حق برخورداری از آموزش با کیفیت برای همه در آفریقای جنوبی

در سطح بین المللی، این اتفاق نظر وجود دارد که حق برخورداری از آموزش یک حق انسانی است؛ بنابراین، مردم باید به آموزش اولیه دسترسی داشته باشند.

در سطح بین المللی، این اتفاق نظر وجود دارد که حق برخورداری از آموزش یک حق انسانی است؛ بنابراین، مردم باید به آموزش اولیه دسترسی داشته باشند. این نگرش ناشی از درک این نکته است که مهارت‌های ارائه شده در مدارس برای مشارکت مردم در جامعه بسیار مهم است؛ این مهارت‌ها در درجه اول به مهارت‌های خواندن و نوشتن و حساب کردن و شمردن و توانایی دسترسی به سیستم‌های سیاسی جوامع اشاره دارد.

همه قوانین و سیاست‌های لازم برای تضمین فراهم کردن آموزش برای همه در آفریقای جنوبی وجود دارد، اما واقعیت این است که میراث آپارتاید که باعث ایجاد فرصت‌های نابرابر شده بود، هنوز به طور کامل از بین نرفته است.

ممکن است دسترسی به آموزش از سال 1994 افزایش یافته باشد، اما مسئله کیفیت آموزش برای همه هنوز نگرانی مهمی است، چون سیستم آموزشی اساساً ناکارآمد و نابرابر است. پس از گذشت بیست و پنج سال از مبارزات سخت برای به دست آوردن آزادی، سیستم آموزش عمومی آفریقای جنوبی هنوز با نابرابری شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.

در اغلب موارد، مدارس با کیفیت بالا و مؤثر، آموزش را به افراد ممتاز ارائه می‌دهند، در حالی که به بخش‌های محروم جامعه همچنان آموزش‌های غیراستانداردی ارائه می‌شود که این مسئله باعث تداوم شهرت آفریقای جنوبی به عنوان یکی از نابرابرترین جوامع در جهان می‌شود.

تنها 20 درصد از 25000 مدرسه دولتی کشور آموزش با کیفیت خوبی ارائه می دهند، در حالی که 80 درصد از آنها ناکارآمد هستند. امروزه، با عمیق‌تر شدن بحران سواد، سیستم آموزشی آفریقای جنوبی در میان بدترین سیستم‌های آموزشی جهان قرار دارد. 82% از کلاس چهارمی‌ها قادر به درک مطلب نیستند، 25% از کنکوری‌ها در امتحانات نهایی خود مردود می شوند، تقریبا 50% از زبان آموزان قبل از ورود به دانشگاه، ترک تحصیل می‌کنند و کمتر از 5% از دانش آموزانی که دبستان را شروع می کنند، در نهایت صلاحیت لازم برای گذراندن تحصیلات عالی را پیدا می‌کنند.

آموزش یک موضوع اجتماعی است و راه‌حل‌های عملی برای بسیاری از چالش‌های آموزش با وجود شهروندان فعال و به لحاظ اجتماعی درگیر و آگاه یافت می‌شود. شکی نیست که آموزش باکیفیت برای همه یک حق انسانی اساسی و راهی برای خروج از فقر است، زیرا آموزش باکیفیت عاملی است که پتانسیل اقتصادی آفریقای جنوبی را توسعه می‌دهد و نابرابری را با اطمینان از این که همه قشرهای آفریقای جنوبی فرصت موفقیت دارند، کاهش می‌دهد.

از آنجا که سیستم آموزشی تا حد زیادی مانع پیشرفت دانش آموزان آفریقای جنوبی می‌شود، لازم است تا راه حل‌های نوآورانه‌ای برای رفع این چالش پیچیده ارائه شود. علاوه بر این، حجم فزاینده ای از تحقیقات انجام شده که نشان می‌دهند رهبری در سطح مدرسه عاملی مهم در چرخش سیستم آموزشی در میان بحران است. اکثر مدیران مدارس دولتی در آفریقای جنوبی با چالش‌های رهبری بزرگی از جمله زیرساخت‌های ضعیف مدرسه، معلمان کم‌صلاحیت و بی انگیزه، و دانش‌آموزانی که اغلب گرسنه هستند و از حمایت والدین برخوردار نیستند، روبرو هستند.

در مقابل، آفریقای جنوبی به‌رغم بی‌ثباتی سیاسی، قطع برق مداوم و نرخ تورم بالا، یک اقتصاد قدرتمند در آفریقا باقی مانده است. هزاران نفر از پیشگامان کسب و کار در آفریقای جنوبی توسط سازمان‌های خود برای تصدی پست‌های رهبری توانمند شده‌اند.

اگر بپذیریم که رهبری صحیح مدرسه، کلید نجات سیستم آموزشی بیمار است، به نظر می‌رسد بهره برداری از تخصص گسترده تجاری موجود راه حل روشنی باشد. برنامه شاخص Citizen Leader Lab، Partners for Possibility، دقیقاً این کار را انجام می دهد - شراکت با پیشگامان کسب و کار آگاه به لحاظ اجتماعی و با مهارت‌های بالا، با مدیران مدارس، که اغلب بدون داشتن توانایی برای تصدی این نقش مهم، موقعیت‌های رهبری را به عهده می‌گیرند. این کار به مدیران این فرصت را می‌دهد که عامل تغییر باشند و راه حل های خود را برای مشکلاتی که مدارس با آن روبرو هستند، بیابند. علاوه بر این، بخش خصوصی، که اغلب می‌خواهد در آموزش عمومی مشارکت داشته باشد، مجرای ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری اجتماعی در اختیار دارد.

این مشارکت‌ها باعث می‌شود که مدیران به شایستگی، اعتماد به نفس و انرژی لازم برای رهبری تغییر را به دست می‌آورند، تا اطمینان  حاصل کنند که تیم‌های مدیریت مدرسه منسجم هستند، معلمان دوباره انرژی می‌گیرند و با اشتیاق به تدریس می‌پردازند، و والدین و اعضای جامعه فعالانه با مدارس همکاری می‌کنند. این واقعیت که مدیران مدارس دولتی به طور بالقوه بر دانش‌آموزان و معلمان مدارس تأثیر می‌گذارند، روند ارتقای مدیران مدارس دولتی را پایدار، مقرون‌به‌صرفه و با تأثیرات گسترده می‌سازد.

درست همان طور که در مورد رهبری تجاری سرمایه‌گذاری شد، شاید زمان سرمایه‌گذاری بر روی مدیران مدارس که مدارس دولتی آفریقای جنوبی را رهبری می‌کنند و وظیفه دارند رهبران آینده این کشور را تربیت کنند، رسیده باشد.

منبع:

https://www.bizcommunity.com/Article/196/371/237029.html

کد خبر 15743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =