۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴

مهاجرت در ژاپن

آیا ژاپنی ها نیز مهاجرت می کنند

ویزای تعطیلات کاری محمل مهاجرت ژاپنی ها

جوانان ژاپنی برای حقوق و در امد بیشتر مهاجرت می کنند.کارگران جوان ژاپنی با ادامه شکاف بزرگ در دستمزدها به خارج از کشور می روند.

ترجمه و تنظیم: محمد رسول الماسیه

آیا ژاپنی ها نیز مهاجرت می کنند؟

"ویزای تعطیلات کاری" [i]مسیری برای مهاجرت ژاپنی ها به خارج

نشریه japantimes در مقاله ای  به نقل از بلومبرگ افزایش مهاجرت جوانان و کارگران جوان ژاپنی  را بررسی کرده است [ii].

در این مقاله گفته شده است:

جوانان ژاپنی برای حقوق و در امد بیشتر مهاجرت می کنند.کارگران جوان ژاپنی با ادامه شکاف بزرگ در دستمزدها   به خارج از کشور می روند.

 اکنون که تورم در بالاترین سطح خود  در دهه های اخیر قرار دارد، ژاپنی‌ها به این درک رسیده اند  که سال‌ها دستمزد ثابت  ٬ باعث شده  بسیاری از آنها هر ماه ٬  حقوق ماه بعدی را پیش خور کنند.

توموکی یوشیهارا شیفت کاری خود را در یک کارخانه فرآوری گوشت در مناطق روستایی استرالیا در ساعت 5 صبح آغاز می کند و به ازای ۵۰ ساعت کار در هفته ٬  سه برابر حقوقش در نیروی نظامی ژاپن دریافتی دارد.

او یکی از جوانان  ژاپنی است که در سال مالی گذشته "ویزای تعطیلات کاری" در استرالیا گرفته است. او   به دلیل دستمزدهای بالاتر که با تضعیف ین همراه شده ، جذب شده است.

این جوان 25 ساله که ماهانه حدود 5000 دلار استرالیا (3300 دلار) پس از کسر مالیات درآمد دارد و در منطقه ای  در جنوب سیدنی زندگی می کند، می گوید : "از نظر حقوق، اینجا خیلی بهتر است." اگر می خواهید  پس انداز کنید  استرالیا جای خوبی است.»

با برنامه‌های مشابه ویزای تعطیلات کاری که در بریتانیا، کانادا و نیوزلند  اجرا می شوند ٬  خروج استعدادها  و  خطر کمبود حاد نیروی کار ژاپن  تشدید می‌ شود.

یویا کیکاوا، اقتصاددان موسسه تحقیقاتی میجی یاسودا، می گوید : «جوانان چشم‌انداز اقتصادی ژاپن را باور ندارند و زیر سؤال می‌برند. شرایط زندگی بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که آمار رسمی تورم  نشان می‌دهند.»

بانک ژاپن در ماه مارس  آخرین نرخ بهره منفی جهان را  کنار گذاشت، در حالیکه  نشانه‌هایی وجود دارد که  افزایش دستمزدها ، تورم ناشی از تقاضا را بالا می برد.

حتی پس از اینکه اتحادیه‌های کارگری ژاپن در ماه گذشته بیشترین افزایش دستمزد خود را در بیش از 30 سال گذشته به دست آوردند، شکاف قابل توجهی در دستمزدهای واقعی ژاپن با سایر اقتصادهای پیشرفته وجود دارد.

طبق آخرین داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در سال 2022، متوسط دستمزد سالانه در ژاپن 41509 دلار بود، در حالی که استرالیا 59408 دلار و آمریکا  77463 دلار  بوده است.

در ژاپن امنیت شغلی  بر دستمزد بالاتر ترجیح داده می شد.اما این ایده  زمانی که قیمت ها به سختی بالا می رفتند منطقی بود. اکنون که تورم در دهه‌های اخیر در قوی‌ترین سطح خود قرار دارد، ژاپنی‌ها به این درک رسیده اند  که سال‌ها دستمزد ثابت باعث شده  بسیاری از آنها هر ماه قبل از دریافت حقوق ماه بعد ان  را خرج کنند.

آتسوشی تاکدا، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی ایتوچو، می گوید : "دستمزدهای ژاپن به مدت 20 سال به هیچ وجه افزایش نیافته بود، در حالی که سایر کشورها دستمزد خود را افزایش می دادند."

در سال مالی 2022-2023 به 14398 ژاپنی ویزای تعطیلات کاری در استرالیا اعطا شد که بالاترین رقم در دولت استرالیا برای اعطای این ویزا  از سال 2001 بوده است.

در این نوع ویزا  به افراد 18 تا 30 ساله (یا 35 ساله برای برخی کشورها) اجازه داده می شود ۱۲ ماه در کشور مقصد اقامت داشته باشند و در مشاغل مختلف  از کشاورزی گرفته تا  مهمان داری ، پرستاری، ساخت و ساز یا کار اداری برای تامین هزینه سفر خود  خدمت کنند. . همچنین گزینه ای برای تمدید ویزا  تا سه سال وجود دارد.

 استرالیا علاوه‌ بر دستمزدهای جذاب، به دلیل امنیت ، افق  زمانی مشابه با ژاپن و اسان سازی قوانین که به دارندگان ویزا اجازه می دهد بیش از شش ماه برای کارفرمایان در صنایع مختلف  کار کنند، مقصد محبوب ژاپنی ها شده است.

کوتارو سانادا، سخنگوی انجمن ژاپن برای تعطیلات کاری، می گوید : استرالیا "همیشه سیستم روادید سخاوتمندانه ای داشته است و  تغییرات اخیر نیز مبنی بر اجازه  طولانی شدن دوره استخدام، مهاجرت ژاپنی ها به آنجا را آسان تر کرده است."

به غیر از استرالیا، کانادا در سال 2023 تا اکتبر 7996 ویزا صادر کرده است.

بریتانیا  بر اساس آمار آن کشور   898 ویزا در سال گذشته صادر کرده است. نیوزیلند 2404 ویزا را در سال مالی 2022-23 تایید کرده است.   پیش بینی می شود  با اسان سازی  قوانین، تعداد آنها بیشتر افزایش یابد.  انتظار می رود  پس از افزایش سهمیه ویزای سالانه ژاپنی ها از 1500 به 6000،  توسط بریتانیا ، ان کشور به مقصد محبوب بعدی تبدیل شود.

هارومی تاگوچی، اقتصاددان موسسه اطلاعات بازار جهانی می گوید : «مردم بیشتری به امید  شغل به خارج از کشور پرواز می‌کنند. اگر این روند ادامه یابد، استخدام کارگران جوان‌تر در ژاپن  دشوارتر خواهد شد.»

لیلی تاکاهاشی،  اخیرا  ، کمی پس از فارغ‌التحصیلی  به استرالیا پرواز کرد. او می‌گوید قصد دارد دو سال را در تعطیلات کاری بگذراند و ممکن است برای اقامت دائم درخواست دهد و با دوست دخترش در آنجا ازدواج کند. استرالیا برخلاف ژاپن، ازدواج همجنس گرایان را مجاز می داند[iii].

 دستمزدهای بالاتر در استرالیا – و  ین ژاپن که در ضعیف ترین وضعیت  در برابر دلار استرالیا  تقریباً یک دهه اخیر قرار دارد  - باعث تعادل بهتر بین درامد و کار و زندگی می شود.

تاکاهاشی 22 ساله می گوید : دستمزد در ژاپن  ممکن است برای زنده ماندن کافی باشد.اما غم انگیز است که  اگر  در ژاپن می ماندم ، پول زیادی برای سرگرمی و معاشرت با دوستانم باقی نمی ماند."

افزایش ویزای تعطیلات کاری بخشی از روند گسترده‌تر ژاپنی‌ها برای زندگی در خارج از کشور است. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، سال گذشته، تعداد ژاپنی‌هایی که مقیم دائم خارج از کشور بودند، از زمان شروع این نظرسنجی در سال 1989 بیشترین تعداد بوده است.

این وضعیت می تواند کمبود مزمن نیروی کار را در جامعه پیر و خاکستری ژاپن بدتر کند، جایی که شرکت ها برای منابع  کمیاب انسانی به طور فزاینده ای  رقابت می کنند.

بر اساس گزارشی که توسط Teikoku Databank منتشر شده، یک نظرسنجی نشان می دهد  بیش از دو سوم مشاغل کوچک و متوسط  با کمبود نیروی کار مواجه هستند و در سال گذشته  تعداد ورشکستگی‌های منتسب به کمبود  نیروی انسانی  به بالاترین حد خود رسید. سال گذشته، دولت بطور بی سابقه ای  به کارگران خارجی اجازه ورود به کشور را داد تا  مشکلات جمعیتی را کاهش دهد.

تاکدا ایتوچو می گوید خروج کارگران ژاپنی به چشم انداز اقتصادی بستگی دارد.

او گفت: "اگر شرایط برای رشد سریعتر در ژاپن فراهم شود، شاید جوانان دلیلی برای بازگشت ببینند."

 

[i] ویزای تعطیلات کاری پدیده ای نوین است که در بعضی کشورهای اروپایی و استرالیا چند سالی لست اجرا نی شود و به اتباع سایر کشورها اجازه نی دهد به مدت ۱۲ ماه در آن کشور مقیم شده و اجازه کار داشته باشند بگونه ای که بتوانند هزینه های سفر و اقامت خود را تامین نمایند.

[iii] نویسنده مقاله تفاوت قوانین مربوط به همجنسگرایان را علت دیگر مهاجرت دانسته است.

کد خبر 19383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =