مظهر عارف، عالم معروف، گفت: شخصیت حضرت خواجه غلام فرید، نماد وحدت ملی است، در این کنفرانس تعدادی از علما، دانشمندان و شعرا سخنرانی کردند.

خواجه معین الدین محبوب کوریجه، سجاده نشین زیارتگاه حضرت خواجه غلام فرید طی سخنانی در کنفرانس ادبی خواجه غلام فرید که تحت نظارت کنگره جهانی سرایکی در شورای هنری پنجاب راولپندی برگزار شد، گفت: می توان از طریق تعالیم صوفیان بزرگ از جمله حضرت خواجه غلام فرید، صوفی و شاعر معروف هفت زبان، تروریسم و ​​فرقه گرایی را ریشه کن کرد. وی گفت: محبوبیت و شیرینی زبان سرایکی هدیه بزرگی از خواجه غلام فرید است. به دلیل اشعار وی، زبان و ادبیات سرایکی در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر غضنفر مهدی، رئیس کنگره جهانی سرایکی و دانشمند ممتاز پاکستانی گفت: خواجه غلام فرید را مولوی زبان سرایکی می نامند. وی گفت: رنگ تصوف در شعر خواجه غلام فرید پررنگ بوده و در شعر خواجه غلام فرید از عطر خاک، عشق واقعی و عشق مجازی و فصول دل انگیز و دشت و صحرا یاد شده است. وی خواستار تدوین استراتژی جامع برای حفظ و توسعه کهن ترین آثار این زبان و فرهنگ جهان شده است.

مظهر عارف، عالم معروف، گفت: شخصیت حضرت خواجه غلام فرید، نماد وحدت ملی است، در این کنفرانس تعدادی از علما، دانشمندان و شعرا سخنرانی کردند.

  توضیح:

زبان سرایکی از خانواده زبان های هند و اروپایی است و تعداد متکلمین این زبان بیش از ۲۶ میلیون نفر است. اغلب متکلمین این زبان در ایالت پنجاب جنوبی، در جنوب ایالت خیبرپختونخوا، شمال ایالت سند و شرق ایالت بلوچستان زندگی می کنند.

بنا به نظر برخی از محققین، زبان سرایکی مانند زبان فارسی، شیرین است به طوری که در ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء نیز مداحان و مرثیه خوانان (غیر سرایکی) از این زبان استفاده می کنند.

کد خبر 11132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =