عصر روز دوشنبه برابر با چهاردهم آذر 1401 مراسم رونمایی از کتاب زبان و افراطی گرایی برگزار شد. نویسنده این کتاب آقای دکتر سوتیریس لیواس، رییس پیشین دانشکده زبان های خارجی و ترجمه دانشگاهی ایونی(2018 الی 2022)  و استاد این دانشگاه است. وی متولد سال 1964 و استاد روابط بین الملل است. تحصیلات وی در مقطع کارشناسی در دانشکده حقوق دانشگاه آتن بوده و مدرک دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه پانتئون آتن کسب کرده است. او 15 کتاب (نگارش، ترجمه و ویرایش) به رشته تحریر درآورده و بیش از پنجاه مقاله علمی از وی در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است. زمینه های علمی مورد علاقه او: حقوق بشر، حقوق اقلیت ها، افراط گرایی و موقعیت ترکیه و خاورمیانه است.

رو نمایی کتاب زبان و افراطی گرایی

عصر روز دوشنبه برابر با چهاردهم آذر 1401 مراسم رونمایی از کتاب زبان و افراطی گرایی برگزار شد. نویسنده این کتاب آقای دکتر سوتیریس لیواس، رءیس پیشین دانشکده زبان های خارجی و ترجمه دانشگاهی ایونی(2018 الی 2022)  و استاد این دانشگاه است. وی متولد سال 1964 و استاد روابط بین الملل است. تحصیلات وی در مقطع کارشناسی در دانشکده حقوق دانشگاه آتن بوده و مدرک دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه پانتئون آتن کسب کرده است. او 15 کتاب (نگارش، ترجمه و ویرایش) به رشته تحریر درآورده و بیش از پنجاه مقاله علمی از وی در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است. زمینه های علمی مورد علاقه او: حقوق بشر، حقوق اقلیت ها، افراط گرایی و موقعیت ترکیه و خاورمیانه است.

جدید ترین اثر وی کتاب زبان و افراطی گرایی است که بطور رسمی روز دوشنبه و با حضور مهدی نیک خواه قمی رایزن فرهنگی کشورمان در یونان رو نمایی شد. این برنامه دوساعته در یکی از معتبرترین انتشاراتی­های یونانی با نام ایانوس برگزار شد. در این نشست علاوه بر دکتر لیواس، آقای دکتر سوروس استاد رشته روابط بین الملل دانشگاه پلوپونز، تاسوس پاپاس سردبیر روزنامه سینداکتون، دیمیتریس سرافیانوس وکیل، میخالیس ساراباجوقلو خبرنگار حضور داشتند و بخش هایی از کتاب توسط خانم ماریا ثراسیولیدوو بازیگر یونانی خوانده شد.

در ابتدای این برنامه تاسوس پاپاس سردبیر روزنامه سینداکتون درباره این کتاب گفت: بسیار اثر مثبت و جالبی است. خواننده از همان ابتدا اهداف نویسنده را می­فهمد. سیاست و راتباطش با موضوع زبان و زبانشناسی نقطه عطف این کتاب است. همه معتقدند که زبان و گفتار در راستای اهداف سیاسی استفاده می­ شود. زبان اندیشه را زیبا جلوه می­ دهد هرچند اگر این اندیشه منفی باشد. سیاسیون از زبان برای همراه کردن جوانان و نوجوانان با اهداف خود بهره می ­برند. مثال­های واضحی وجود دارد که گاهی زبان نه برای اطلاع رسانی بلکه برای گمراه کردن استفاده می شود، این به معنای بهره ­گیری از گفتار برای پوشش عملکرهای ضعیف خود است.

در ادامه دکتر سوروس استاد رشته روابط بین الملل دانشگاه پلوپونز ضمن تقدیر از دکتر لیواس گفت: کتاب مهمی در دستانتان است چون کار اساسی انجام می دهد. اول آنکه به صراحت شاخصه های گفتار نفرت پراکن را مشخص می­ کند و در ثانی نمونه­ هایی از این نوع گفتار به زیبایی در این کتاب از شخصیت های سیاسی مختلف آورده شده است. این سخنان را بعد از خواندن این کتاب هر شخصی می تواند به راحتی در بیانات سیاسیون چه در گذشته و چه امروز شناسایی کند. به نظر من اولین بار است که به زبان به عنوان یک پدیده اجتماعی اشاره می شود. نتیجه و برداشت من از این کتاب این است که امکان ندارد که سخنان نفرت پراکن در بین سیاسیون وجود داشته باشد و منجر به خشونت جمعی نشود.

          دکتر سوتیریس لیواس نویسنده این کتاب هم در بخشی از سخنان خود گفت: متاسفم که بگویم موضوع این کتاب به روز است و روز به روز هم به این موضوعات تکرار می ­شود و استفاده از این نوع گفتار در بین سیاسیون شایع تر می شود.

لازم به ذکر است، کتاب زبان و افراطی گرایی توسط انتشارات پاپازیس که بیشتر درحوزه کتب دانشگاهی فعالیت دارد، منتشر شده و در دسته بندی کتاب های بخش سیاست اروپا و بین الملل قرار می گیرد. این کتاب 210 صفحه ای دارای 11 فصل است. در توضیحات این کتاب آمده است که: این کتاب مجموعه ای از 10 مقاله پژوهشی است که محدودیت های گفتار را بررسی می کند، مسیری که از متن، گفتار، پخش رادیو و تلویزیون، شوخی، آهنگ، صحبت‌های نابجا یا هدفمند تا آزار و اذیت، محرومیت‌ها، حملات تروریستی و مرگ منتهی می‌شود. در این کتاب همچنین اسلام گرایی در نسخه های مختلف آن ، سیر تکاملی آن، یهودی ستیزی، اسلام هراسی و سخنان نفرت پراکنی اردوغان بررسی می شود.

کد خبر 13968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =