تل آویو آینده، تهران یا استانبول

اگر تهران این گام دشوار و ناممکن را بردارد، تهران اقبال لاهوری به وجود خواهد آمد. همان اقبال لاهوری که همواره برای مردم ایران عزیز بوده و آرزو داشته، تهران به ژنو درشرق تبدیل شود.

مقاله: تل آویو آینده، تهران یا استانبول

نویسنده: محی الدین بن احمد دین

اخیراً یک مرد سفیدپوست در آمریکا با طراحی کامل، تعدادی از یهودیان را به قتل رسانده و این امرغیرعادی نبوده و این اتفاق، آینده"یهود" و حتی بیشتر از آن آینده ی صهیونیسم" را توصیف می کند.

بنده درگذشته، هر زمان که درخصوص اسلام، مسیحیت، یهودیت به طورخاص و درباره سایر ادیان به طور کلی مطالبی می نوشتم، در آن با پرداختن به وجه اشتراک، اصول آشتی، مدارا نمودن، همزیستی و نیاز به پذیرش هدف خدمت خود به ادیان بوده است. جایگزینی هرج و مرج مذهبی، یک زندگی مبتنی بر همزیستی سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی به همراه خواهد داشت. به نظر بنده اسلام دینی مبتنی بر تشکیل اجتماع و بر اساس فطرت انسانی می باشد. و دلیل آن، آیه رب العالمین درسوره فاتحه و آیه رحمت اللعالمین درسوره انبیاء می باشد.  

اسلام دین"الناس"بوده و متکی بر جامعه، سرزمین، نسل و زبان خاص نمی باشد. البته این درست است که قرآن به زبان عربی و مرکز اسلام بیت الله الحرام و مرکز سیاسی آن مدینه بوده است. اما اسلام خود را یک دین کاملاً جهانی معرفی نموده و به این دلیل درگذشته گاهی تهران(ایران) وگاهی استانبول (ترکیه) نمادهای سیاسی (غیرعربی) اسلام بوده اند. علاوه برمدینه کوفه، دمشق و بغداد نیز مراکزدینی، فرهنگی، تمدنی و سیاسی بوده اند.

امام شافعی با هجرت ازمکه درمصرمستقر شد، زمانی که خلافت اموی با عباسی از بین رفت، فلسفه سیاست و دولت اموی درآندلس با فقه مالکی پیش رفت. در آفریقا دولت های شیعه الموحدون و درمصر فاطمی، دولت را به دست گرفته و اسلام را با مزاج تفرقه و جدید بیان نمودند. و این ادوار شاهد تفکرسیاسی جمعی اسلام، مسلمانان، جایگاه و جریان های تاریخی آنان بوده است.

وجود اسرائیل درچه حدی جایز و یا جایز نیست؟ باصرف نظر از این، سوال اینجا است، آیا صهیونیست می تواند برنامه سیاسی منفی خود را مبنی بر انضمام سرزمین های غصب شده عرب در اسرائیل را پایان دهد؟ آیا صهیونیست می تواند یک کشورمشترک یهودی، اسلامی و مسیحی داشته باشد؟ کشوری که درآن برای فلسطینیان مسلمان عرب، مانند یهودیان تمام آزادی های مذهبی و سیاسی یکسان داشته باشند. اگر وجود فلسطین عربی را بپذیرد، دولتی مشترک فلسطینی های عرب و یهودهای اسرائیلی که در آن مسیحیت، اسلام و یهودیت یکسان براساس فطرت انسانی و به شکل یک جامعه در اسرائیل زندگی کنند، دیگر صحبت درخصوص پذیرفتن وجود اسرائیل راحت و آسان خواهد بود. اما درحال حاضر اگر رفت و آمد مسلمانان به اسرائیل دشوار و سفر یهودیان به ریاض و عربستان سعودی راحت باشد. و حقوق شهروندی 5 هزار یهودی اسرائیلی در امارات مورد ایراد بوده است؟ آیا اذهان متفکران یهودی قدمی برخواهند داشت، تا صهیونیست را دفن نموده و برای بقای زندگی مبتنی بر امنیت وصلح را قبول نمایند. و این امرجای تعمق و تفکر دارد.

باتکیه بر وجدان و مطالعه بنده، در آینده، رهبری تمدن سیاسی مسلمانان، با اعراب ثروتمند نخواهد بود، بلکه به مسلمانان"غیرعرب"منتقل خواهد شد. اندیشمند و شاعر محبوب، علامه اقبال لاهوری، امید زیادی به تهران داشته و آرزوی ایشان، تبدیل آن به ژنو جهان شرق بوده است. درگذشته دور درخصوص ایران، توصیه های زیادی به تصمیم گیرندگان انقلابی تهران، آیت الله ها و آینده نگرهای مرتبط با فلسفه ولایت فقیه نموده ام، که آنان بایستی انقلاب مسلکی40ساله خود را به مسلک وسیع المشربی و سیاست وسیع الظرفی تبدیل نمایند. آنان بایستی خود را محدود و مختص به فرقه خاص نکرده، بلکه بایستی هدف تاسیس امپراتوری شیعی را نیزکنار گذاشته و بجای آن تمام جهان اسلام که اکثریت آن را مسلمانان سنی تشکیل می دهند درنظرداشته باشند. آنان بایستی اصول، قواعد و تفسیری از انقلاب را اتخاذ نموده تا تهران به مرکز تعیین کننده آینده جهان اسلام تبدیل گردد.

اگر تهران این گام دشوار و ناممکن را بردارد، تهران اقبال لاهوری به وجود خواهد آمد. همان اقبال لاهوری که همواره برای مردم ایران عزیز بوده و آرزو داشته، تهران به ژنو درشرق تبدیل شود.

اگر تهران نتواند کشتی جهان اسلام را در بندرخود نگه دارد، این کاروان مسلمانان به استانبول یعنی مسلمانان ترک خواهد رسید.

https://www.dailyausaf.com/epaper/popup.php?newssrc=issues/2022-05-19/161321/p8_08.gif

کد خبر 12279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =