ملا برادر در دیدار با جمعی از علمای شیعه: آغوش امارت اسلامی برای تمام شهروندان باز است

ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اول نخست‌وزیر دولت طالبان با جمعی از علما و بزرگان شیعه کشور در قصر مرمر دیدار و گفتگو کرد.

ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اول نخست‌وزیر  دولت طالبان با جمعی از علما و بزرگان شیعه کشور در قصر مرمر دیدار و گفتگو کرد.

ملا برادر در این دیدار گفت: آباد کردن افغانستان مسئولیت مشترک تمام مردم این کشور بوده و آغوش امارت اسلامی بر روی تمام شهروندان  کشور باز است.

وی همچنین افزود که رفاه و ثبات اقتصادی مردم از اولویت های اصلی امارت اسلامی است.

پیش از این نیز مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه دولت طالبان با اعضای شورای علما و برخی از متنفذین جامعه تشیع افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وی گفته بود که علمای و متنقذین شیعه به دنبال علم و ترقی و پیشرفت افغانستان بوده و این دقیقا چیزی است که دولت طالبان نیز به دنبال آن است.

وزیر خارجه امارت اسلامی افزوده بود که پیش از این  نیز بارها به برادران شیعه پیغام فرستادیم که هیچی تفرقه‌ای بین ما و شما وجود ندارد و به دنبال تحولات اخیر نیز در تمام مناطق شیعه نشین نیز برخورد منفی با نیروهای ما صورت نگرفته است و این یک پیروزی برای شما و ما خواهد بود.

ملاحظه :

۱. طالبان بر اساس اعتقادات خود از ابتدای تسلط خود بر افغانستان تمایلی برای تعامل با شیعیان و ترتیب اثر دادن به خواسته های آنان ، نداشته و در اکثر ملاقاتهای رهبران شیعه با این گروه ، مقامات رده دوم آنان در ملاقاتها حضور می یافتند . اما اکنون که زمزمه هایی مبنی بر برگزاری  «مجمع افغانها » به گوش می رسد و طالبان که به تاثیر گذاری شیعیان در تحولات و رخدادهای کشور واقف می باشد ؛ رهبران بلند پایه خود را به دنبال تعامل با شیعیان ترغیب نموده تا از این رهآورد کلاهی برای خود بدوزد .

۲. موضوع مهم و حیاتی در این مجمع موضع اهل تشیع افغانستان در قبال این مجمع و نحوه تعامل با آن است .شکی در این نیست که بدون حضور و اهل تشیع در ساختار نظام و سطح تصمیم گیری کشور، ثبات سیاسی و امنیت سراسری شکل نمی‌گیرد و اگر طالبان و اهل تشیع به این مساله توجه داشته باشند ، باید تلاش نمایند با پافشاری بر خواسته های خود ؛ و در جهت تحقق و تامین منافع شیعیان با طالبان تعامل نمایند.زیرا خارج ماندن شیعیان افغانستان از دایره قدرت حاکمه در واقع به معنی نا دیده گرفتن یک بخش عظیم انسانی این کشور خواهد بود.

۳. نکته مهم دیگری که در این ملاقاتها وجود دارد بهره برداری رهبران طالبان از اختلافات درون شیعی بوده به این صورت که هر کدام از رهبران طالب با بخشی از شیعیان ملاقات نموده ، تا  با توجه به انتظارات آنان از طالبان ، به آنان وعده و وعید داده و از این اختلافات  ، حسن استفاده را ببرند. اما جامعه تشیع و رهبرانی که اکنون در بدنه این جامعه حضور دارند باید تلاش نموده تا با وحدت و همبستگی به خواسته‌های خود رسیده و جایگاه قانونی و عادلانه این بخش از جمعیت کشور را در قانون و قدرت و ثروت و تصمیم گیری استحکام ببخشند.

۴. قرار است طالبان مجمعی را تحت نام مجمع افغان‌ها یا لویه جرگه تشکیل داده تا در خصوص مسایل سیاسی و ساختاری کشور تصمیم گیری گردد . این مجمع احتمالاً پس از تایید ملا هبت‌الله رهبر این گروه برگزار خواهد شد می‌شود و در آن مباحثی احتمالی پرچم ملی، ساختار نظام، مسئله فراگیری حکومت و برخی مسایل کلی و جزئی دیگر به بحث گذاشته خواهد شد.

تاریخ انتشار ۷خرداد تاریخ روئیت   ۷ خرداد

http://www.afghanirca.com/fa/news/91888

حمیدرضا شیرزاد کارشناس فرهنگی افغانستان

کد خبر 12449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =