نگاهی به فعالیت‌های بنیاد سوروس در ارمنستان

بنیاد سوروس" یا "بنیاد جامعه باز" توسط "جورج سوروس"، میلیاردر ۹۲ ساله یهودی، در سال ۱۹۸۹ میلادی تاسیس شد. آن طور که از نامش پیداست، هدف از تاسیس این بنیاد ایجاد و حفظ ساختارها و نهادهای جامعه باز است. "بنیاد سوروس" بزرگترین تأمین کننده خصوصی گروه‌های مستقل جهان هست که در راستای گسترش دموکراسی و حقوق بشر فعالیت دارند.

تهیه کننده: سید جواد طباطبایی راد

مقدمه:

"بنیاد سوروس" یا "بنیاد جامعه باز" توسط "جورج سوروس"، میلیاردر ۹۲ ساله یهودی، در سال ۱۹۸۹ میلادی تاسیس شد. آن طور که از نامش پیداست، هدف از تاسیس این بنیاد ایجاد و حفظ ساختارها و نهادهای جامعه باز است. "بنیاد سوروس" بزرگترین تأمین کننده خصوصی گروه‌های مستقل جهان هست که در راستای گسترش دموکراسی و حقوق بشر فعالیت دارند. بنیادهای جامعه باز در سراسر جهان از افراد و سازمان‌هایی که برای آزادی بیان، شفافیت و دولت پاسخگو مبارزه می‌کنند و همچنین جوامعی که ترویج می‌نمایند، حمایت کرده‌اند. برقراری عدالت و برابری این خیریه غالباً متوجه کسانی می‌شود که صرفاً بر اساس هویت خود مورد تبعیض قرار می‌گیرند، مانند روم‌های اروپا که از اکثریت جامعه اخراج شده‌اند.

این نهاد سعی می‌کند در پس مسائلی مانند دموکراسی و حقوق بشر که برای جامعه مفید است، پنهان شود. هر چند "سوروس" و بنیادش به عنوان یک چهره شناخته شده در امور کشورهای مستقل یک شخص محبوب برای دولت‌ها و سیاستمداران غربی مطرح شده است، ولی اهدافشان اصلاً انسان دوستانه نیستند، آنها به دور از واقعیت هستند. در واقع می‌توان گفت که "بنیاد جامعه باز" به ‌ظاهر از افراد و سازمان‌هایی در سراسر جهان که برای آزادی بیان، دولت پاسخگو و جوامعی که عدالت و برابری را ترویج می‌کنند، مبارزه می‌کنند، حمایت می‌کند ولی در پوشش این گونه فعالیت‌ها به اصطلاح خیرخواهانه در امور داخلی کشورها نیز دخالت می‌کند و حتی در بعضی از کشورها به فعالیت‌های براندازانه نیز روی آورده است. به طوریکه در انقلاب مخملی ۲۰۱۸ که در ارمنستان رخ داد، رییس دفتر "سوروس" در ارمنستان علنا اعلام کرده که در این شکل گیری این انقلاب دخالت داشته و از طرفداران "نیکول پاشینیان" حمایت کرده است.

معرفی "جورج سوروس"

نگاهی به فعالیت‌های بنیاد سوروس در ارمنستان

"جورج سوروس" در اوت سال ۱۹۳۰ در بوداپست پایتخت مجارستان به دنیا آمد. وی تحت فشار فزاینده‌ یهودی‌ستیزی در اروپا و گسترش نازیسم، نام خود را از شوارتز به سوروس تغییر داد. "سوروس" در دوران اشغال نازی‌ها در سال‌های ۱۹۴۴-۱۹۴۵ که منجر به قتل بیش از ۵۰۰۰۰۰ یهودی مجارستانی شدند، زندگی کرد. خانواده یهودی او با تهیه اسناد هویت جعلی، پنهان کردن سوابق خود و کمک به دیگران در انجام همین کار جان سالم به در بردند. سوروس بعداً یادآور شد که "نه تنها زنده ماندیم، بلکه توانستیم به دیگران کمک کنیم."

هنگامی که کمونیست‌ها پس از جنگ قدرت را در مجارستان تثبیت کردند، "سوروس" در سال ۱۹۴۷ بوداپست را به مقصد لندن ترک کرد و به عنوان باربر راه آهن و پیشخدمت کلوپ شبانه مشغول به کار شد تا از تحصیل خود در مدرسه اقتصاد لندن حمایت کند و در این مدرسه مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را دریافت کرد. در سال ۱۹۵۶ با ورود به دنیای مالی و سرمایه گذاری به ایالات متحده مهاجرت کرد و در آنجا ثروت خود را به دست آورد. در سال ۱۹۷۳، وی صندوق تامینی خود را راه اندازی کرد و به یکی از موفق‌ ترین سرمایه‌گذاران در تاریخ ایالات متحده تبدیل شد. جورج سوروس از ثروت خود برای ایجاد "بنیادهای جامعه باز" استفاده کرد

سوروس فعالیت‌های بشردوستانه خود را در سال ۱۹۷۹ با اعطای بورسیه تحصیلی به سیاه پوستان آفریقای جنوبی تحت آپارتاید آغاز کرد. در دهه ۱۹۸۰، وی با تأمین مالی بازدیدهای دانشگاهی از غرب و حمایت از گروه‌های فرهنگی مستقل نوپا و همچنین ابتکارات دیگر، به ترویج تبادل آزاد افکار در مجارستان کمونیستی کمک کرد. پس از فروپاشی دیوار برلین، سوروس دانشگاه اروپای مرکزی را به عنوان فضایی برای پرورش تفکر انتقادی ایجاد کرد که در آن زمان برای اکثر دانشگاه‌های بلوک کمونیستی سابق مفهومی بیگانه بود.

با پایان یافتن جنگ سرد، وی به تدریج فعالیت‌های بشردوستانه خود را به آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و ایالات متحده گسترش داد. "سوروس" از تلاش‌های جدید برای ایجاد جوامع پاسخگو، شفاف و دموکراتیک‌تر حمایت کرد. او یکی از اولین صداهای برجسته‌ای بود که از جنگ با مواد مخدر به عنوان "مسلماً مضرتر از خود مشکل مواد مخدر" انتقاد کرد و به شروع جنبش ماری جوانای پزشکی آمریکا کمک کرد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، وی یکی از حامیان تلاش‌های ازدواج همجنس‌گرایان شد. اگرچه دلایلش در طول زمان تکامل یافته است، اما به ایده‌آل‌هایی برای یک جامعه باز نزدیک می‌شود.

در طول فعالیت بشردوستانه "سوروس"، یک چیز ثابت مانده است: تعهد به مبارزه با حل نشدنی‌ترین مشکلات جهان. او شناخته شده است که بر اهمیت مقابله با عوامل بازنده تأکید می‌کند. در واقع، بسیاری از مسائلی که وی به آن پرداخته است، از انواع مسائلی است که ممکن است هرگز راه حل کاملی برای آنها پیدا نشود.

"سوروس" یک بار نوشت: «موفقیت من در بازارهای مالی به من درجه بیشتری از استقلال نسبت به سایر افراد داده است. این استقلال به او این امکان را داد تا مسیر خود را به سوی جهانی بازتر، عادلانه‌تر برای همه ایجاد کند.

"جرج سوروس" می‌گوید: «سال ۱۹۴۴، سال اشغال آلمان، تجربه شکل‌دهی من بود. به‌جای تسلیم شدن در برابر سرنوشت خود، در برابر نیروی شیطانی که بسیار قوی‌تر از ما بود، مقاومت کردیم، اما ما پیروز شدیم.»

وی در دهه ۱۹۹۰، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که بنیاد جامعه باز را تأسیس کرد، به شهرت رسید، سازمانی که میلیاردها دلار در اروپای شرقی برای ترویج انترناسیونالیسم لیبرال هزینه کرد.

"سوروس" نامی آشنا برای محققان و پژوهشگران منطقه است. میلیاردری که با تاسیس بنیاد معروف خود موسوم به "بنیاد سوروس" و گسترش اندام وار شبکه اطلاعاتی این بنیاد در کشورهای شوروی سابق و شرق اروپا تاثیر غیر قابل انکاری در تحولات این مناطق بعد از فروپاشی شوروی داشته است .شاید کمتر کسی بداند که این چهره معروف ، شاگرد بلافصل "کارل پوپر"،  فیلسوف معروف اتریشی و صاحب کتاب معروف «جامعه باز و دشمنان آن » است. بی دلیل نیست که مراکز "بنیاد سوروس" در کشور های منطقه به نام "جامعه باز" موسوم اند و به ابتکار و هزینه این مراکز کتاب معروف "پوپر" به تمام زبان‌های منطقه آسیای مرکزی و قفقاز ترجمه شده است.

تاسیس "بنیاد جامعه باز" در ارمنستان

"بنیاد جامعه باز" برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ و با تایید  «لوون تر پطروسیان»، اولین رئیس جمهور ارمنستان، توسط "جورج سوروس" یکی از بزرگترین نیکوکاران جهان که از سال ۱۹۸۴ به خرید خود در بازارهای مالی پرداخته است، در ارمنستان تاسیس شد. زمانی که جمعیت ارمنستان به دلیل جنگ در قره باغ کوهستانی و محاصره اقتصادی تحمیل شده توسط آذربایجان و ترکیه منزوی و فقیر شده بودند، در پاسخ به وضعیت کشور، این بنیاد تجهیزات اولیه، ابزار فنی، کمک‌های تخصصی به مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و موسسات بهداشتی ارمنی ارائه کرد. از جمله ذینفعان این حمایت، کتابخانه ملی ارمنستان، مؤسسه نسخ خطی و موزه ماتناداران بودند. از آن زمان، همچنین بنیاد از گروه‌های مختلف جامعه مدنی، از جمله رسانه‌های تحقیقی، مدافعان حقوق بشر، سازمان‌های ناظر بر انتخابات، آژانس‌های مخارج عمومی و پناهگاه‌های زنان آزار دیده حمایت کرده است.

به گفته دفتر "بنیاد سوروس" در ارمنستان، "بنیاد جامعه باز" از بازرسان، سازمان‌هایی که علیه خشونت و شکنجه خانگی کار می‌کنند، از رسانه‌های تحقیقی، سازمان‌های نظارت بر درآمدهای انتخاباتی و دولتی/عمومی/جامعه، و مراکز آموزشی، فرهنگی و بهداشتی حمایت می‌کند. "بنیاد جامعه باز" سهم مستقیم و غیرقابل جایگزینی در ارتقای حقوق بشر و ارزش‌ای دموکراتیک در ارمنستان دارد.

نگاهی به فعالیت‌های بنیاد سوروس در ارمنستان

در طول بیست و چهار سال گذشته، "بنیاد سوروس" حدود ۵۵ میلیون دلار در ارمنستان هزینه کرده است، یعنی میانگین سالانه ۲.۵ میلیون دلار است. بنیاد جامعه باز در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت دارد.

در حال حاضر «لاریسا میناسیان» رئیس دفتر بنیاد سوروس در ارمنستان می‌باشد.

واقعیت‌های "بنیاد جامعه باز" در ارمنستان

۱. در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۰، بنیاد از برنامه های اتوماسیون کتابخانه‌های ارمنستان حمایت کرد. با کمک این بنیاد، یک سیستم خودکار چند رشته‌ای از کتابخانه‌ها در ارمنستان ایجاد شد. فهرست کلی که شامل ۱۰ کتابخانه اصلی ارمنستان که شامل بیش از ۱.۲ میلیون نمونه کتابشناختی است.

۲. پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، این بنیاد به بیش از ۶۵۰۰۰ خانواده ارمنی در تنگناهای اقتصادی وخیم کمک کرد و به آنها غذای گرم، گرمایش خانه، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی ارائه کرد. برای تطبیق این برنامه بزرگ ضد بحران، بنیاد ۲.۲ میلیون دلار برای جمع آوری ۲.۵ میلیون دلار اضافی از کمک کنندگان فراهم کرده است و از حدود ۶۰ پروژه مختلف حمایت می‌کند.

۳. به ابتکار این بنیاد، خدمات جایگزین مراقبت و خدمات اجتماعی برای افراد دارای مشکلات سلامت روان در ارمنستان معرفی شد. این بنیاد از سازمان‌های بهداشت روان مبتنی بر جامعه، از جمله برنامه مراقبت در منزل اسپیتاک حمایت کرده است.

۴. "بنیاد جامعه باز" از توسعه برنامه‌های درسی جدید حمایت کرده است و به دانشگاه‌های ارمنستان کمک کرده تا برنامه‌های درسی موضوعی حرفه‌ای را بهبود بخشند. از سال ۲۰۱۲، بنیاد از ایجاد سازوکارهای پاسخگویی در حوزه آموزش عالی حمایت کرده و بر اجرای اصلاحات آموزشی در سراسر کشور نظارت داشته است.

۵. با احترام به کرامت مراقبین مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، بنیاد با وزارت بهداشت جمهوری ارمنستان برای ایجاد استانداردهای ملی برای مراقبت‌های تسکینی همکاری کرده است و بودجه آموزش متخصصان مراقبت‌های جدید در آخرین روزهای زندگی را تامین می‌کند.

۶. این بنیاد بیش از ۱.۵ میلیون دلار برای حمایت از کار سازمان‌های حقوق زنان، از جمله ارائه خدمات اضطراری به قربانیان خشونت خانگی، فراهم کرده است.

۷. از سال ۱۹۹۷، بنیاد تقریباً ۵ میلیون دلار برای ایجاد رسانه‌های مستقل و روزنامه نگاری تحقیقی در ارمنستان کمک کرده است.

۸. این بنیاد به سازمان‌های محلی کمک کرده تا از حق آزادی اجتماعات و بیان مسالمت آمیز و همچنین نظارت بر کیفیت خدمات عمومی و تضمین ارائه عادلانه آنها حمایت کنند.

۹. بنیاد از نظارت بر حقوق بشر در زندان‌ها، سلول‌های پلیس و مراکز روانپزشکی و همچنین در خانه‌های سالمندان و بهبود شرایط حمایت کرده است.

کمک مالی "بنیاد جامعه باز" به سازمان‌های غیر دولتی ارمنستان

"جورج سوروس"، میلیاردر آمریکایی رئیس صندوق سوروس و بنیانگذار بنیاد جامعه مدنی، در زمان تاسیس بنیادش در ارمنستان ضرورت حمایت از جامعه مدنی و سازمان های غیر دولتی ( NOG) در این کشور  را اعلام کرده است.

در سال ۲۰۱۷، "بنیاد جامعه باز" اعلام کرد که سوروس ۱۸ میلیارد دلار از ثروت خود را برای تأمین مالی کار آینده این بنیادها انتقال داده است، که مجموع کمک‌های خود به این بنیادها از سال ۱۹۸۴ را به بیش از ۳۲ میلیارد دلار رساند.

بر اساس وب سایت رسمی "بنیاد جامعه باز"  که در ارمنستان به عنوان "بنیاد سوروس" شناخته می‌شود، دو کمک مالی در سال ۲۰۱۹ به سازمان های مردم نهاد ارمنستان اهدا شده است. اولین مورد به هاسمیک هارتیونیان، یک سازمان مردم نهاد تحت عنوان "حفاظت از حقوق بدون مرز" ، به مبلغ ۱۰،۰۰۰ دلار داده شده است و  دومین کمک ۱۳۰،۰۰۰ دلاری به دفتر مجمع شهروندان هلسینکی در وانادزور (به ریاست آرتور ساکونتس) اهدا شد. هدف این پروژه حمایت از حقوق بشر، گروه‌های آسیب پذیر با بهبود مکانیزم‌های نظارت غیرنظامی برای جلوگیری از نقض‌ها ، سوء استفاده‌ها و آگاهی عمومی از ارزش‌های حقوق بشر و مسائل صلح در آینده است. در  سال ۲۰۱۸ همچنین به بنیاد خیریه علمی - آموزشی "Restart" (آراماییس پطروسیان) - ۲۰،۰۰۰ دلار اهدا شد. هدف از این برنامه تشویق مشارکت آگاهانه در اداره دانشگاه در بین دانشجویان دانشگاه دولتی ایروان است. به این منظور، مهارت‌های دانشجویان را در توسعه پیشنهادات برای نظارت و بهبود شیوه‌های خرید دانشگاه و رویه‌های اداری افزایش می‌دهد.

"بنیاد سوروس" مدتهاست کمک‌های بزرگی به کسانی که در حال حاضر در قدرت هستند ارائه کرده است. "سوس اوتیسیان"، که به عنوان مدیر برنامه توسعه جامعه مدنی بنیاد کار می‌کرد ، "هوانس هوانسیانیان"، که پس از تغییر دولت پست معاونت آموزش و علوم را در اختیار داشت و در حال حاضر عضو مجلس شورای ملی است مدتهاست از طریق "بنیاد سوروس" در چارچوب سازمان غیردولتی خود تأمین مالی می‌شود. تنها در دو سال گذشته، این سازمان ۱۵۸۰۰۰ دلار از "بنیاد سوروس" و حدود ۳۸۰۰۰ دلار برای پروژه های مشترک با سایر سازمان‌ها دریافت کرده است. "گایانه آبراهامیان" که در لیست  حزب "گام من" به عنوان رئیس سازمان مردم نهاد و  به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده بود، مدت‌ها بود که توسط دفتر بنیاد در ایروان تأمین مالی می‌شد و تنها در دو سال گذشته حدود ۲۱۰،۰۰۰ دلار کمک مالی دریافت کرده است. "لارا آحارونیان"، بنیانگذار NGO "مرکز منابع زنان"  که عضو هیئت امنای حزب "قرارداد مدنی" است. این سازمان سال‌هاست توسط بنیاد سوروس تامین مالی می‌شود.

مرکز مبارزه با فساد ارمنستان، سازمان مشاوره غیردولتی، اتحادیه شهروندان مطلع، مرکز "بستر حقیقت یاب"، کمیته هلسینکی ارمنستان،  مرکز توسعه آرماویر، مرکز توسعه جامعه مدنی و سازمان‌های  غیردولتی  از جمله: "باشگاه مطبوعات گوریس[۱]" ، "دستور کار عمومی"، "دنیای واقعی، افراد واقعی"، "سمت راست"، "جوانان مترقی ارمنی"، "حمایت از حقوق بدون مرز"، "جوانان برای تغییر"، "روزنامه نگاران تحقیقی"، "برای حقوق مساوی"، "مأموریت"، "پیشرفت گیومری"، "مرکز جوانان مدنی"، که توسط "بنیاد سوروس" تامین مالی می‌شوند.

در پایان با مراجعه به لیست سازمان‌های تحت حمایت بنیاد جامعه باز در ارمنستان، گروه بسیار گسترده‌ای را می‌یابیم که از این سازمان پول دریافت کرده اند. به عنوان مثال: دانشگاه زبان شناسی و علوم اجتماعی بروسف، دانشگاه آمریکایی ارمنستان، دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه دولتی ایروان، تلویزیون یرکر مدیا که بستر اصلی رسانه ای ARF است. یکی از بزرگترین ذینفعان، پلتفرم تحقیقی هتک است که سردبیر آن، ادیک باغداساریان، شاید بهترین روزنامه نگار تحقیقی در ارمنستان است.

"بنیاد سوروس "در زمان  کوچاریان [۲] و سرکیسیان[۳]

از سال ۱۹۹۷، زمانی که دفتر "سوروس" در ارمنستان تأسیس شد، ده‌ها رسانه و سازمان غیردولتی ارمنستان کمک‌های مالی بیش از ۵۳ میلیون دلار دریافت کرده‌اند. اولین کمک‌های مالی توسط "بنیاد جامعه باز" در سال ۱۹۹۸ اعطا شد، زمانی که "روبرت کوچاریان" در نتیجه کودتا و انتخابات متعاقب آن رئیس جمهور ارمنستان شد. در طول ۲۰ سال ریاست جمهوری کوچاریان و "سرکیسیان"، بیش از  ۵۳ میلیون دلار توسط "بنیاد سوروس" به رسانه‌های ارمنستان و سازمان‌های مختلف داده شده است، این در حالی است که اسناد متعدد ویکی لیکس می‌گوید که "کوچاریان" به طور خصوصی با کارکنان سفارت آمریکا در ارمنستان در مورد لزوم ممنوعیت فعالیت سایر سازمان‌های غیردولتی آمریکا در ارمنستان صحبت کرده است، زیرا دولتمردان "کوچاریان" اعتقاد داشتند که "بنیاد سوروس" در امور داخلی کشور مداخله می‌کنند. وی اعتراف کرده است زمانی در نظر داشته که "بنیاد سوروس" در ارمنستان را تعلیق کند در صورتی که صدها میلیون دلار کمک بلاعوض توسط سازمان‌های غیردولتی مختلف آمریکایی، اروپایی و آسیایی و "بنیاد سوروس"، در سال هایی که "کوچاریان و سرکیسیان" در قدرت بودند به ارمنستان اعطا شده است.

"بنیاد سوروس "پس از انقلاب مخملی ۲۰۱۸

در آوریل ۲۰۱۸ در روزهای انقلاب مخملی ارمنستان، بسیاری از افرادی که با "بنیاد سوروس" همکاری می‌کردند، پیشگامان انقلاب شدند و در آن رویدادهای سیاسی شرکت فعال داشتند و با حمایت فعالان سوروسیان، انقلاب مخملی در ارمنستان شکل گرفت و تغییر حکومت صورت گرفت.  هرچند "بنیاد سوروس" یک حزب یا نیروی سیاسی نیست.

با انتصاب "نیکول پاشینیان"[۴] به سمت نخست وزیری موقعیت "بنیاد سوروس" در این کشور به سرعت شروع به تقویت شد. تصادفی نیست که بنیاد "جورج سوروس"، که پدرخوانده «انقلاب های رنگی» نامیده می‌شود، از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را در ارمنستان دوچندان کرد.

پس از انقلاب مخملی، نام "جورج سوروس" به کرات در ارمنستان مطرح شده است. بسیاری از مردم این نام را با رویدادهای بزرگ یا کوچکی که در کشور اتفاق می‌افتد مرتبط می‌کنند، که از خود انقلاب شروع می‌شود تا موضوع جایگزینی رئیس دانشگاه دولتی ایروان.

رهبران کنونی ارمنستان متشکل از افرادی است که تحت نفوذ "بنیاد سوروس" هستند. کافی است به زندگینامه آنها نگاه کنید. امروزه اکثر افرادی که در دولت، پارلمان، قوه قضائیه و سایر سمت‌های مهم در ارمنستان کار می‌کنند، کارمندان این بنیاد و سازمان‌های مرتبط هستند. تصادفی نیست که "بنیاد سوروس" اخیراً ۶۰۰۰۰۰ دلار کمک مالی به ارمنستان برای مبارزه با ویروس کرونا کمک کرده است. البته ارمنستان تنها کشور پس از فروپاشی شوروی نیست که کمک دریافت می‌کند و در کنار ارمنستان، اوکراین نیز یک کشور پس از فروپاشی شوروی است که توسط "جورج سوروس" تامین مالی می‌شود.

ملاحظات:

"بنیاد سوروس" به طور مستقیم از موسسات فرهنگی غیر دولتی (NGO) در ارمنستان بویژه در سال‌های اخیر حمایت مادی زیادی داشته است که باعث شده این مؤسسات جایگاه مناسبی در این کشور داشته باشند. براساس آمار رسمی ارائه شده در این زمینه در سال ۲۰۰۸ میلادی، تعداد ۲۸۲۴ سازمان مردم نهاد در این کشور به فعالیت مشغول بوده است. در سال ۲۰۰۹ این میزان به ۳۰۶۶ سازمان ارتقاء یافت. در سال ۲۰۱۰ تعداد سازمان های مردم نهاد در این کشور به ۳۳۰۰ سازمان رسید. از سال ۲۰۱۷ ایالات متحده آمریکا بیش از ۳۳۰۰ سازمان غیر دولتی زیر نظر"بنیاد سورس» تاسیس کرده است. این روند نشان می‌دهند سازمان‌های مردم نهاد در ارمنستان حداقل از نظر کمی همه ساله رشد داشته‌اند و "بنیاد سوروس" از این طریق توانسته جوانان و نوجوانان ارمنی همسو با خود را طی برنامه‌های آموزشی و دانشگاهی جذب تشکیلات خود نماید.

این بنیاد در سال‌های اخیر با حمایت مادی از سازمان‌های مردم نهاد در ارمنستان توانسته است به اهداف خود در این کشور برسد. شایسته است رایزنی فرهنگی کشورمان برای حضور مؤثر در کشور ارمنستان و کمرنگ کردن فعالیت‌های آموزشی و دانشگاهی "بنیاد سوروس" در این کشور، علیرغم فعالیت‌های خوب انجام شده در سال‌های اخیر، راهبردها و فعالیت‌های ذیل را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد:

۱- استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی- فرهنگی غیر دولتی

۲- توجه به فعالیت‌های فرهنگی سایر رقبا

۳-  تقویت دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف

۴- فراهم کردن شرایط برای جذب حداکثری گردشگران ایرانی و ارمنی

۵-  اعزام اصحاب رسانه (شنیداری و دیداری) ارمنستان به کشورمان و انعکاس واقعیت‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور هدف

۶- تاسیس نمایشگاه‌های دائمی ایران‌شناسی با همکاری مراکز علمی و فرهنگی

۷- ارائه چهره صلح طلب و واقعی ایران از طریق گردشگری، نوشتن کتاب، ساختن فیلم‌های مشترک و ترجمه کتاب‌های علمی و دانشگاهی

۸- برگزاری تورهای آشناسازی فرهنگی برای مخاطبان و علاقمندان به ایران اسلامی

۹- تقویت و تجهیز کلاس‌های آموزش زبان فارسی

۱۰- تقویت کرسی‌های زبان فارسی

۱۱- اعطای بورس به دانشجویان ممتاز زبان فارسی

۱۲- برنامه‌ریزی منسجم در بخش علمی- دانشگاهی مانند تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش‌های علمی بین‌المللی

۱۳- بهره گیری و حمایت بیشتر از ایرانیان مقیم

منابع:

https://www.yjc.news/

https://mediamax.am/am

https://www.opensocietyfoundations.org

https://www.osf.am

https://veto.am

https://www.civilnet.am

https://www.osf.am/2018/02/george-soros-remarks-delivered-at-the-world-economic-forum/?lang=am

https://www.lragir.am


[۱]  شهر گوریس، در جنوب ارمنستان واقع شده است.

[۲] روبرت کوچاریان، دومین رییس جمهور پیشین ارمنستان، در سال ۱۹۹۷ به مقام نخست‌وزیری ارمنستان برگزیده شد و در سال ۱۹۹۸ به دلیل استعفای رئیس‌جمهور قبلی و نخست‌وزیری خود رئیس‌جمهور ارمنستان شد. تا سال ۲۰۰۸ عهده دار این مسئولیت بود.

[۳] سرژ سرکیسیان، سومین رییس جمهور پیشین ارمنستان ، در انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان (۲۰۰۸)، با کسب ۵۳ درصد آرا بر رقبای خود پیروز شد. وی تا سال ۲۰۱۸ قدرت را در دست داشت.

[۴] نیکول پاشینیان در سال ۲۰۱۸ پس از پیروز شدن در انقلاب مخملی، توسط مجلس ارمنستان با ۵۹ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف، به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد. شماری از نمایندگان حزب حاکم به نخست‌وزیری آقای پاشینیان رأی مثبت دادند. در سال ۲۰۲۱ نیز پس از اعتراضات مردمی به خاطر شکست در جنگ قره باغ استعفا داد تا این که انتخابات زودرس مجلس برگزار شد و حزب وی «پیمان مدنی» در این انتخابات مجلس پیروز شد و دوباره به سمت نخست وزیری انتخاب گردید.

کد خبر 12374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =