به دلیل بحران اقتصادی در پاکستان و عدم افزایش بودجه آموزشی در چند سال اخیر، دانشگاه های دولتی پاکستان در حال حاضر با مشکلات مالی جدی مواجه هستند. رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان (HEC) به دلیل مشکلات مالی دانشگاه ها، کمیسیون آموزش عالی پاکستان و همچنین مشکلات آتی که به دلیل واگذار شدن امور از دولت مرکزی به ایالت ها، کمیسیون های آموزش عالی در سطح ایالتی تاسیس می شوند، ابراز نگرانی کرده و از سروزیران ایالتی برای حمایت بودجه دانشگاه ها درخواست کرد.

رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان: دانشگاه های دولتی پاکستان با مشکلات مالی مواجه هستند.

براساس این گزارش، دکتر مختار احمد، رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان گفت: دانشگاه های دولتی پاکستان در حال حاضر با مشکلات مالی جدی مواجه هستند. وی در گفتگو با شبکه جیو نیوز گفت: به سروزیران ایالتی پاکستان نامه نگاری شده است تا از بودجه دانشگاه ها حمایت کنند. مختار احمد در ادامه گفت: بودجه کمیسیون آموزش عالی پاکستان طی 6 سال گذشته افزایشی نیافته است، 30 تا 40 دانشگاه جدید ساخته شده است، اما بودجه همان است، حقوق کارمندان دانشگاه در 6 سال اخیر 100 درصد افزایش یافته است. رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان گفت: نیازی به ایجاد کمیسیون آموزش عالی در سطح ایالت ها نیست، بار مالی افزایش می یابد و اگر قرار است کمیسیون آموزش عالی در سطح ایالتی ایجاد شود، پس کمیسیون آموزش عالی پاکستان تعطیل شود.

منبع:

(روزنامه جنگ مورخ 16 خردادماه 1402)

https://jang.com.pk/news/1233907

ملاحظه :

1- شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، سال گذشته (1401) دکتر مختار احمد را به عنوان رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان منصوب کرد، این انتصاب برای مدت دو سال انجام شده است، دکتر مختار پیش از این نیز رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و همچنین مدیر اجرایی کمیسیون آموزش عالی پاکستان بوده است.

2- تحلیگران پاکستانی معتقدند: دولت های پاکستان به حساسیت موضوع آموزشی توجه نداشته اند و هر سال بجای افزایش بودجه آموزشی، بودجه آموزشی کاهش می یابد، این اقدام دولت ها نه تنها مورد انتقاد عموم قرار می گیرد، بلکه به نوعی سد راه پیشرفت علمی پاکستان نیز می باشد، در حالیکه سایر کشورهای جهان علیرغم این که بودجه سایر امور کشور، کاهش می دهند، ولی بودجه آموزشی و بهداشتی را به هیچ عنوان کاهش نمی دهند، تا در جهان توسعه و پیشرفت داشته باشند، لذا پاکستان به دلیل کاهش بودجه آموزشی در علوم پیشرفته نمی تواند پیشرفت نماید.

کد خبر 16004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =