اعلام خبر دستگیری مسئول فرقۀ «علی‌اللّهی» -که در تعبیر رایج در میان عراقی‌ها به آن‌ها، «علاهیه» گفته می‌شود- در ذی‌قار از سوی نیروهای امنیّتی الدیوانیّه، به هنگام رفتن او از الدیوانیّه به سمت کربلا، ذهن محافل مردمی عراق را به خود مشغول کرده است.

اعلام خبر دستگیری مسئول فرقۀ «علی‌اللّهی» -که در تعبیر رایج در میان عراقی‌ها به آن‌ها، «علاهیه» گفته می‌شود- در ذی‌قار از سوی نیروهای امنیّتی الدیوانیّه، به هنگام رفتن او از الدیوانیّه به سمت کربلا، ذهن محافل مردمی عراق را به خود مشغول کرده است.
مشغولیّت ذهنی و جلبِ توجّه مردم عراق به فردِ دستگیرشده، صرفاً به این دلیل نبود که او مسئولِ فرقه‌ای است که نیروهای امنیّتی آن‌ها را افراطی خوانده‌اند، بلکه به دلیل رفتارهای ارتکابی متّهم، شامل کشتن دو نفر از نزدیکانش، قربةً الی اللّه! بود.
مسئول اطّلاعات استان الدیوانیّه اظهار داشت که یگان‌های ادارۀ اطّلاعات، مسئول فرقۀ «علاهیّه» را در استان ذی‌قار در زمان حضورش در شهرستان الحمزۀ شرقی دستگیر کردند، در حالی که به سمت استان کربلا می‌رفت. وی بیان کرد که پس از بازجویی از مسئول این فرقه، او به‌صراحت به کشتن آن دو شخص -که وابسته به همین فرقۀ انحرافی بودند- اعتراف کرد که بر اساس اعتقاد انحرافی او، «قربانی خدا» شدند! احکام قضایی در حقّ این متّهم صادر شده بود و پس از دستگیری، به‌صراحت به انجام این کارهای انحرافی اعتراف کرده است. 
این اعلام خبر به همراه آوردن نام صریح این فرقه، شاید بی‌سابقه باشد؛ چراکه در بیشتر موارد گذشته، نیروهای امنیّتی از دستگیری متّهمان وابسته به فرقه‌ها و مجموعه‌های انحرافی یا افراطی –به تعبیر آنان- خبر می‌دادند و اعلامیّه‌هایی در میان زائران پخش می‌کردند، امّا در بیشتر مواقع، نامی از این فرقه‌ها برده نمی‌شده است.
ماهیّت فرقۀ علی‌اللّهی
اطّلاعات زیادی دربارۀ ماهیّت این فرقه وجود ندارد؛ گزارش‌ها و اطّلاعات محلّی حکایت از این دارد که، این فرقه در بصره و ذی‌قار در آغاز سال ۲۰۲۰ م پیدایش یافته است. کلیپ‌هایی نیز، وجود دارد که فعّالیّت این فرقه را در ایّام ماه محرّم نشان می‌دهد در حالی که می‌گویند: «حضرت علی(علیه السلام) خداست!» در این کلیپ‌ها، سینه‌زنی‌هایی وجود دارد که در آن‌ها عباراتی همچون: «کی میگه علی خداست؟! ... علی خالقِ هزار خداست!» گفته می‌شود. علیّ‌اللّهی‌ها همچنین، به «خودکشی و دیگرکُشی، در راهِ حضرت علی» تشویق می‌کنند. این موضوع موجب شده تا نیروهای امنیّتی اخیراً متوجّه خطرناک بودن این فرقه شوند.
با رصد علی‌اللّهی‌ها (علویان)، آشکار شده که این نام، نام مشهور یکی از طوایف شیعه در جهان است؛ با این تفاوت که این فرقۀ فعّال در جنوب عراق به‌هیچ‌وجه، شباهتی با آن‌ها ندارد. علیّ‌اللّهی‌ها به صورت گسترده‌ای در ترکیه حضور دارند که ممکن است تعداد آن‌ها به بیش از ۲۰ میلیون نفر برسد؛ در حالی در عراق تنها نزدیک به ۳۰۰۰ نفر هستند و رفتارهای آن‌ها شبیه علیّ‌اللّهی‌های معروف نیست.
علیّ‌اللّهی‌هایِ عراق به تحریف شدن قرآن و خدا بودن حضرت علی(علیه السلام) اعتقاد دارند. گزارش‌های محلّی نیز، حاکی از این است که علیّ‌اللّهی‌های (علویان) ترکیه یا سوریه روایت‌ها و نظریّه پردازی‌هایی برای اعتقادات خود دارند؛ آن‌ها به حقایق یقین و معانی و مفاهیم مخفی و باطنی قرآن به شیوه صوفیّه باور دارند. بیشتر علیّ‌اللّهی‌ها روز پنج‌شنبه در حلقۀ ذکر روحانی بر گرد یکدیگر جمع می‌شوند، دقیقاً مانند صوفیان و همچنین، معتقد به قرآن هستند و آن را تحریف‌شده نمی‌دانند.
علیّ‌اللّهی‌ها خودشان را مسلمان می‌دانند و اعتقادها و باورهای آن‌ها ریشه‌های راسخی در آموزه‌ها و آیات قرآن دارد، با وجود این، آن‌ها به تعدادی از ارکان پنج‌گانۀ اسلام ملتزم و متعهّد نیستند که موجب شده تا برخی، آن‌ها را بیرون از دایرۀ مفاهیم سنّتی دین اسلام بدانند. برخی از این تفاوت‌ها را می‌توان در شاخص‌ترین ویژگی‌های اسلام یافت. شایان ذکر است که علیّ‌اللّهی‌ها در نماز، سجده را انجام نمی‌دهند و در ماه رمضان از آن‌ها روزه خواسته نمی‌شود؛ بلکه از شیوه‌های عادی خورد و خوراک در طی ده روز مقدّس از ماه محرّم خودداری می‌کنند.
ابو هدی الغزی، این فرقه را تأسیس کرده است. او کانالی دارد که از طریق آن افکار خطرناکش را در ایران، لبنان و عراق پخش کرده است. استاد اوّل این فرقه، شخصی عراقی در مشهد به نام یعقوبی، اهل السماوه است.

کد خبر 19985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =