شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: تمام پیش بینی های قبلی در مورد افغانستان اشتباه بوده است.

وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در کنفرانس مجازی منطقه ای در مورد وضعیت افغانستان گفت: تغییر در افغانستان یک واقعیت است. وی گفت: با مردم افغانستان هستیم و مشکلات افغانستان باید توسط مردم افغانستان حل شود.

   در این کنفرانس وزرای خارجه چین، ایران، تاجیکستان  ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

   شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در این کنفرانس گفت: ما باید با دولت و مردم افغانستان همکاری کنیم. وی در ادامه گفت: باید اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان علیه هیچکس مورد استفاده قرار نمی گیرد.

   قریشی گفت: چالش های هجوم پناهندگان و امنیت مرزها وجود دارد. باید جامعه جهانی برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان نقش مثبتی را ایفاء کند. وی گفت: ما به یکپارچگی و حاکمیت افغانستان احترام می گذاریم. هیچ خونریزی در افغانستان رخ نداده است. طالبان کابینه موقت را اعلام کرده است. ما تغییراتی را که در افغانستان اتفاق می افتد را بررسی می کنیم. تغییر در افغانستان یک واقعیت، اما دشوار و پیچیده است.

    شاه محمود قریشی گفت: واضح است که هیچ کس نمی تواند انتظار تغییر اخیر در وضعیت افغانستان از جمله خروج نیروهای امنیتی افغان و سرنگونی دولت را داشته باشد.

      شاه محمود قریشی گفت: از همه شما برای شرکت در اولین نشست وزرای همسایگان افغانستان استقبال می کنم و امیدوارم گردهمایی امروز ما نتیجه بخش و مثمرثمر باشد.

      وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: شرایط جدید ایجاب می کند که عینک قدیمی برداشته شود و با چشم انداز جدیدی دیده شود و طرز تفکری مطابق با یک واقعیت واقع گرایانه و بنیادی اتخاذ شود.

      وی گفت: تمرکز تلاش های ما باید بر رفاه و بهبود مردم افغانستان باشد که بیش از ۴۰ سال در درگیری و بی ثباتی عمیقی تحت تأثیر قرار گرفته اند.

      شاه محمود قریشی گفت: برای پیشبرد دیدگاه مشترک ما در مورد یک منطقه با ثبات، مرفه و به هم پیوسته، افغانستان باید بتواند از این دوره آزمایشی بیرون آمده و از تمام توان خود استفاده کند.

       وی گفت: بسیاری از نکات کلیدی و اولویت ها در دانش ما وجود دارد که ما را در تلاش خود در این مسیر راهنمایی می کند ولی ما باید در ابتدا از مردم افغانستان با همبستگی کامل حمایت کنیم.  وی افزود: من همچنین پیشنهاد می کنم دعوت از افغانستان نیز در برنامه های بعدی بررسی شود.

       مشارکت افغانستان باعث تقویت اثربخشی و پیشرفت مجمع در اهداف مشترک ما برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان می شود زیرا کشورهای همسایه منافع مستقیمی در ثبات افغانستان دارند.

       قریشی گفت: صدای مشترک ما برای جامعه بین المللی پیام افغانستان توام با صلح، با ثبات و مرفه را تقویت می کند که نه تنها از نظر داخلی صلح آمیز است بلکه با همسایگان خود نیز صلح را به همراه دارد.

کد خبر 11005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =