۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳

تحقیقات آقای تانادا و همکارانش نشان می دهد در حالیکه در سال ۱۹۹۹ فقط ۱۵ مسجد در ژاپن وجود داشت ، تعداد مساجد تا مارس سال ۲۰۲۱ به ۱۱۳ افزایش یافته است.

افزایش تعداد مساجد در ژاپن

ژاپن ، دیگر  تنها کشور معابد بودایی و شنتویی نیست. بلکه کشور مساجد نیز شده است.افزایش مساجد حاصل ازدواج مسلمانان  با ژاپنی ها و هم چنین گرویدن ژاپنی ها به اسلام در دو دهه اخیر بوده که باعث شده تعداد مساجد در دو دهه اخیر هفت برابر شود.

هیروفومی تانادا استاد جامعه شناسی دانشگاه واسدا در توکیو تعداد مسلمانان ژاپن را بیش از دویست هزار نفر تخمین می زند. تحقیقات آقای تانادا و همکارانش نشان می دهد در حالیکه در سال ۱۹۹۹ فقط ۱۵ مسجد در ژاپن وجود داشت ، تعداد مساجد تا مارس سال ۲۰۲۱ به ۱۱۳ افزایش یافته است.این ارقام از امار دولتی تعداد مسلمانان در جامعه ژاپن و هم چنین آمار عضویت در انجمن مطالعات اسلامی اخذ شده است.

تحقیقات آنها نشان می دهد که حدود ۲۳۰۰۰۰مسلمان،  ژاپن را خانه خود می دانند.۴۷۰۰۰ نفر از این تعداد ، شهروندان ژاپنی یا کسانی هستند که از طریق ازدواج یا هر شیوه دیگر تابعیت و  شهروندی ژاپنی کسب کرده اند.در حالیکه ده سال پیش شمار چنین افرادی ده تا بیست هزار نفر بود.

تانادا می گوید بسیاری از آنها از طریق ازدواج مسلمان شده اند و تعدادی نیز با میل و رغبت شخصی به اسلام گرویده اند.

گذشت زمانی که مساجد در ژاپن کمیاب بودند. آخرین آنها مسجد استقلال در منطقه نیشیناری شهر  اوساکا است که سال گذشته افتتاح شده است.

در آنجا زمین  یک کارخانه قدیمی را به مسجد تبدیل کرده اند.هزینه های بازسازی این مکان و تبدیل آن به مسجد عمدتا از سوی  اندونزیایی ها پرداخت شده است.شمار زیادی از مسلمانان ژاپن نماز را در  مسجد به جا می آورند.

هریزال اظهری ۴۶ ساله از اندونزی که مدیریت مسجد را بر عهده دارد می گوید: می خواهیم مسجد را به محلی تبدیل کنیم که همه مسلمانان بتوانند به راحتی از آن بازدید کنند.

هیروفومی اوکای استاد جامعه شناسی دانشگاه سنگیو کیوتو که در رشته فرهنگ اسلامی تحقیق می کند می گوید :ما ژاپنی ها قبلا با اسلام و مسلمانان آشنایی نداشتیم.اما حالا که به همسایگان ما تبدیل شده اند ما نیاز داریم فکر کنیم که چگونه با آنها در این جامعه متکثر زندگی کنیم

نویسندگان:سوکای اوتاکی  و ریکاکو  تاکای

ترجمه: محمد رسول الماسیه

منبع:آساهی شیمبون

https://www.asahi.com/sp/ajw/articles/14903765

کد خبر 19392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =