منابع: ملا برادر مسئول برگزاری نشست "مجمع افغان‌ها" تعیین شد

یک منبع موثق به روزنامه‌ صبح کابل، گفت : کمیسیونی به منظور برگزاری این نشست مجمع افغانها ایجاد شده و مسئولیت ان بر عهده ملا برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان قرار گرفته است. با این حال، منبع گفت که طالبان قندهاری طرفدار برگزاری این نشست هستند؛ اما افراد شبکه حقانی با برگزاری "مجمع افغان‌ها" مخالفت دارند.

 یک منبع موثق به روزنامه‌ صبح کابل، گفت : کمیسیونی به منظور برگزاری این نشست مجمع افغانها ایجاد شده و مسئولیت ان بر عهده ملا برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان قرار گرفته است.

با این حال، منبع گفت که طالبان قندهاری طرفدار برگزاری این نشست هستند؛ اما افراد شبکه حقانی با برگزاری "مجمع افغان‌ها" مخالفت دارند.

اگر چه تا کنون در مورد جزئیات و حضور اشرف غنی در این نشست اطلاعات دقیقی ارایه نشده است . ولی خبرهای حاکی از آن است که در این نشست که همان لویه جرگه خواهد بود،  قرار است در باره مسایل مختلف از جمله نوع نظام و ساختار سیاسی کشور تصمیم گرفته شود . این در حالی است که اخیرا سفیر طالبان در مسکو نیز، تأیید کرده که این گروه در آینده‌. نزدیک نشست افغانها را با حضور شخصیتهای افغان و اشرف غنی برگزار خواهد کرد.

منبع: روزنامه‌ صبح کابل

تاریخ انتشار ۲۶ اردیبهشت 

ملاحظات :

۱ - با توجه به اینکه طالبان برای برگزاری این نشست تبلیغات بسیاری را انجام داده‌ و در این خصوص با جوامع و شخصیتهای مختلف دینی و قومی افغانستان نیز ملاقات و یا تماس برقرار نموده اند  و گویا فصل الخطاب آنان نیز سیاست و دولت در افغانستان خواهد بود ، باید دید که در این ساختار مورد نظر طالبان که از مجمع افغان‌ها بیرون خواهد شد، جایگاه اهل تشیع و مذهب جعفری چه خواهد شد و چرا تاکنون طالبان به این خواسته اساسی و انسانی شیعیان افغانستان توجه نداشته و آن را روی زمین گذاشته است.

 ۲ - اخیراً ژنرال فیض حمید فرمانده ارتش پاکستان در پیشاور و رییس پیشین آی اس آی برای دومین بار پس از تسلط طالبان به کابل سفر نموده است آگرچه ظاهراً او و هیات همراهش برای گفتگو با اعضای طالبان پاکستانی این سفر را انجام داده است اما پرسش این است که آیا آمدن او در آستانه برگزاری «مجمع افغان‌ها» فقط برای گفتگو با طالبان پاکستانی است یا ماموریت های دیگری نیز دارد؟

جنرال فیض حمید که در آستانه تشکیل کابینه موقت طالبان و انتشار اخباری مبنی بر اختلاف نظر میان طالبان و جنگ در پنجشیر به کابل آمده بود وعده داد که همه چیز خوب می شود. پس از آن که با  میانجیگری او اختلافات حل شده ، طالبان موفق به تسخیر پنجشیر گردیده و این گروه موفق به تشکیل دولت موقت شدند.

اکنون نیز در آستانه برگزاری مجمع افغان‌ها بار دیگر سرو کله جنرال حمید پیدا شده و احتمالاً در گزینش افراد و چهره‌ها در این مجمع نیز دخالت خواهد کرد. هرچند طالبان به کشورهای همسایه و جهان هشدار داده‌اند، که از مداخله در امور افغانستان پرهیز نمایند ، اما به نظر می‌رسد که دخالت پاکستان متفاوت بوده و حق این کشور است که در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

۳ – تعدادی از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه طالبان تا کنون اقوام غیر پشتون، شیعیان و زنان را از ساختار قدرت و سیاست حذف کرده است از این جهت، برگزاری هر نوع جرگه و یا مجمعی که متضمن ساختار فراگیر نباشد و نتواند تمام جامعه افغانستان را در محور یک دولت همه شمول جمع کند، پیش از آن که اساسی برای ثبات باشد، مقدمه‌ای است برای آغاز جنگ داخلی در یک بازه زمانی نا مشخص خواهد بود.

https://subhekabul.com/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7/afghan

کد خبر 12291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =