مرکز امور تئاتر قطر در حاشیه سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر دوحه، کتاب «روند تئاتر در قطر... سالگرد طلایی پنجاهمین سال» (مسیرة المسرح فی قطر.. الیوبیل الذهبی) را به قلم «زهیر رضوان غزال» رونمایی کرد.

رونمایی از کتابی درباره تاریخچه تئاتر در قطر

مرکز امور تئاتر قطر در حاشیه سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر دوحه، کتاب «روند تئاتر در قطر... سالگرد طلایی پنجاهمین سال» (مسیرة المسرح فی قطر.. الیوبیل الذهبی) را به قلم «زهیر رضوان غزال» رونمایی کرد.

کتاب "مسیر تئاتر در قطر" رونمایی شداین کتاب که از سوی وزارت فرهنگ قطر منتشر شده، با مقدمه ای از عبدالرحمن بن حمد آل ثانی، وزیر فرهنگ آغاز می شود که در آن تاکید دارد "تئاتر قطر با بیش از نیم قرن سابقه، توانسته است، هم در ساحت فرهنگی قطر و هم در فضای عمومی جامعه قطر به یکی از برجسته ترین هنرها تبدیل شود. به گفته وی تئاتر در قطر، نزدیک‌ترین هنر به فرهنگ عمومی جامعه است و همواره یک هنر مردمی و عامه گرا بوده است.

وزیر فرهنگ در ادامه‌ی مقدمه خود بر این کتاب نوشت: آغاز تئاتر در قطر با شور و شوق جوانان تحصیلکرده قطری در ایجاد یک جنبش نمایشی با ماهیتی خاص همراه بود و از ابتدا هنرمند قطری توانست نخستین نمایش های کمدی را برای دغدغه های جامعه اش ارائه دهد. جشنواره های تئاتر دوحه هم در ادوار مختلف فرصتی را برای معرفی گروه‌های نمایشی جدید فراهم کرد تا توانایی نمایشنامه‌نویسان قطری را در الهام گرفتن از تئاتر جهان عرب و فراتر از آن به منصه ظهور بگذارد.

کتاب "مسیر تئاتر در قطر" رونمایی شددر مراسم رونمایی از این اثر، زهیر غزل نویسنده کتاب نیز گفت: این کتاب 409 صفحه ای به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد تئاتر در قطر منتشر شده و به تمامی گروه های تئاتر از طیف های مختلف آن شامل گروههای تائتر نخبگانی، جوانان، دانشگاهی و حتی تئاتر معلوان می پردازد.

کتاب "مسیر تئاتر در قطر" رونمایی شدبر این اساس، این کتاب، روند تشکیل گروههای تئائری به واسطه تشکیل باشگاهها و انجمن های فرهنگی را مورد بررسی قرار می دهد. به عنوان مثال نخستین باشگاه فرهنگی در این باره باشگاه الطلیعه و سه نمایشنامه به کارگردانی «علی بن خلیفه الکواری» بود که تائتر «الفتاش» معروف ترین آن بود. علاوه بر این همچنین می توان به فعالیت باشگاههای فرهنگی الجزیره، الجسره و النجاح اشاره کرد که در تشویق استعدادهای جوانان قطری در عرصه تئاتر نقش بارز داشتند.

این کتاب به تشکیل گروه تئاتر «الاضواء» نیز اشاره می کند که نقطه عطفی در احیای تئائر در قطر بود و تشکیل نخستین  گروه رسمی تئاتر در قطر را در سال 1972 در پی داشت.

شایان ذکر است که جشنواره تئاتر دوحه از از 16 تا 29 می در سالن تئاتر دراما در کاتارا برگزار می شود.

منبع: تدشین کتاب حول مسیرة المسرح فی قطر بمناسبة الیوبیل الذهبی - جریدة الرایة (raya.com)

کد خبر 15462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =