۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
نگاهی به کتابخانه علمی مجازی عراق

آمریکا در کنار کاربست رویکرد سخت یعنی اشغال نظامی، رویکرد نرم یعنی همراه ساختن نخبگان عراقی را نیز در پیش گرفت. این پروژه در سال 2006 توسط آمریکا ایجاد شد مجری اصلی این برنامه در ابتدا وزارت دفاع امریکا همراه با وزارت انرژی این کشور بود. هدف از ایجاد چنین بستری دسترسی و دستیابی اساتید، دانشجویان و محققان عراقی به جدیدترین منابع علمی روز جهان عنوان شد. در ابتدا جامعه هدف این بستر 8 دانشگاه عراقی هدف گذاری شد.

المکتبة الافتراضیة العلمیة العراقیة

Iraq Virtual Science Library-IVSL

یکی از کلان پروژه های وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق راه اندازی کتابخانه علمی مجازی عراق بوده است. کتابخانه ای که به اساتید، دانشجویان  و پژوهشگران عراقی امکان دسترسی به منابع علمی به ویژه به زبان انگلیسی را می دهد. این کلان پرژوه تحت نظارت اداره کل پژوهش و توسعه در حال انجام می باشد. برای نخستین بار ایده شکل گیری این کتابخانه مجازی در زمان اشغال نظامی عراق توسط امریکا ظهور و بروز پیدا کرد. آمریکا در کنار کاربست رویکرد سخت یعنی اشغال نظامی، رویکرد نرم یعنی همراه ساختن نخبگان عراقی را نیز در پیش گرفت. این پروژه در سال 2006 توسط آمریکا ایجاد شد مجری اصلی این برنامه در ابتدا وزارت دفاع امریکا همراه با وزارت انرژی این کشور بود. هدف از ایجاد چنین بستری دسترسی و دستیابی  اساتید، دانشجویان و محققان عراقی به جدیدترین منابع علمی روز جهان عنوان شد. در ابتدا جامعه هدف این بستر 8 دانشگاه عراقی هدف گذاری شد. در ادامه در سال 2008 میلادی دسترسی تمام دانشگاههای دولتی عراق اعم از دانشگاههای کردی در اقلیم کردستان  به کتابخانه مجازی علمی عراق در دستور کار قرار گرفت.

در سال 2010 این کلان پروژه از امریکا به طرف عراقی انتقال یافت این در حالی بود که تنها 6 هزار کاربر به این کتابخانه مجازی دسترسی پیدا کرده بودند. وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق مسئولیت اصلی این کلان پروژه را برعهده گرفت و بر اساس اهمیت ان اداره کل پژوهش و توسعه در این وزارتخانه  مسئولیت اصلی انجام ان و نظارت بر آن را بر عهده گرفت. میزان کاربران این کلان پروژه از 6 هزار کاربر در سال 2010 به 75 هزار کاربر در حال حاضر افزایش یافته است. انتقال درگاه کتابخانه مجازی از امریکا به دانشگاه لوند سوئد در سال 2010 و انتقال مجدد آن در سال 2011 به شرکت دانمارکی SemperTool صورت پذیرفت. در کنار دسترسی به منابع علمی به زبان انگلیسی از پایگاههای اطلاعاتی، دسترسی به منابع علمی به زبان عربی نیز مدنظر قرار گرفت و در ادامه به این کتابخانه مجازی اضافه شد.

ثبت نام در کتابخانه مجازی علمی عراق نیازی به مراجعه حضوری نداشته و ثبت نام به صورت الکترونیکی  و در بستر اینترنت صورت می پذیرد. بیان این نکته لازم است که کاربر باید از سوی یکی از اعضا(سازمان، وزارتخانه، دانشگاه و ... )معرفی شده باشد در این صورت امکان دستیابی به این کتابخانه را نخواهد داشت.

نظارت و اشراف بر اجرا و انجام این کتابخانه مجازی در حال حاضر از سوی یک شرکت امریکایی با نام CRDF  صورت می گیرد. انتخاب و اضافه کردن پایگاههای اطلاعاتی و هم چنین منابع داده ای علمی از بستر این شرکت امریکایی صورت می پذیرد. با توجه به نفوذ و حضور پررنگ طرف آمریکایی در تاسیس و راه اندازی این کتابخانه مجازی، بخش اعظم پایگاههای اطلاعاتی و هم چنین منابع علمی موجود، به زبان انگلیسی بوده و غربی می باشد. بخشی از پایگاههای اطلاعاتی که کتابخانه مجازی علمی عراق به آن دسترسی دارد عبارت است:

  • Elsevier
  • IEEE
  • American Chemical Society
  • American Institute of Physics
  • American Mathematical Society
  • American Physical APS
  • American Society for Civil Engineers
  • (American Society of Mechanical Engineers (ASME
  • Annual Reviews
  • ACM Digital Library
  • JSTOR
  • Project Muse
  • (Thomson Reuter (IS
  • DOAJ [1]

کتابخانه مجازی علمی عراق در حال حاضر  غیر قابل دسترسی می باشد. آدرس درگاه اینترنتی این کتابخانه مجازی و هم چنین صفحه معرفی این کلان پروژه بر روی درگاه اینترنتی وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق به شرح زیر می باشد:

www.ivsl.org

https://rdd.edu.iq/%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%83%d8%aa%d8%a8%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%84%d9%85%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%82%d9%8a%d8%a9-ivsl/

نگاهی به کتابخانه علمی مجازی عراق

نگاهی به کتابخانه علمی مجازی عراق

نگاهی به کتابخانه علمی مجازی عراق


ااین پایگاه اطلاعاتی علمی در بردارنده بزرگترین مجموعه مجلات علمی قابل دسترسی در سطج جهانی می باشد که در درون خود بالغ بر 7870 مجله علمی با دارا بودن بیش از بیش از 818 هزار مقاله علمی  را جای داده است.

کد خبر 20981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =