اقدامات تدریجی مقتدی صدر که اخیرا شدت یافته است، نشانگر تلاش h, برای ورود مجدد به صحنه سیاسی و انتخابات آینده در عراق است .

مقتدی صدر ، عنوان جدید سیاسی  «جریان صدر»  را « التیار الوطنی الشیعی » اعلام کرد

اقدامات تدریجی مقتدی صدر که اخیرا شدت یافته است ، نشانگر تلاش برای ورود مجدد به صحنه سیاسی و انتخابات آینده در عراق است .

استفاده از التیار الوطنی الشیعی برای اولین بار به جای التیار الصدر ، در 21 سال گذشته در نظام سیاسی  عراق جریان تحت رهبری مقتدی صدر با عناوین مختلف مانند سائرون ، الاحرار، و الکتله الصدریه در انتخابات شرکت کرده بود و اینها عناوین فراکسیون های تحت نظر جریان صدر بودند. اما این اقدام اخیر صرفا یک نام برای یک فراکسیون نیست و نشانی از تغییر در راهبردهای آینده اوست .

مقتدی صدر در انتخابات 2021 با 73 کرسی توانست قاطعانه در میان جریان های سیاسی شیعه اول شود و در پی آن تلاش کرد به عنوان رهبر واحد شیعیان مطرح گردد. با iمین هدف با عنوان تنها فراکسیون شیعی با حزب دموکرات و ائتلاف السیاده » ، ائتلاف « انقاذ وطن » را تشکیل دادند که حدود 70 نماینده داشت ولی تمام این تلاشها نتوانست وی را برای تشکیل یک دولت صدری کمک کند. نهایتا در آگوست 2022 با اعلام کناره گیری از سیاست ، همین 73 نماینده را هم از  دست داد.

تاکید  مقتدی بر گفتمان ملی گرایی چالش جدیدی برای او بوجود آورد و وی را به انزوا کشید و فرصت های بیشتری برای  برای رقیب آن یعنی چارچوب هماهنگی ( الاطار التنسیقی) که آن را نزدیک و یا وابسته به ایران می دانند ، ایجاد کرد.

تلاشهای اخیر مقتدی برای حضور در بیت آیت الله سیستانی و دستور انحلال موکب آل صدر و درخواست از پیروان این جریان برای اختلاط با بقیه موکب های شیعی، بیشتر برای تاکید بر هویت شیعی جریان صدر  در مقابل هجمه های چارچوب هماهنگی شیعی،  بویژه در فضای رسانه ای بوده است .

تغییر نام  این جریان به جریان ملی شیعی صرفا برای غیر ملی نشان دادن چارچوب هماهنگی شیعی،  رقیب سرسختش  نیست ، بلکه مقتدی تلاش می کند نشان  دهد جریانش ازدل جامعه شیعی و بافت اجتماعی و مذهبی آن است .

ناکامی برای تشکیل دولت صدری در سال 2021 سبب شد با رویکرد کثرت گرایی و تاکید بر ملی گرایی و مذهب گرایی ، بتواند به هدف مهم دیگر  از این اقدام ، که همان همراه کردن قشر سکولار و خاکستری شیعی و هموار کردن مسیر برای بازگشت به سیاست می باشد، دست یابد.

 برای دستیابی به این هدف نیازمند زدودن ذهنیت مرید و مرادی و بسته بودن جریان صدر ، در نگاه این دو قشر می باشدو به همین علت این نام را برگزیده است .

در این مسیر مقتدی با چالشهایی روبروست که نخستین آن مربوطه به جوانان تشرینی است . زیرا با توجه به سوابق نمایندگان مستقل در مجلس ، جوانان تشرینی به تنهایی توانایی کنش سایسی ندارند و جریان صدر هم در هر انتخاباتی به حضور آنان در کنار خود نیاز دارد تا جبهه خود را تکمیل نماید.

چالش بعدی نیز برای بازگشت وی به سیاست می باشد. زیرا خروج وی از سیاست به معنای انتخاباتی اش و بازگشت آن بدون هیچ دستاوردی به معنای اشتباه راهبردی وی برای اجبار نمایندگان فراکسیون صدری ها به استعفا در ژوئن 2022 ؛ می باشد.

 با بررسی سوابق می توان گفت این طرح توفیقاتی نخواهد داشت . قبلا نیز  سید عمار حکیم نیز طرح الوطنیه الشیعیه » ارائه کرده بود اما نتوانست قشر خاکستری و تشرینی ها را با ائتلاف تحت رهبری وی ، همراه کند .

بیانیه منتشره روزهای اخیر مقتدی صدر نیز در همین راستا می باشد.در این بیانیه وی  از پارلمان عراق خواسته است روز عید غدیر را در بین تعطیلات رسمی این کشور قرار دهد و دراین  بیانیه گفته است «از طرف مردم عراق و اکثریت ملی میانه رو با همه طوایف آن ، مجلس نمایندگان عراق باید قانونی وضع نماید که هجدهم ماه ذی الحجه روز عید سعید غدیر خم ، به  عنوان تعطیل رسمی عمومی برای همه عراقی ها فارغ از وابتستگی ها و عقایدشان اعلام شود. » وی همچنین از جریان ملی شیعی خواست تا از طریق راههای مسالمت آمیزو تمامی ابزارهای قانونی از این تصمیم حمایت کنند. 

کد خبر 19343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =