ایالات متحده برچسب آپارتاید برای اسرائیل را رد می‌کند

به گزارش القلم، آمریکا می گوید نمی تواند گزارش عفو بین الملل را بپذیرد که اسرائیل را متهم به مجازات فلسطینیان با سیاست های آپارتاید می کند، اما میلیون ها نفر نظری خلاف آن دارند.

به گزارش القلم، آمریکا می گوید نمی تواند گزارش عفو بین الملل را بپذیرد که اسرائیل را متهم به مجازات فلسطینیان با سیاست های آپارتاید می کند، اما میلیون ها نفر نظری خلاف آن دارند.

بر خلاف آن چه در گزارش عفو بین الملل مطرح شده است، دیروز، ایالات متحده این دیدگاه را رد کرد که اقدامات اسرائیل در قبال فلسطینیان به منزله آپارتاید است، اما اقبال جسط[۱] ، مدیر شبکه بررسی رسانه ها در ژوهانسبورگ به القلم گفت که واکنش آمریکا تعجب آور نیست.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه بلافاصله این گزارش را پس از آن رد کرد که سازمان عفو بین‌الملل مقامات اسرائیل را به اجرای سیاست‌های آپارتاید علیه مردم فلسطین متهم کرد.

«(ایالات متحده) ... این دیدگاه را رد کرد که اقدامات اسرائیل مصداق آپارتاید است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: گزارش‌های خود وزارتخانه هرگز از چنین واژگانی استفاده نکرده است.

اما، اقبال جسط، یکی از مدیران این گروه فعال، شبکه بررسی رسانه ها، به القلم گفت: ما از اینکه دولت بایدن تصمیم گرفته است گزارش عفو بین الملل را بی اعتبار جلوه دهد، تعجب نمی کنیم. ایالات متحده به عنوان سنگر اصلی حمایت از رژیم صهیونیستی، به طور مستقیم در جنایات اسرائیل شریک است.

"گزارش عفو بین الملل سندی معتبر، شامل تحقیقات گسترده و گردآوری حقایق در طول چندین سال است. نادیده گرفتن این گزارش، آنچنان که وزارت امور خارجه ایالات متحده انجام داده است، بی توجهی آشکار به قوانین بین المللی و کنوانسیون ژنو است. "

"آمریکا آگاه است که این یافته‌ها بر سیاست‌ آن، به‌ویژه بر شیوه‌ای که از جنایات جنگی، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و پاکسازی قومی اسرائیل در مجامع مختلف، به‌ویژه در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده، تأثیر می‌گذارد. "

"شرم آور و غم انگیز است که آمریکا، با وجود این که به خاطر کمک و حمایت از آپارتاید اسرائیل گناهکار است، واقعیتی که بقیه جهان از جمله خود فلسطینی ها هم آن را می دانند، به دنبال بی اعتبار ساختن گزارش عفو بین الملل است، اما ریاکارانه خود را به عنوان پلیس جهانی معرفی می کند. "

رد این گزارش رویکرد نژادپرستانه ضد فلسطینی آمریکا را تأیید می کند!

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد موضع پرایس گفت: «(ما) فکر می‌کنیم که به عنوان تنها کشور یهودی جهان، مردم این کشور نباید از حق تعیین سرنوشت خود محروم شوند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که استاندارد دوگانه ای اعمال نمی شود.»

اتهامات عفو بین الملل هم در داخل مرزهای اسرائیل و هم در کرانه باختری و نوار غزه علیه اسرائیل مطرح شد. در گزارشی که در اورشلیم منتشر شد، این سازمان به طور مستقیم اسرائیل را با آپارتاید آفریقای جنوبی مقایسه نکرد، اما گفت که در حال ارزیابی سیاست‌های اسرائیل بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن و بریتانیا، و همچنین آن دسته از کشورهایی که در حال تقویت روابط خود با این رژیم هستند- مانند برخی از کشورهای عربی و آفریقایی- باید بپذیرند که اسرائیل مرتکب جنایت آپارتاید و دیگر جنایات بین‌المللی شده است.

عفو بین‌الملل از این کشورها خواست تا «از همه ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک برای اطمینان از اجرای توصیه‌های ذکر شده در این گزارش توسط مقامات اسرائیلی استفاده کنند و هرگونه همکاری و فعالیت با اسرائیل را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که آنها به حفظ نظام آپارتاید کمک نمی‌کند».

پیش از انتشار این گزارش، اسرائیل آن را «دروغ، مغرضانه و ضد یهود» خواند و این سازمان را به خاطر به خطر انداختن امنیت یهودیان در سراسر جهان متهم کرد. این گروه حقوق بشری این گزارش را با وجود درخواست اسرائیل برای عدم انتشار آن، منتشر نمود.

منبع :

http://alqalam.co.za/us-rejects-apartheid-label-for-israel-but-sa-activists-say-its-a-shameful-cover-up/

 

[۱] Iqbal Jassat

کد خبر 11448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =