نمایش گذشته دردناک و آینده امیدوارکننده آفریقای‌جنوبی در موزه‌ای منحصربه فرد

زندگی در شهری پرهیاهو مانند ژوهانسبورگ، یافتن فضاهای آرام را ضروری می‌سازد تا به ساکنان آن کمک کند تا آرامش یافته و از فعالیت‌های فرهنگی که آنها را از رقابت کمرشکن تلاش روزانه در این شهر دور می‌کند، لذت ببرند.

زندگی در شهری پرهیاهو مانند ژوهانسبورگ، یافتن فضاهای آرام را ضروری می‌سازد تا به ساکنان آن کمک کند تا آرامش یافته و از فعالیت‌های فرهنگی که آنها را از رقابت کمرشکن تلاش روزانه در این شهر دور می‌کند، لذت ببرند.

یکی از این فضاهایی که به ذهن می رسد، موزه آپارتاید[۱] در جنوب ژوهانسبورگ است. می‌توان این موزه را به عنوان جواهری توصیف کرد که خاطرات قرن بیستم آفریقای جنوبی را با تاکید بر ظهور و سقوط آپارتاید، احتمالا تاریک ترین دوره تاریخ این کشور، به نمایش می‌گذارد.

به گفته امیلیا پوتنزا[۲] ، متصدی موزه آپارتاید، در این مرکز، جریان مبارزات و پیروزی های مهم کشور حفظ می شود. این موزه فرصتی برای جوانان است تا به شیوه ای بی بدیل تماشاگر یک قرن تاریخ آفریقای جنوبی باشند.

پوتنزا توضیح می دهد: "دانستن و درک گذشته برای درک حال ضروری و برای کمک به ساختن آینده حیاتی است. علل و آثار آپارتاید پیچیده است. مردم آفریقای جنوبی که در دوران آپارتاید زندگی کرده اند، با بازدید از موزه، بینش جدیدی به دست می آورند. "

موزه آپارتاید در نوامبر ۲۰۰۱ افتتاح شد و گفته می شود اولین موزه در نوع خود است. این موزه توسط یک سازمان غیرانتفاعی مستقل به نام آکانی اگولی[۳] تأسیس شد.

به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، درب این موزه باید بسته می‌شد. با این حال، موزه اخیراً در ۱ آوریل ۲۰۲۲ بازگشایی شد و موارد بیشتری را برای ارائه به عموم به نمایش گذاشته است. پوتنزا می‌گوید ورودی‌های جداگانه‌ای برای بازدیدکنندگان موزه وجود دارد. "شما به‌طور تصادفی به‌عنوان «سفید» یا «غیر سفید» طبقه‌بندی شده و باید از ورودی تعیین‌شده وارد موزه شوید. "

پس از ورود، بازدیدکنندگان با بازدید از جعبه‌های خاطره شروع می‌کنند که داستان نوادگان افرادی را روایت می‌کند که خانواده‌هایشان پس از کشف طلا در سال ۱۸۸۶ برای کسب ثروت به ویتواترزند آمده‌اند و با یک نمایشگاه قدرتمند با عنوان «آنچه که باقی می‌ماند، فردا است»، بازدید از موزه پایان می‌یابد.

مرسدس بنز قرمزی را که در سال ۱۹۹۰ توسط کارگران و مدیریت مرسدس بنز آفریقای‌جنوبی به نلسون ماندلا، رئیس جمهور فقید، هدیه داده شد را از دست ندهید که در نمایشگاه نلسون ماندلا به نمایش گذاشته شده است.

پوتنزا خاطرنشان می کند: "اینها تنها موارد کمی از اقلام نمایشی هستند که در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند. این موزه داستانی قدرتمند و اغلب دلخراش را روایت می‌کند و به بازدیدکنندگان فرصتی می‌دهد تا نقاط عطف کلیدی در تاریخ ما را مرور کنند. "

نمایشگاه موقت جدیدی که زندگی و دوران فعالیت اسقف اعظم فقید، دزموند توتو[۴] ، را به نمایش می گذارد، از بخش هایی است که نباید دیدن آن را از دست داد. این فضا دارای تعداد بی شماری از تجهیزات قدرتمند سمعی و بصری است که نقش کلیسا در مبارزه با آپارتاید را به تصویر می کشند.

پوتنزا می گوید: "ما در جهانی قطبی شده زندگی می کنیم، جایی که «دیگری[۵] » هر روز اغلب بر اساس نژاد، همچنین بر اساس جنسیت، گرایش جنسی، مذهب و به طور فزاینده ملیت اتفاق می افتد، این موزه علل و آثار آپارتاید، یک نقض فاحش حقوق بشر در سراسر سیستم را بررسی می‌کند و از همه ما می‌خواهد تا در هر کجا که با آن برخورد کردیم، علیه نژادپرستی، تبعیض و تعصب در زندگی‌مان مبارزه کنیم. دلیل وجود موزه آپارتاید همین است. "

در حال حاضر، این موزه از پنجشنبه تا یکشنبه، از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و در روزهای تعطیل باز است. همچنین تورهای آموزشی برای مدارس وجود دارد تا محتوای موزه را با برنامه درسی علوم اجتماعی، تاریخ و جهت‌گیری زندگی در تمام سطوح پایه از کلاس پنجم به بالا مرتبط کند.

در ۱۶ ژوئن زمانی را در موزه بگذرانید و حقیقت قابل توجه قدرت را تجربه کنید: دزموند توتو و کلیساها با آپارتاید مبارزه می کنند و ببینید که چگونه توتو در ماه مه ۱۹۷۶ به دولت هشدار داد که سووتو[۶] در شرف انفجار است!

هزینه های ورودی موزه برای بزرگسالان ۱۵۰ رند، مستمری بگیران، دانش آموزان و کودکان ۱۰۰ رند و معلمان ۶۰ رند است.

منبع :

https://www.joburg.org.za/media_/Newsroom/Pages/۲۰۲۲%۲۰News%۲۰Articles/May/Unique-museum-presents-South-Africa%E۲%۸۰%۹۹s-painful-past-and-promising-future.aspx

 

[۱] Apartheid Museum

[۲]  Emilia Potenza

[۳] Akani Egoli

[۴] Desmond Tutu

[۵] دیگری (به انگلیسی: Other)، تعریف «دیگری» مشکل است زیرا، واژهٔ دیگری برای موجوداتِ متعین دیگر به کار برده می‌شود و گاهی به معنی مختلف، مباین و متمایز به کار برده می‌شود. معنی «دیگری» در مقابل معنی من است.

[۶] Soweto: ناحیه‌ای حاشیه‌نشین در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است که مجاور با کمربند معدنی جنوب شهر است.

کد خبر 13173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =