وزارت فدرال امور مذهبی و همآهنگی بین مذاهب دولت پاکستان بعضی از مقررات امور حج تمتع وعمره را طبق هماهنگی با مقررات وسیاست های مصوب دولت عربستان سعودی و بر اساس شرایط داخلی پاکستان مطابق با سیاست های اتخاذ شده دولت مرکزی تمدید و اجرایی می نماید.

کشور جمهوری اسلامی پاکستان امور اعزام حجاج بیت الله الحرام (حج تمتع و عمره) را توسط وزارت امور مذهبی دولت مرکزی پاکستان به انجام می رساند. همچنین رسیدگی به فعالیت های مذهبی و دینی از قبیل امور اوقاف، زکات، امور مختلف اسلامی و قرآنی هماهنگی میان ادیان و مذاهب مختلف نیز از دیگر وظایف اساسی وزارت مذکور می باشد.

وزارت فدرال امور مذهبی و همآهنگی بین مذاهب دولت پاکستان بعضی از مقررات امور حج تمتع وعمره را طبق هماهنگی با مقررات وسیاست های مصوب دولت عربستان سعودی و بر اساس شرایط داخلی پاکستان مطابق با سیاست های اتخاذ شده دولت مرکزی تمدید و اجرایی می نماید.

وزارت فدرال امور مذهبی دولت پاکستان اخیراً سیاست جدید خود را درخصوص برگزاری حج سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است که در این وزارت امور مذهبی تعرفه حج در سال ۲۰۱۹ را نیز اعلام کرده که بر اساس آن هزینه حج برای ساکنین شمال کشور به مبلغ ۴۳۶۹۷۵ روپیه و برای ساکنین جنوب (کراچی- سکهر و کویته) ۴۲۶۹۷۵ روپیه اعلام گردیده است.این تعرفه در حالی افزایش ۶۳ درصدی داشته که سال گذشته و در دورة حکومت نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان و حکومت حزب مسلم لیگ (نواز) تعرفه حج (دویست و هشتاد هزار روپیه) ۲۸۰۰۰۰  روپیه اعلام شده بود.

حزب های مخالف دولت پاکستان از دولت فعلی تقاضا نموده اند: دولت باید هزینه هایی را به عنوان کمک مالی (سوبسید) به حجاج اعطا کند که البته تا کنون با این موضوع موافقت نشده است

البته دولت فعلی عمران خان، نخست وزیر پاکستان بعد از بررسی های وزارت دارایی این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی با این موضوع موافقت نکرده است. لذا امسال به حجاج سوبسید داده نمی شود و این یکی از علت های گران شدن مخارج سفر حج محسوب می شود.

دولت عربستان سعودی همه ساله سهمیه ای را به زائران پاکستانی اختصاص می دهدکه این سهمیه طبق شرایط خاص هر سال تمدید می شود. در سال ۲۰۱۱میلادی۱۷۹۲۱۰(یکصدوهفتادونه هزارودویست وده) نفر بوده است.

در ۲۰۱۳ سهمیه حجاج پاکستانی بخاطر ساخت و ساز و توسعه حریم بیت الله الحرام۲۰(بیست) درصدکاهش یافته و از سوی حکومت عربستان سعودی ۱۴۳۳۶۸(یکصد وچهل وسی هزار سیصدو شصت و هشت) نفر اعلام گردید.

درسال های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۸ میلادی نیز طبق قرارداد دو جانبه فیمابین عربستان سعودی و حکومت پاکستان همان سهمیه سال ۲۰۱۱میلادی۱۷۹۲۱۰(یکصدوهفتادونه هزارودویست وده) به تصویب رسیده بود.

این سهمیه بر اساس مقررات دولتی، در بین وزارت امور مذهبی و بخش های خصوصی تقسیم می شود. در سال ۲۰۱۸میلادی ۸۶ هزارپاکستانی تحت پوشش برنامه دولتی و مابقی۵۷۳۸۰(پنجاه و هفت هزار و سیصد و هشتاد) نفرتحت پوشش بخش خصوصی اعزام گردیدند. معمولا تعداد متقاضیان حج بیش از سهمیه در نظر گرفته شده می باشد، لذا انتخاب حاجیان بر اساس قرعه کشی انجام می گیرد. وزارت امور مذهبی مجاز است هرسال تقسیم بندی مجموع سهمیه بین دولت و ارگان های خصوصی حج را بنابر شرایط تغییر دهد.

سهیمیه حاجیان پاکستان برای سال ۲۰۱۹ میلادی طبق توافقنامه بین عربستان سعودی و پاکستان پنج هزار افزایش یافته و به تعداد۱۸۴۲۱۰ (یکصدوهشتادونه هزارودویست و ده) رسیده است.

لازم به ذکر است امسال به خاطر افزیش مالیات برحمل ونقل در داخل عربستان وهمچنین تورم ارز، افزایش چشمگیری در مخارج سفر حج بیت الله الحرام صورت گرفته است. طبق اعلام عربستان امسال هر حاجی باید ۲هزار ریال به عنوان مالیات حمل و نقل بیشتر پرداخت نماید.

به همین دلیل پیش بینی شده بود که بدون یارانه و یا امتیازات ویژه در ۲۰۱۹ هزینه های حجاج بسیار بالا خواهد رفت.

آقای پیر محمد نورالحق قادری، وزیر فدرال امور مذهبی وحج در پاکستان در جلسه ای رسمی با وزیر امور حج و عمره عربستان سعودی، دکترمحمد صالح بن طاهر از دولت عربستان خواستار معافیت مالیات حمل و نقل حاجیان شده بود که وزیر با شرط پذیرفتن سلمان بن عبدالعزیز(پادشاه عربستان) باآن درخواست توافق نموده بود. در حالیکه در سال ۲۰۱۸ هزینه هر حاجی دویست و هفتاد هزار روپیه می باشد که بخشی از آن به علت بالا رفتن نرخ تسعیر دلار به روپیه و دیگر ارزهای پایدار جهانی می باشد.

شهریار آفریدی»وزیر فدرال دولت پاکستان نیز اظهار داشت و گفت: علت اصلی گران شدن سفر حج در پاکستان این است که عربستان مخارج حج را برای پاکستانی‌ها گران کرده است.وی تصریح کرد: متاسفانه دولت عربستان سعودی بسته سفر حج را گران تر کرده و همین باعث افزایش بی سابقه در مخارج حج امسال شده است.

شهریار آفریدی افزود: ۷۰ درصد مخارج حج از سوی عربستان تعیین می شود و ماهیچ کنترلی بر آن نداریم و نمی توانیم قیمت ها را ثابت نگاه داریم.

از سوی دیگر برخی از شخصیت های مهم پاکستان احتمال داده بودند که بر اساس تحکیم و توسعه روابط دوستانه کنونی، عربستان سعودی مالیات داخلی را معاف و یا تا اندازه ای کاهش می یابند.  ولی لازم به ذکر است که حزب های اپوزیسیون پاکستان، افزایش تعرفه حج را رد کرده و خواستار اصلاح آن شده اما دولت عربستان سعودی حاضر نیست این تعرفه را کاهش دهد.

نحوه پذیرش حجاج در پاکستان

بر اساس اعلام وزارت امور مذهبی و حج دولت پاکستان برای واریز کردن مبلغ تصویب شده برای حج سال ۲۰۱۹ از تاریخ  ۲۵ فوریه الی ۶ مارس ۲۰۱۹ تایین شده است. روزنامه های معتبر پاکستان با درج آگهی بانک ها مختلف درخواست حج را می پذیرند و در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۹ قرعه کشی حجاج توسط وزارت امور مذهبی دولت پاکستان انجام می شود و نتیجه آن و اسامی حجاج منتخب در روزنامه ها و رسانه ها اعلام می گردد. بر اساس اعلام دولت پاکستان مخارج حج امسال بشرح زیر می باشد؛

مناطق و شهرهای پاکستان

مبلغ ثبت نام حج

(بدون قربانی)

مبلغ ثبت نام حج

(شامل هزینه قربانی)

برای ساکنین جنوب پاکستان

 (کراچی- سکهر- کویته)

۴۲۶۹۷۵ روپیه

۴۴۶۴۲۶ روپیه

برای ساکنین شمال پاکستان

(اسلام آباد- راولپندی – پیشاور و لاهور)

۴۳۶۹۷۵ روپیه

۴۵۶۴۲۴ روپیه

کد خبر 1450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =