در خرداد ۱۳۵۱ سه ژاپنی با پرواز ایرفرانس وارد فرودگاه لد در فلسطین اشغالی شدند و ساعت ده و بیست دقیقه شب، چمدان های خود را تحویل گرفتند، اسلحه های خود را بیرون آوردند و شروع به شلیک کردند.

در خرداد ۱۳۵۱ سه ژاپنی با پرواز ایرفرانس وارد فرودگاه لد در فلسطین اشغالی شدند و ساعت ده و بیست دقیقه شب، چمدان های خود را تحویل گرفتند، اسلحه های خود را بیرون آوردند و شروع به شلیک کردند.

آنها پنج نارنجک پرتاب کردند که سه تا به سوی هواپیماها، یکی به قسمت گمرک و پنجمی به سوی ماشین ها پرتاب شد و این عملیات به کشته شدن ۲۱ صهیونیست و مجروحیت بیش از ۸۰ تن منجر شد.

پس از پرتاب نارنجک ها، این سه تن از فرودگاه عقب نشینی کردند و در راه با گروه گشت اشغالگران صهیونیستی در نزدیک زندان الرمله درگیر شدند که به کشته شدن ۵ نفر از گشتی ها منجر شد و به این ترتیب تعداد کشتگان در مجموع به ۲۶ نفر افزایش پیدا کرد.

دو نفر از آنها به نام های تویوشی اوکودیرا (باسم) و یاسوکی یاسودا (صلاح) جان خود را از دست دادند و کوزو اوکاموتو هم به اسارت درآمد.

او در بازجویی ها گفت که از ارتش سرخ ژاپن است و این عملیات در چارچوب مبارزه با صهیونیست ها و امپریالیسم بین الملل انجام شده که با برنامه ریزی و مشارکت جبهه ملی آزادی بخش فلسطین بود.

در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۴ و بعد از ۱۳ سال اسارت، کوزو اوکاموتو در عملیات بزرگ تبادل اسرا که جبهه ملی آزادی فلسطین انجام داد آزاد شد.

در ۲۷ بهمن ۱۳۷۵ نیروهای امنیتی لبنان به منزل امیه عبود در جب جنین یورش برده و کوزو اوکاموتو و پنج ژاپنی دیگر را به جرم ورود غیر قانونی بازداشت کردند که سه سال در لبنان زندانی بود.

در دادگاه وقتی از کوزو اوکاموتو علت سفر به لبنان و استفاده از پاسپورت تقلبی را سئوال کردند گفت: پس از عملیات لد تصور کردم دیگر شهروند عربی هستم و می توانم در هر جایی از سرزمین های عربی ساکن شوم، اما استفاده از پاسپورت تقلبی به خاطر تحت تعقیب بودن از سوی پلیس ژاپن و اینترپل به علت عملیات در فلسطین اشغالی بود.

پس از پایان محکومیت آنها را به ژاپن دیپورت کردند که در آنجا به اتهام تروریسم بین المللی مورد محاکمه قرار گرفتند البته به غیر از کوزو اوکاموتو که توانست پناهندگی سیاسی از لبنان بگیرد.

او در مدت اقامت در لبنان مسلمان شد و زبان های انگلیسی، عربی، عبری، چینی و روسی را به خوبی صحبت می کند. دولت لبنان به دلیل عملیاتش علیه دشمن صهیونیستی و اسارت و شکنجه در زندان های دشمن، به او پناهندگی سیاسی داد و هنوز ژاپن خواستار پس گرفتن و محاکمه او است.

کد خبر 1226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =