۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹

 کشور عراق با چند بحران اساسی مواجه است ؛ ابتدا انتخاب نخست وزیر جدید عراق ، که موجب عدم ثبات سیاسی در کشور شده است و در این بین برخی جریانات و احزاب سیاسی تاثیرگذار مصالح خود را بر مصالح مردم ترجیح داده اند که برخی مواضع در این امر کاملاً مشهود است.

مدت دو ماه از اعتراضات مردم عراق نسبت به فساد حاکم بر دستگاه های دولتی و ضعف های اساسی در ارائه خدمات دولت به مردم می گذرد و در این موج شکل گرفته از خواسته های به حق و گاها مسالمت آمیز مردم  در شهرهای مختلف عراق ، شاهد حوادث و اتفاقات بسیاری هستیم .

در این میان جریان غربی ، عربی ، عبری  از انواع و اقسام روش ها در به انحراف کشیدن جریان مسالمت آمیز اعتراضات مردمی استفاده کرده اند و قابل پیش بینی بود که در این شرایط حساسی که کشور در مسیر اصلاحات اساسی گام برداشته ، دست به اقدامات خرابکارانه با هدف درگیری های داخلی بزنند .

 کشور عراق با چند بحران اساسی مواجه است ؛ ابتدا انتخاب نخست وزیر جدید عراق ، که موجب عدم ثبات سیاسی در کشور شده است و در این بین برخی جریانات و احزاب سیاسی تاثیرگذار مصالح خود را بر مصالح مردم ترجیح داده اند که برخی مواضع در این امر کاملاً مشهود است ، از طرف دیگر خبر از تحرکات گروه تروریستی داعش در مرزهای سوریه به‌خصوص نینوا و به ویژه جزیره الحضر داده شده است ، که حتی عملیاتهایی نیز در دیالی ، کرکوک و الکرمه توسط گروه های مقاومت الحشد الشعبی انجام شده است . در حال حاضر برای مقابله با مسئله داعش در مناطق عملیاتی گروه های مقاومت مردمی حضور داشته و تحرکات را رصد می کنند .

در روزوهایی که گذشت ، عشایر مختلف عراق با حضور آگاهانه خود در جهت حمایت از مرجعیت عراق ( آیت الله سیستانی )  نقش بسزایی در هدایت مطالبات به حق مردم داشته اند و توانستند مردم عراق را در استان های مختلف در دو روز پیاپی به خیابانها کشانده و علاوه بر حمایت از مرجعیت ، صف خود را از جریان های معارض و آشوبگران  خرابکار جدا کنند .

بافت قبیله ای از ویژگیهای اصلی ساختار اجتماعی عراق است و روابط عشیره ای بر زندگی مردم عراق تاثیر فراوانی دارد. جایگاه و نقش عشایر و قبایل در تحولات سیاسی و اجتماعی عراق در دوره های مختلف حیات سیاسی این کشور غیر قابل انکار است . عشایر از متغیرهای مهم تاثیرگذار بر تحولات عراق بوده اند و به دلیل موقعیت اثرگذار خود همواره در بازیهای قدرت مورد توجه و تعامل بازیگران داخلی و بین المللی عرصه سیاسی عراق قرار گرفته اند. به بیان دیگر، بافت عشیره ای و قبیله ای عراق همواره یکی از عوامل اصلی جهت دهی سیاستها و ایجاد فرصت و چالش در روند سیاست گذاری بازیگران داخلی و خارجی این کشور بوده است .

ادامه جریان برخواسته از مردم با هدایت عشایر و قبایل عراق مطمئناً نوید یک آرامش نسبی را برای روزهای آینده عراق با توجه به مسائل مطرح شده می داد .

اما شاهد دسیسه ای  دیگر از جریان غربی ،  عبری و عربی مخصوصاً عربستان سعودی و امارات هستیم . معارضان خرابکار ازجنس داعش و مزدوران آشوبگر به دنبال ایجاد درگیری‌های داخلی و سپس تهیج و تحریک مردم به سمت جنگ داخلی هستند .  

آمریکا ، رژیم صهیونیستی  و کشورهای مرتجع عربی به ویژه امارات و عربستان سعودی قصد دارند با بازگرداندن داعش به عراق جریان مقاومت مردمی عراق را از توجه به مسئله داخلی بازداشته و از توان مقابله با درگیری‌های داخلی بکاهند تا از این طریق بتوانند طرح های خود را پیاده کنند. کشتن مردم بطور مشکوک و تشدید خرابکاری‌ها و وانمود کردن اینگونه اقدامات توسط گروه‌های مقاومت مردمی از جمله دسیسه های پیش روست . 

کد خبر 1578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =