دریافت دکترای ادبیات به پاس حفظ زبان سان

"اوما کاترینا[1]" به دلیل تعهد مادام العمر خود به حفظ زبان و فرهنگ باستانی سان[2] از سوی دانشگاه کیپ تاون مورد تقدیر قرار گرفت.

تنها سخنران مسلط باقی مانده به زبان بومی آفریقای جنوبی که در خطر انقراض قرار دارد، این هفته از دانشگاه کیپ تاون (UCT) دکترای افتخاری دریافت کرد.

این دکترا برای قدردانی از تعهد مادام العمر او به حفظ زبان به او اعطا شده است.

دانشگاه اعلام کرد که اوما کاترینا آموزش زبان و آموزش جوانان در مورد دیگر سنت‌های منحصر به فرد مردم سان را به عنوان روش زندگی خود قرار داده است.

دکتر پریش مولوی-موتسپه[3]، رئیس دانشگاه کیپ تاون، در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده علوم انسانی، به او مدرک افتخاری دکترای ادبیات را اعطا کرد.

می‌توانید با کلیک بر روی ویدیوی UCT، روایتی جالب از زندگی خارق‌العاده‌اش تا کنون، و چگونگی تصمیم او برای احیای زبانی که در سال 1973 منقرض شده بود را تماشا کنید.

اوما کاترینا در مدرسه‌ای کوچک در خانه‌اش در آپینگتون[4]، کیپ شمالی[5] تدریس می‌کرد.

وقتی سایت خبری News24 در سال 2019 با او مصاحبه کرد، گفت که پول بازنشستگی خود را برای خرید وسایل آموزشی خرج می‌کند.

بزرگترین تلاش او این بود که توجه دانش‌آموزانی را جلب کند که وارد دوران نوجوانی خود می‌شدند و شروع به یافتن دوستان و برقراری روابط لذت‌بخش‌تر می‌کردند.

او تلاش کرد تا دانشی را به اشتراک بگذارد که به قوم سان کمک کند تا زبان و سنت‌های فرهنگی خود را برای نسل‌های آینده حفظ کند.

احیای زبان‌های باستانی و حفظ آداب و رسوم فرهنگی، که در طول قرن‌ها استعمار و ستم به حاشیه رانده شده بودند، در جریان یک پرونده دادگاه در کیپ تاون که شامل مبارزه برای حفظ زمین‌های مقدس در محل انتخاب شده برای ساخت ساختمان جدید شرکت آمازون بود، مورد توجه قرار گرفت.

آن پرونده بر تلاش شورای سنتی بومی گورینگهایکوا خوی خوین[6] برای حفظ زمین متمرکز بود.

دادگاه در نهایت درخواست توقف ساخت و ساز را لغو کرد، اما این پرونده پر سر و صدا بر تلاش برای حفظ فضاها و فرهنگ‌های باستانی را تاکید کرد.

اوما کاترینا در حال برنامه ریزی برای تولید سی دی و دی وی دی های آموزشی برای گسترش دامنه زبان است.

او از طریق انتشار، تکثیر و مشارکت مستقیم به عنوان اشکال مختلف تولید دانش، که نه تنها میراث زبانی، بلکه ارزش‌ها، صداها، احساسات و خاطرات ملموس و ناملموس آنها را در بر می‌گیرد، کمک قابل توجهی به ذخایر زبانی کرده است.

کار او الهام بخش زبان‌شناسان، محققان، مجموعه‌دارها و فعالان زبان در سراسر جهان بوده است.

در ویدئویی که توسط وزارت هنر و فرهنگ تهیه شده است، اوما کاترینا گفت که چیزی که این زبان را منحصر به فرد کرده است این است که پنج کلیک مختلف دارد. کلیک یا نُچ‌آوا گونه‌ای از همخوان‌ها (صامت‌ها) هستند که تنها در بخشی از زبان‌های جنوب آفریقا و در یکی از زبان‌های بومی استرالیا وجود دارند.

او همچنین کتاب Qhoi n|a Tijho را نوشت که به نظر می‌رسد تنها کتاب کودکان منتشر شده به زبان N|uu است.

اوما کاترینا دکترای افتخاری خود را به نشان بائوباب نقره‌ای[7] که توسط جیکوب زوما[8]، رئیس جمهور وقت، در سال 2014 اعطا شد، اضافه کرد.

منبع:

https://www.news24.com/news24/southafrica/news/ouma-katrina-honoured-with-literature-doctorate-by-uct-in-recognition-of-preserving-san-language-20230403

 

[1] Ouma Katrina

[2] San

[3] Precious Moloi-Motsepe

[4] Upington

[5] Northern Cape

[6] Goringhaicona Khoi Khoin

[7] Baobab in Silver

[8] Jacob Zuma

کد خبر 15547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =