اخبار مواضع رسمی دولت ژاپن و گفته های نخست وزیر و وزیر امور خارجه که حملات ایران را بخاطر افزایش تنش محکوم کرده اند بیشترین انعکاس رسانه ای را داشته است.اکثر رسانه ها ضمن بیان این مواضع دولتی ٬ از جمله ٬ایران و ژاپن بصورت سنتی دوست هستند ٬ استفاده می کنند.

محمد رسول الماسیه

اخبار رسانه ای و تحلیلی در ژاپن پس از عملیات وعده صادق

اخبار و گزارش های مندرج در رسانه های ژاپن عمدتا انعکاس حوادثی بوده که اتفاق افتاده و بیان مواضع و تهدیدهایی بوده که ایران و اسراییل نسبت به یکدیگر ابراز نموده اند.مقامات ژاپن به شدت از افزایش تنش در منطقه خاور میانه ابراز نگرانی می کنند .

اخبار مواضع رسمی دولت ژاپن و گفته های نخست وزیر و وزیر امور خارجه که حملات ایران را بخاطر افزایش تنش محکوم کرده اند بیشترین  انعکاس رسانه ای را داشته است.اکثر رسانه ها ضمن بیان این مواضع دولتی ٬ از جمله ٬ایران و ژاپن بصورت سنتی دوست هستند ٬ استفاده می کنند.

گزارش هایی نیز که جنبه تحلیلی دارند  در رسانه ها  به چشم می خورد.

نمونه هایی از هر نوع از گزارشات را ذیلا ملاحظه فرمایید.

نمونه های گزارش های خبری

۱-اقای کیشیدا نخست وزیر٬  حمله ایران را به شدت محکوم کرد و آن را باعث پیچیده تر شدن اوضاع در منطقه دانست.او گفت من عمیقا نگرانم و افزایش تنش ها را به شدت  محکوم می کنم.صلح و ثبات در خاور میانه برای کشور ما مهم است.ما باید تلاش های دیپلماتیک خود را برای ارام کردن اوضاع ادامه دهیم.

وزارت خارجه روز یکشنبه بعد از حملات ایران بیانیه صادر کرد و حمله ایران را محکوم کرد

ژاپن ۹۵ در صد نفت خود را از خاورمیانه تامین می کند.ژاپن بصورت سنتی دوست ایران بوده و نخست وزیر کیشیدا در ماه نوامبر گذشته با رئیسی رئیس جمهور ملاقات کرد و در باره موضوع هسته ای گفتگو کردند.

https://www.asahi.com/sp/ajw/articles/15229760

۲-با توجه به اینکه حملات ایران به اسراییل با اجلاس سران گروه جی هفت همزمان بود سایت ان اچ کی  بیانیه گروه جی هفت را نقل کرده که ایران را بخاطر حمله به اسرائیل محکوم نمود اند.

کیشیدا در اجلاس جی هفت به شدت از ایران انتقاد کرد.کیشیدا گفت با سایر اعضای جی هفت برای امنیت شهروندان ژاپنی در خاورمیانه و احیانا خارج کردن انها از منطقه همکاری خواهد کرد.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20240415_05/

۳-وزیر خارجه بیانیه ای صادر کرد و افزایش تنش را محکوم نمود. در این بیانیه حمله ایران را باعث افزایش تنش دانسته اند.ژاپن قویا از دو طرف می خواهد موقعیت را آرام کنند صلح و ثبات برای ژاپن خیلی مهم است.تاکید می شود که ژاپن همه تلاش های دیپلماتیک خود را آدامه می دهد تا از وخامت بیشتر اوضاع جلوگیری شود.همه اقدامات لازم را برای حفاظت از ژاپنی های خارج از کشور بعمل خواهد آورد.

Reporting by Sakura Murakami; Editing by Christian Schmollinger

https://www.reuters.com/world/middle-east/japan-strongly-condemns-iranian-attack-israel-escalation-2024-04-14/

۴-NHK اتفاقات درگیری میان ایران و اسرائیل را از روز اول آوریل که اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرده را مرور کرده است.

همراهی ژاپن با گروه ۷ در اجلاس سران مبنی بر محکوم کردن ایران برای حمله به اسرائیل و ضرورت اتخاذ تدابیر جدید برای تحریم های جدید از سوی گروه ۷ علیه ایران   

-کارشناس دانشگاه کیئو چند بار در بخش خبری تلویزیون بعنوان صاحب نظر دعوت شده و صحنه درگیری را تشریح کرده است

-تماس همزمان وزیر خارجه ژاپن با وزرای خارجه ایران و اسرائیل برای خویشتنداری و جلوگیری از افزایش تنش

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/backstories/3256/

نمونه هایی از گزارش های تحلیلی

۱-تلویزیون ان اچ کی در بخش خبری خود با اقای تاناکا کویچیرو تحلیلگر مسائل خاورمیانه و کارشناس ایران و استاد دانشگاه کییوگفتگو کرد. آن تحلیلگر گفت :

-ایران گفت حمله می کنیم و حمله کرد

-ایران به آمریکا و اسرائیل پیام داده که نمی خواهد تنش افزایش یابد.سلاح هایی را انتخاب کرده که به معنی مقابله است نه گسترش.بعد از عملیات نیز اعلامیه داده که می خواهیم همین جا متوقف شود.

-اگرچه برای ایران موضوع خاتمه یافته تلقی می شود. اما ممکن است برای اسرائیل چنین نباشد. بایدن و کاخ سفید سعی خواهند کرد اسرائیل را از ادامه تنش باز دارند.نتانیاهو در داخل مشکلاتی دارد.جنگ در غزه ادامه دارد.اسراییل قبلا خیلی درخواست های آمریکا را رد کرده است.برای آتش بس ، برای متوقف کردن حملات..فکر کنم در این مورد خاص اسرائیل درخواست امریکا را اجابت کند.

-اسرائیل ممکن است  از توان هسته ای خود برای مقابله استفاده کند هر چند انکار می کند.اگر اسرائیل مستقیما به خاک ایران حمله کند احتمالا ایران از ان پی تی خارج می شود و سلاح هسته ای می سازد.و این موضوعی استکه آمریکا نمی خواهد اتفاق افتد.

-ایران ظرف چند هفته می تواند غنی سازی کند و  بمب هسته ای بسازد. اما ایجاد ساختار تسلیحاتی هسته ای یک یا دو سال زمان می برد. 

- جامعه بین الملل برای آرام کردن وضعیت باید تلاش کنند. آمریکا باید اسرائیل را از حمله جدید به ایران باز بدارد.اما بعید است اسرائیل بپذیرد.در ابن حالت آمریکا و انگلیس باید با توسل به زور او را متوقف کنند.

https://m.youtube.com/watch?v=6DwjB8VphV4

۲-روزنامه محلی جوشو در شماره ۱۵ آوریل خود حمله ایران به اسرائیل را مرور کرده و نسبت به  مواضع مقامات ایران  نظر مثبت ابراز کرده که آن را به تلافی حمله اسرائیل به سرکنسولگری ایران در سوریه دانسته اند و  با منشور سازمان ملل مطابقت دارد.

در این مقاله با اشاره به آمار ۳۳۰۰۰ کشته <شهید> و ۷۵۰۰۰مجروح طی شش ماه در غزه از سکوت و صبر جامعه جهانی ابراز شگفتی شده است. در بخشی از این مقاله نظرات اقای ریتسو میا تا    رئیس مرکز مطالعات اسلامی معاصر بیان شده که در مورد احتمال حمله  آمریکا و انگلیس به ایران گفته است ظرفیت آمریکا برای جنگ با ایران یک سوم ظرفیتش در جنگ با عراق است. در حالیکه ایران دو برابر عراق جمعیت دارد و هشت برابر عراق مساحت. آمریکا در عراق موفق نبود چگونه می خواهد در ایران موفق باشد.در بخشی از مقاله از دولت ژاپن خواسته شده به جای همراهی با آمریکا و حمایت از اسرائیل،  نقش خاص خود را بعنوان میانجی صلح  ایفا کند.

تصویر صفحه روزنامه پیوست می باشد

۳-روزنامه اساهی نظر سنجی صورت گرفته در اسراییل در روز اول و دوم بعد از حمله ایران به اسراییل را منعکس کرده که ۷۴در صد گفته اند اگر عمل متقابل ما روابطمان با متحدانمان را تضعیف می کند نباید اقدام کنیم.حفظ اتحاد با متحدان اولویت دارد

۴-مصاحبه نشریه Toyokeizaiبا دو کارشناس به نام های Ryoji Tateyama استاد دانشگاه  دفاع ملی و متخصص خاورمیانه که بعنوان محقق در سفارت ژاپن در اسراییل نیز خدمت کرده است و با خانم Aiko Nishikida   استاد دانشگاه کییو

نظرات آقای تاته یاما:

-حمله ایران به اسراییل اگر چه بیشتر موشک ها رد یابی شدند اما نشانگر ان استکه بازدارندگی اسراییل دیگر کار ایی ندارد. اسراییل شاید  به  باز سازی بازدارندگی خود بعنوان یک چالش نگاه کند.اسراییل پاسخ سخت و بزرگ به حملات ایران نمی دهد.اولا اینکه نیروهایش در غزه و فلسطین درگیر هستند.امکانی برای انتقام بزرگ از ایران ندارند.

-خیلی از مردم فکر می کنند اسراییل قدرت خیلی بالای نظامی دارد.اما حقیقت چیز دیگری است.جمعیت یهودی کشور که  خدمت اجباری سربازی نیز دارند هفت میلیون نفر است.لذا کشوری نیست که بتواند سربازانش را برای جنگ چند ساله بسیج کند.گسترش جنگ فراتر از این ٬ برای اسراییل سخت خواهد بود

-بیشتر پهباد ها و موشک های ایران رد یابی شدند.مشخص شد که کشورهای امریکا و فرانسه و انگلیس و اردن در این عملیات رهگیری مشارکت کردند.اولین بار بود که سیستم دفاع هوایی نیروهای چند ملیتی در کنار اسراییل در میدان واقعی عملیات می کردند.ایران در نزدیکترین فاصله ۱۰۰۰کیلومتر از اسراییل دور است.مادامیکه این دفاع هوایی چند ملیتی فعال باشد می توان گفت تهدید هوایی از سوی ایران خیلی خطرناک نیست.اگر انتقام بزرگ شامل کشورهای  همسایه اتفاق افتد ممکن است ریسک از کار افتادن سیستم دفاع هوایی در این مناطق رخ دهد.من فکر می کنم چنین انفاقی نخواهد افتاد.

-اسراییل از این می ترسد که حزب الله موضعش را تغییر دهد و به حمله گسترده موشکی اقدام نماید.گفته می شود حزب الله مقادیر غیر قابل مقایسه ای موشک در مقایسه با ۳۰۰ موشکی که دو روز قبل دیدیم در اختیار دارد.اسراییل اگر همزمان از طرف همسایگان مورد حمله قرار گیرد فرصتی برای رد یابی ندارد و احتمال نابود شدن شمال اسراییل زیاد است.اگر ایران در موقعیت سختی قرار گیرد ممکن است به چنین انتقام و اقدام متقابلی دست بزند.

-اگر اسراییل به رفح حمله کند تلفات غیر نظامی زیادی ببار خواهد امد.بحران انسانی عمیق خواهد شد.دولت بایدن با عمیق شدن بحران انسانی کاملا با مشکل مواجه خواهد شد.از داخل حزب دمکرات تقاضا برای محدود کردن ارسال سلاح به اسراییل بلند شده است.پس حمله به رفح به روابط اسراییل با امریکا لطمه خواهد زد.افکار عمومی جهان تغییر کرده است.در ۲۵ مارس امریکا مجبور شد به قطعنامه شورای امنیت که خواهان اتش بس فوری بود رای ممتنع بدهد.

-طی ده سال گذشته شمار  شرکت های ژاپنی که در اسراییل فعالیت اقتصادی می کنند افزایش یافته است.این بخاطر تصویری بود که از اسراییل بعنوان یک کشور امن با تکنولوزی پیش رفته وجود داشت.اما واقعیت دیگر چنین نیست.علیرغم ریسکی که بخاطر موضوع فلسطین وجود دارد اسراییل ممکن است بگوید موضوع فلسطین وجود و اهمیت ندارد.اگر روابط با ایران بدتر شود و حملات حزب الله شدید شود امنیت اسراییل به شدت به خطر می افتد.شاید زمان و فرصتی باشد که در خصوص گسترش روابط با اسراییل تجدید نظر کرد.ریسک حمله حوثی ها به کشتی ها  در دریای سرخ  ادامه خواهد یافت مادامیکه جنگ در غزه ادامه یابد.

نظرات خانم نیشی کیدا:

--حزب الله که از سوی ایران حمایت می شود از شروع جنگ غزه به صورت تناوبی به اسراییل حمله کرده است.اگر چه جنگ گسترده ای نشده است اما احتمال گسترش در اینده وجود دارد.جنگ بزرگی در سال ۲۰۰۶ بین اسراییل و حزب الله رخ داد.راکت های اسراییل به حیفا در شمال اسراییل اصابت کردند.این میزان  قدرت نظامی برای اسراییل تهدید محسوب می شود.به هر حال من فکر نمی کنم شرایط به حمله زمینی گسترش یابد.

-در خصوص اوضاع داخلی اسراییل باید گفت که اسراییل بعد از حملات هفتم اکتبر توجه خود را معطوف گروههای مسلح حماس و حزب الله و حوثی ها کرده بود.اما باید گفت مفهوم خطر تهدید ایران قویتر شد.نیروهای جناح راست اسراییل شامل بن گویر وزیر امنیت ملی و اسمتریچ وزیر اقتصاد با نتانیاهو و دیگران اختلاف نظر دارند و معتقد به انتقام بزرگ و  حمله ایران هستند. نتانیاهو در ۱۶ اوریل علاوه  بر جلسه کابینه جنگی  ٬ یک جلسه استراتژیک نیز با رهبران مخالف از جمله لاپید رهبر حزب میانه ٬٬یش اتید ٬ لیبرمن رهبر حزب افراطی ٬خانه اسراییل٬ برگزار کرد.نتانیاهو می خواهد برای اقدامات اینده خود با همه رهبران سیاسی موافق و مخالف و نه فقط راست های افرطی که کابینه اش را تشکیل داده اند تبادل نظر کند.

-امریکا می خواهد از جنگ با ایران اجتناب کند.و مخالفت او با حمله گسترده انتقامی اسراییل به ایران برای پرهیز از ورودش به چنین جنگی بین ایران و اسراییل است.

گفته می شود زاپن همکاریش را با اسراییل در زمینه های امنیتی ادامه می دهد.

-در خصوص احتمال وقوع جنگ تمام عیار در خاور میانه باید گفت اسراییل اکثر نیروهایش را در هفتم اوریل از غزه خارج کرد.اما به این معنی نیست که او بکلی از حمله به رفح صرفنظر کرده است.جنگ در غزه تمام نمی شود.من فکر می کنم استراتژی جنگیدن  در دو جبهه غزه و ایران برای اسراییل سخت و طاقت فرسا است.حمله متقابل به ایران ٬ حمله متقابل ایران را به همراه خواهد داشت که ممکن است به درگیری بین قدرت های بزرگ منجر شود.این خطر نیز وجود دارد که گروه های وابسته مانند حزب الله و حوثی ها  دست بدست هم داده درگیریها را در سراسر خاورمیانه گسترش دهند.

-در خصوص اینکه بین اسراییل و حماس در اینده چه رخ خواهد داد باید گفت حماس خواهان خروج کامل نیروهای اسراییلی از نوار غزه ٬  بازگشت اوارگان به شمال غزه و اتش بس دایمی است.اما این شرایط برای اسراییل قابل قبول نیست و مذاکرات پیش رفتی نداشته است.اسراییل ۱۳۰ اسیر  دارد که هنوز ازاد نشده اند و افکار عمومی مردم اسراییل سخت به دولت فشار می اورد.جنگ مادامیکه اسیران ازاد نشده اند پایان نمی یابد.

-

کد خبر 19388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =