آقای نااوکی یاماموتو استاد دانشگاه مرمره ، گروه مطالعات ترکی ، به خبرگزاری آنادولو ترکیه گفته است بعد از حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ احساسات ضد اسلامی و ضد فلسطینی در ژاپن افزایش یافته است.یاماموتو که ۱۵ سال پیش مسلمان شده و تحصیلات دانشگاهی خود را در ترکیه برای سالیانی ادامه داده است می گوید سخنان نفرت انگیز علیه مسلمانان با افزایش آرای احزاب راست گرا در ژاپن ، افزایش یافته است.

ترجمه: الماسیه

افزایش احساسات ضد مسلمانان در ژاپن بعد از ۷ اکتبر۲۰۲۳[i]

به گفته یک شخصیت دانشگاهی ژاپنی که در ترکیه تدریس می کند احساسات ضد مسلمانان در ژاپن پس از حمله اسرائیل به غزه افزایش یافته است.

آقای نااوکی یاماموتو استاد دانشگاه مرمره ، گروه مطالعات ترکی ، به خبرگزاری آنادولو ترکیه گفته است بعد از حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ احساسات ضد اسلامی و ضد فلسطینی در ژاپن افزایش یافته است.یاماموتو که ۱۵ سال پیش مسلمان شده و تحصیلات دانشگاهی خود را در ترکیه برای سالیانی ادامه داده است می گوید سخنان نفرت انگیز علیه مسلمانان با افزایش آرای احزاب راست گرا در ژاپن ، افزایش یافته است.

او می گوید نفرت علیه خارجی ها که سالیان زیادی در کشورهای جنوب و شرق اسیا وجود داشته بعد از حمله اسرائیل به غزه به نفرت ضد اسلامی تغییر کرده است.

او می گوید ژاپن در حال حاضر یک تغییر منفی را تجربه می کند و احساسات ضد خارجی و ضد اسلامی طی ۱۵ سال اخیر در حال افزایش بوده است.او هشدار داد که دولت ژاپن درک نمی کند که افزایش احساسات ضد اسلامی  چه مشکلاتی را بوجود خواهد آورد.یاماموتو با اشاره به اینکه احساسات ضد اسلامی بصورت بی سابقه ای افزایش یافته گفت مردم ژاپن به لحاظ سیاسی و اجتماعی از آمریکا پیروی می کنند.حمایت امریکا از اسراییل در جنگ غزه باعث شده ژاپنی ها ضد فلسطین و ضد اسلام شوند.او گفت ژاپنی هایی که از اسراییل حمایت می کنند پیشگام فعالیت های ضد اسلامی نیز هستند.

او افزود لابی های حامی اسرائیل نه تنها علیه فلسطین ، بلکه علیه کشورهای اسلامی نفرت پراکنی  می کنند.

اسرائیل حملات نظامی مرگباری را علیه مردم غزه بعد از حمله هفتم اکتبر حماس که ۱۲۰۰ نفر کشته شده اند انجام داده است و با بستن مسیرها، قحطی و گرسنگی ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه اضافه می کند که احساسات ضد مسلمانان در ژاپن افزایش خواهد یافت.جوانان ژاپنی ازدواج نمی کنند و جمعیت در حال کاهش لست اما خارجی ها ازدواج می کنند و صاحب چندین فرزند می شوند.افزایش ازدواج ژاپنی ها با خارجی ها باعث می شود راست های افراطی  عصبانی شوند و مسلمانان را هدف قرار دهند.

ژاپن در طول تاریخ خود هیچگاه جامعه ای باز برای فرهنگ خارجی نبوده است.ژاپن در طول تاریخ خود هیچگاه با این حجم گسترده افراد خارجی زندگی نکرده است.ژاپن که از کشورهای پیر دنیا محسوب می شود به نیروی کار خارجی نیاز دارد .

سیاست دولت ژاپن برای جذب نیروی کار خارجی باعث تشدید احساسات ضد خارجی در کشور شده است.

گروه های راست افراطی در صدد هدایت  افکار عمومی از طریق انعکاس مستمر ابعاد منفی حضور مهاجران هستند. آن گروه ها اطلاعات غلطی را منتشر می کنند که با آمدن خارجی ها آینده خوب و اقتصاد خوب در انتظار نخواهد بود.انها معتقدند باید ژاپن را در مقابل خارجی ها و مسلمانان حفظ کرد.ژاپن به ژاپنی ها تعلق دارد و باید در مقابل این تهاجم کاری انجام دهیم.

برخاستن راست افراطی در ژاپن

جنبش فعالان راست افراطی در صحنه سیاسی  ژاپن که از اوایل دهه ۲۰۰۰شروع شد به مرور گسترش پیدا کرده است.گروه راست افراطی زایتو کوکای Zaitokukai که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد اعتراضاتی را آغاز و ادعا می کرد کره ای ها و چینی ها و سایر مهاجران به ژاپن هجوم خواهند آورد.ماکوتو ساکورای بنیانگذار گروه موفق شد آرای خود را در انتخابات محلی دولتی توکیو از ۱.۸ در صد در سال ۲۰۱۶ به ۲.۹درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

گروه زایتو کوکای که معمولا جوانان ضد خارجی را در پلت فرم های اجتماعی گرد هم می آورد معتقد است که : ژاپن فقط متعلق به ژاپنی هاست و خارجی ها برای پیشرفت کشور مانع محسوب می شوند.

ملاحظات

-این گزارش در ترکیه منتشر شده و نگاه یک استاد ژاپنی که در ان کشور مشغول تدریس است را بیان می کند

-نظرات اقای یاماموتو اگر چه بیانگر وجود جریانهای افراطی نژاد پرستانه در ژاپن است اما تا حدی اغراق امیز بیان شده و ربط دادن احساسات ضد خارجی گروه های افراطی در این کشور به موضوع غزه و فلسطین جای بحث  دارد. گروه افراطی زایتو کوکای که در این گزارش نام برده شده در ابتدا برای مقابله با کره ای های ساکن ژاپن تاسیس گردیده و از حمایت دولت های ژاپن  برخوردار نبوده است.در چند مورد اعضای ان بخاطر رفتارهای تند و خشن بازداشت و مجازات شده اند.

-موضع دولت ژاپن پس از وقوع طوفان الاقصی اعلام گروه حماس بعنوان گروهی تروریستی بود و برای چند ماه کمک های مالی خود به فلسطین را که سالهای متمادی از سوی سازمان ملل انجام می شد قطع کرد.ژاپن به موازات این موضع علیه حماس  به ضرورت اتش بس فوری و جلوگیری از کشتار مردم عادی نیز تاکید کرده است. ژاپن هم پیمان امریکا در منطقه شرق اسیا محسوب می شود اما در شعار سعی می کند چهره ای صلح طلب و مخالف خشونت از خود بروز دهد  .ژاپن  اخیرا مجددا  کمک های مالی خود را به فلسطین از طریق سازمان ملل  از سر گرفته شده است.

-مردم ژاپن خیلی کم به سیاست علاقه دارند و اجتماعات سیاسی در این کشور به ندرت اتفاق می افتد.در مورد حملات شش ماهه اخیر رژیم اشغالگر به غزه نیز تحرک چندانی نداشته اند.صرفا چند گروه دانشجویی خارجی با اخذ مجوز به برپایی تجمعات اعتراضی چند ده نفره یا چند صد نفره مبادرت نموده  که دوستان ژاپنی انها نیز همراهی کرده اند.

 

[i] https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/anti-muslim-sentiment-in-japan-on-rise-after-israels-attacks-on-gaza/3157282

کد خبر 19389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =