مناسبت این روز در کشور تعطیل عمومی اعلام شود، ایام گرامیداشت خلفای راشدین در سطح رسمی برگزار شوند، همچنین موهنین صحابه دستگیر و مجازات شدید اعلام شود. اگر دولت در رابطه با گرامیداشت سالروز درگذشت صدیق اکبر تعطیل اعلام نکرد، اهل سنت و الجماعت به اعتراضات خود در سراسر کشور ادامه خواهد داد. سخنرانان در این تظاهرات و راهپیمایی طی سخنانی زندگی حضرت ابو بکر را روشن کرده و برای امت اسلامی الگو قرار دادند، همچنین اعلام همبستگی کامل با عربستان سعودی کردند.

(روزنامه نوای وقت/ جنگ ۷ بهمن ماه ۱۴۰۰).

  توضیح:

گروه "اهل سنت و الجماعت پاکستان" گروه اهل سنت تندرو پاکستان و طرفدار عربستان سعودی است، این گروه در گذشته به عنوان گروه سپاه صحابه پاکستان فعالیت می کرد، اما به دلیل دست داشتن به تروریسم مذهبی از سوی دولت پاکستان ممنوع الفعالیت اعلام شد و در حال حاضر تحت عنوان جدید گروه "اهل سنت و الجماعت پاکستان" فعالیت می کند.

شخصیت ابوبکر، عمر و عثمان بعنوان خلفای ثلاثه، برای تمام گروه های اهل سنت پاکستان از جمله؛ گروه اهل سنت بریلوی، دیوبندی، اهل حدیث و سایر گروهای اهل سنت محترم است لذا به ویژه در سال های اخیر مراسم گرامی داشت صحابه، نشست ها و همایش ها نیز از سوی گروه های مختلف برگزار می شود. به نظر می رسد مهم ترین انگیزه گروه سپاه صحابه از برگزاری مراسم گرامیداشت صحابه به سبک راهپیمایی اعتراضی و تظاهرات، ترویج مخالفت با شیعیان و زمینه سازی برای جلوگیری از مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

گروه سپاه صحابه از جمله؛ معاویه اعظم طارق، عضو مجلس پنجاب در ماه گذشته قطعنامه ای در خصوص تعطیل نمودن و برگزاری مراسم گرامیداشت رسمی در سالروز درگذشت صحابه، از جمله ابوبکر در مجلس پنجاب ارائه کرد. این قطعنامه توسط اعضای مجلس پنجاب تایید شد، همچنین در سال گذشته لایحه ای در حمایت و احترام صحابه تحت عنوان"لایحه  امنیت مبانی اسلام" نیز در مجلس پنجاب ارائه کرد که بررسی و یا تصویب لایحه مذکور به دلیل اعتراض علمای شیعه و مداخله دولت (فرماندار ایالت پنجاب) با هماهنگی تمام علمای مکاتب فکری جهت اصلاح به تعویق افتاد، هر چند به نظر نمی رسد توافقی در این زمینه حاصل گردد زیرا براساس متن لایحه ارائه شده، احترام به معاویه الزامی است. این درحالی است که علاوه بر شیعیان، اهل سنت بریلوی نیز معاویه را به دلیل برخی از اقدامات، وی را محترم نمی دانند.  

 

کد خبر 10825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =