تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

وزارت بازرگانی تایلند به ایجاد نسل جدیدی از بازرگانان برای افزایش پتانسیل پروژه های تجاری حلال به بازار جهانی سرعت می بخشد. در این پروژه، زیر پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلندی به آشپزخانه‌ها مسلمانان جهان» وجود دارد.

وزارت بازرگانی تایلند به ایجاد نسل جدیدی از بازرگانان برای افزایش پتانسیل پروژه های تجاری حلال به بازار جهانی سرعت می بخشد. در این پروژه، زیر پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلندی به آشپزخانه‌ها مسلمانان جهان» وجود دارد.

در انجام این پروژه این سوالی که برای وزارت بازرگانی وجود دارد این است که برای ایجاد این پیوند چه کاری باید انجام شود؟

زمانی که تایلند قصد دارد به عنوان یک "منبع تولید غذای جهانی" یا پیوند "آشپزخانه تایلندی به آشپزخانه جهانی" باشد، نمی توان از "بازار غذای حلال" چشم پوشی کرد زیرا این بازار از نظر مصرف کنندگان مسلمان پتانسیل بسیار بالایی دارد.

گزارشی از انجمن پژوهشی انجمن مذهبی و عمومی مرکز تحقیقات پیو[1] نشان می دهد که طی پنج سال آینده، تقاضای جهانی برای تولید محصولات حلال از امروز بین 3-4 تریلیون دلار آمریکا (حدود 94-125 تریلیون بات) و نزدیک به 2 تریلیون دلار (حدود 63 تریلیون بات) رشد خواهد کرد و کشورهایی با جمعیت مسلمان بیش از 1 میلیون نفر تا سال 2030 به 79 کشور افزایش می یابد که جمعیت مسلمانان را به 27 درصد از جمعیت جهان افزایش می دهد و در حال حاضر حدود 24 درصد وجود دارد.

10کشوری که بیشترین هزینه را برای غذای حلال در جهان دارند عبارتند از اندونزی، ترکیه، پاکستان، مصر، بنگلادش، ایران، عربستان سعودی، نیجریه، روسیه و هند.

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

لذا این مسئله باعث ایجاد یک زیر پروژه‌ای به نام پیوند آشپزخانه تایلندی به آشپزخانه‌های مسلمانان جهان شد.

در مرحله اول تایلند این پروژه را با مطالعه روش هایی از مالزی آغاز کرد.

صنعت غذای حلال یک استراتژی صادراتی است که دولت مالزی به آن اهمیت زیادی می دهد. یک طرح جامع صنعت حلال (HIMP) 2008-2020 وجود دارد که هدف آن تبدیل مالزی به قطب غذای حلال جهان است. در سال 2006، شرکت توسعه صنعتی حلال (HDC) ) تأسیس شد. این شرکت یک نهادی است که بر صدور گواهی حلال نظارت می کند که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. نظارت جدی بر توسعه صنعت حلال و  دولت، توسعه صنعت حلال را در همه ابعاد سرعت بخشیده است. چرا که ساخت صنایع غذایی حلال در مالزی دارای پتانسیل بالایی است. در نتیجه، مالزی در حال تبدیل شدن به تولیدکننده و صادرکننده اصلی غذای حلال در آسیا است.

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

در سال 2003، مالزی نمایشگاه بین المللی حلال مالزی (MIHAS) و مجمع جهانی حلال (WHF) را برای برجسته کردن نقش اصلی خود به عنوان مرکزی برای نمایشگاه ها و کنوانسیون های بین المللی حلال برگزار کرد. و از آن زمان هر ساله رویدادهایی برای ترویج بازاریابی محصولات حلال برگزار می شود.

دولت مالزی همچنین از سرمایه گذاری در شهرک صنعتی حلال در سراسر کشور حمایت و ترویج می کند تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کند. سرمایه گذاران خارجی که در شهرک صنعتی سرمایه گذاری می کنند از طریق زیرساخت ها و خدمات ارائه شده توسط HDC برای کمک و تسهیل سرمایه گذاری حمایت خواهند شد. آنها همچنین از امتیازات سرمایه گذاری مانند معافیت از مالیات بر درآمد صادرات به مدت 5 سال، حق کسر دو برابر هزینه های انجام شده برای دریافت گواهی حلال برخوردار می شوند. و مزایایی برای اپراتورهای لجستیک در شهرک های صنعتی مانند معافیت از عوارض واردات تجهیزات سردخانه و غیره برای آنها در نظر گرفته شده است.

دولت مالزی ایالت سلانگور، جوهور، ساراواک را به عنوان منبع تولید غذای حلال برای بازار جهانی تعیین کرده است. با افزایش سیستم استاندارد حلال از جمله نشان گواهی حلال که در بازار جهانی پذیرفته شده است. اخیراً همکاری با HDC در قالب کمک های مالی دولت و آموزش های سازماندهی شده توسط HDC برای بهبود کیفیت صنعت حلال کشور به ویژه برای SME ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است.

در مورد تایلند، این کشور در این زمینه چگونه عمل کرده است و در آینده چه اقداماتی باید انجام شود؟

در تایلند قبلا شهرک صنعتی حلال مواد غذایی وجود داشت که منطقه پاناره استان پاتانی که از 1 می 2004 ساخته شده است، اما بعلت برخی مسائل برای ایجاد یک چرخه تجاری کامل در طول زنجیره مساعد نیست و هیچکس جرات سرمایه گذاری نداشت بنابراین در نهایت در سال 2016 منحل شد.

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

سیاست بعدی تایلند در این زمینه تکیه بر مالزی و آسه آن به عنوان بازاری برای صادرات مجدد و فرآوری غذای حلال است.

اگر نگاه خود را به کشورهای مختلف آسه آن بیندازید، متوجه خواهید شد که دو بازار اصلی مسلمانان وجود دارد که دارای پتانسیل در بازار غذای حلال هستند. اولین بازار مالزی است که حدود 32 میلیون نفر جمعیت دارد که شامل کل بازار آسه آن می شود که توسط پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان مانند اندونزی رهبری می شود. بنابراین، سرکنسولگری کوتا بهارو مالزی توصیه می کند که اگر تایلند می خواهد در این بازار نفوذ کند. بازار غذای حلال به ویژه به عنوان تولید کننده مواد اولیه صنعت حلال فرصت خوبی بوجود می‌آورد. زیرا دارای مزیت لجستیکی با فاصله نزدیکتر از سایر مناطق می باشد و امکان استفاده از مالیات صفر درصدی را دارد. نرخ منطقه تجارت آزاد AFTA، فرصتی است که محصولات غذایی حلال تایلندی را برای گسترش بازار در مالزی و سایر کشورهای آسه آن با جمعیت مسلمان زیاد برای تحویل تسهیل می کند و برای صدور مجدد به جذب سرمایه گذار از مالزی به تایلند کمک می کند. از آنجایی که تایلند همچنان از نظر مواد اولیه، نیروی کار و هزینه های کلی تولید که کمتر از مالزی است مزیت دارد و در صورت موفقیت، با کاشت محصول مانند کنجد و غیره، درآمد برای مردم استان های مرزی جنوبی نیز ایجاد می کند.

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

تایلند و پروژه ای به نام «پیوند آشپزخانه تایلند به آشپزخانه مسلمانان جهان»

همکاری با مالزی در امور حلال راه حل عالی برای تایلند است.

فعالان تجاری تایلندی این فرصت را دارند که سرمایه گذاری خود را در تجارت غذای حلال در مالزی گسترش دهند زیرا مالزی ایده همکاری با تایلند را با استفاده از نقاط قوت هر دو کشور برای توسعه و افزایش پتانسیل صنعت غذای حلال برای رشد بیشتر دارد.

تایلند دارای نقاط قوت فرآیندهای تولید استاندارد و مواد اولیه با کیفیت است و فعالان تجاری بالقوه زیادی وجود دارند، اما اکثر آنها هنوز فاقد استراتژی های بازاریابی هستند که آنها را برای بازار مسلمانان برابر با غذای حلال تولید شده توسط کشورهای مسلمان، قابل قبول کند و در حالی که مالزی دارای نقاط قوت در بازاریابی، توزیع از طریق لجستیک و محصولات به عنوان یک کشور مسلمان به رسمیت شناخته شده است، بنابراین، تمرکز بر همکاری‌های دو یا سه جانبه با مالزی برای تایلند خیلی مهم است تا از گسترش بازار حلال برای گسترش بیشتر سود خواهد برد.

مهمتر از آن،  این است که تایلند باید به دنبال رویکردهای مشترک از بخش مالی و سرمایه گذاری اسلامی مالزی باشد، جایی که مالزی دارای گروه های مالی بالقوه برای ارائه حمایت های مالی مانند وام به شرکت های کوچک و متوسط ​​مسلمان است که می خواهند بدون بهره در صنعت حلال در تایلند سرمایه گذاری کنند.

ملاحظه: همانطور که در خبر تحلیلی اشاره شده تولید غذای حلال می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد این در صورتی است که تایلند یک کشوری است که حدوداً 95 درصد آن بودایی هست. حضور در بازار جهانی غذای حلال می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و نیز حمایت و ایجاد انگیزه در کشاورزان شود به نظر می‌رسد الگو گرفتن از این مسئله می‌تواند برای کشور عزیزمان که دارای اقلیمی با آب و هوایی متنوع و به تبع آن محصولات متنوع است موجب رشد و شکوفایی گردد.

همه ما بخاطر داریم که در چند سال گذشته تولید جوجه‌ بقدری زیاد بود که باعث کاهش شدید قیمت مرغ و به دنبال آن به علت نداشتن بازار مناسب، به معدوم شدن جوجه‌ها منجر شد حال اگر بشود بخشی از این بازار را با تولید و صادارات در اختیار گرفت این امر باعث رونق اقتصادی و ایجاد کسب کار در داخل کشور می‌شود.

لازم به ذکر است که برند حلال یکی از گزینه‌هایی است که احتمالا در سالهای آینده در کشورهای آس آن

به عنوان برندی برای توریست پذیری استفاده خواهد شد.

منبع: https://www.salika.co/2020/08/26/thai-halal-food-business-opportunity/

 2022 اوت 26


[1]. Pew Research Center’s Forum on Religion and Public Life

کد خبر 13358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =