رژیم اشغالگر صهیونیست از بامداد دوشنبه 12 تیر 1402 تجاوز همه‌جانبه زمینی و هوایی به اردوگاه جنین را آغاز کردند که بعد از 48 ساعت به شکستی مفتضحانه انجامید. شدت هجوم اشغالگران به اردوگاه به حدی بود که برخی خیابان‌ها عملاً شخم زده شد. بیش از هزار سرباز و ده‌ها پهپاد در عملیات نظامی در جنین شرکت داشتند.

رژیم اشغالگر صهیونیست از بامداد دوشنبه 12 تیر 1402 تجاوز همه‌جانبه زمینی و هوایی به اردوگاه جنین را آغاز کردند که بعد از 48 ساعت به شکستی مفتضحانه انجامید. شدت هجوم اشغالگران به اردوگاه به حدی بود که برخی خیابان‌ها عملاً شخم زده شد. بیش از هزار سرباز و ده‌ها پهپاد در عملیات نظامی در جنین شرکت داشتند.

در مقابل گروهای مقاومت فلسطین و سرایاالقدس در جنین با تله‌های انفجاری و راکت به مقابله با اشغالگران پرداختند و فلسطینی‌ها توانستند 6 دستگاه کوادکوپتر ارتش رژیم صهیونیستی را سرنگون کنند.

از سوی دیگر در دومین روز از یورش به جِنین، تل‌آویو با یک عملیات استشهادی شجاعانه مواجه شد

پس از گذشت دو روز از یورش گسترده و کم‌سابقه ارتش رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین که علاوه‌بر ویرانگری بی‌سابقه، شهادت و زخمی شدن دهها فلسطینی را در پی داشت، سرانجام اشغالگران بر اثر مقاومت دلیرانه گروه‌های مبارز فلسطینی در جنین، مجبور به عقب‌نشینی شدند که حماسه و پیروزی بزرگ و کم‌نظیری بود

نام «جنین» از همان ابتدای آغاز اشغالگری یعنی ۱۹۴۸ با مقاومت عجین شد و تنها پیروزی فلسطینی‌ها و اعراب در خلال جنگ در این شهر رقم خورد. در خلال پنج روز نبرد سهمگین از ۳۱ می تا چهار ژوئن که بین ارتش عراق و نیروهای فلسطینی با ارتش صهیونیستی در این شهر در گرفت، در نهایت فلسطینی ها توانستند مانع اشغال شهر شوند. بعدها نیز کنترل شهر به اردن واگذار شد.

 در کرانه باختری هیچ نقطه‌ای همچون «جنین» مستعد عملیات نظامی مسلحانه علیه صهیونیست‌ها نیست.

گروههای مقاومت از حماس و جهاد اسلامی تا دیگر گروههای مسلح فلسطینی در این اردوگاه حامیان و اعضای جوان زیادی دارند که سالهای اخیرهم گروه مسلح جدیدی به نام «گردان جنین» ایجاد شده  و تل آویو را به انجام حملات انتقام‌جویانه تهدید می کند.

این اردوگاه به بزرگترین تهدید برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری تبدیل شده و هر لحظه مستعد وقوع درگیری گسترده است و فعالیت جوانان فلسطینی ساکن اردوگاه جنین از زمانی شدت یافته است که گردان مقاومت «جنین» که با حضور تعدادی از گروههای فلسطینی در اردوگاه «جنین» در شمال کرانه باختری فعالیت دارد،   از  اسفند ۱۴۰۰ آمادگی این اردوگاه روبه افزایش قابل توجهی است .

اردوگاه جِنین در ضلع غربی شهر جنین به عنوان دومین اردوگاه بزرگ کرانه باختری در سال ۱۹۵۳ ساخته شد و با مساحت ۴۷.۳ هکتاری، حدود ۲۷ هزار جمعیت دارد. عمده جمعیت این اردوگاه در اصل کسانی هستند که در سال ۱۹۴۸ از منطقه «الکرمل» در اطراف «حیفا» به این منطقه فرار کرده‌ و ساکن شده‌اند.

جنین شمالی‌ترین شهر کرانه رود اردن است که با بسیاری از شهرها و شهرک‌های رژیم صهیونیستی ارتباط دارد و به همین دلیل از نظر راهبردی در وضعیت حساسی قرار دارد و  یکی از مهمترین کانون‌های مقاومت در فلسطین است.

رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۲ در دوره نخست‌وزیری آریل شارون چندین مرتبه عملیات گسترده‌ای را در جنین انجام داد تا مقاومت را در این منطقه از بین ببرد اما امروز با گذشت بیش از ۲۰سال نه تنها مقاومت در منطقه از بین نرفته بلکه نوع سلاح‌ها و نسل آنها تغییرات جدی و پیشرفت‌هایی داشته است. امروز شهر جنین تبدیل به قلعه ای محکم و غیر قابل نفوذ برای اشغالگران شده است و با اینکه دشمن نیروهای نظامی قابل توجهی اعم از نیروی هوایی و زمینی و تجسسی خود را به کارگرفته است، اما نتواسته به قلعه نفوذ ناپذیر جنین نفوذ کند.

کرانه غربی رود اردن و شهر جنین برای فلسطینی‌ها حائز اهمیت است تا بتوانند از این مناطق به سرزمین‌های ۱۹۴۸ نفوذ کنند و در آن‌جا عملیات انجام دهند.

 در جنین تجهیزات پیشرفته در اختیار مقاومت نیست اما با همین سلاح‌های موجود ضربات مهلکی را بر رژیم اشغالگر وارد می کنند . آنچه در جنین شاهدیم  ایجاد کارگاه‌های ساخت مواد منفجره و بمب‌های دستی است و نخستین‌بار از این منطقه دو موشک قسام به‌سوی رژیم صهیونیستی شلیک شد. 

اگر جنین مثل نوار غزه بخواهد به سمت ساخت سلاح‌های ضد خودرو و راکتی پیش برود شرایط برای اسرائیلی‌ها بسیار سخت خواهد شد.

 اسرائیلی‌ها تاکنون ۴۵۰ شهرک در کرانه غربی احداث کرده‌اند و اگر نیروهای مقاومت در این منطقه به سلاح های بیشتری تجهیز شوند این منطقه را برای آنان ناامن خواهند کرد و دیگر صهیونیست‌ها امنیت نخواهند داشت و اگر اسرائیلی‌ها این منطقه را ترک کنند یک پایگاه بسیار مهم برای نیروهای مقاومت خواهد شد.

اکنون رژیم صهیونیستی درگیر بحران داخلی شدید است که مداوما روبه گسترش است و این درحالی است که  جنین، یک تهدید امنیتی جدی برای این رژیم به شمار می آید. لذا رژیم تلاش می کند با حمله به جنین و تضعیف مقاومت، کنترل اوضاع را در کرانه باختری به دست گیرد تا بتواند اوضاع داخلی خود را سر و سامان دهد.

رژیم صهیونیستی دستخوش ناامنی و ناآرامی گسترده ای شده است که دامنه آن به فرودگاه و کنست و مقر نخست وزیر هم کشیده شده است.

بی تردید حوادث جاری در رژیم صهیونیستی، مقدمه جنگ داخلی است و  این بحرانی که امروز رژیم اشغالگر با آن مواجه است ، یکی از نتایج پیروزی های پی در پی مقاومت در برابر رژیم اشغالگر است.

رژیم اشغالگر با آزمون داخلی رو به روست؛ شهرک نشینان پیش از این، خود را از حمایت ارتشی قدرتمند، برخوردار می دیدند اما الان این مؤلفه از بین رفته است. در سطوح سیاسی و اجتماعی هم این رژیم، انسجام خود را از دست داده و در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

کنفرانس هرتزلیا به عنوان مهمترین کنفرانسی که با موضوع بررسی مسائل داخلی و خارجی و حال و آینده و سرنوشت رژیم اشغالگر برگزار می شود، خرداد ماه برگزار شد و در آن "جنگ در چند جبهه" مورد بررسی قرار گرفت. اما پس از برگزاری آن رژیم اشغالگر در حمله به جنین شکست خورد.

کنفرانس امنیتی-سیاسی هرتزلیا

هرتزلیا» شهری  در شمال  تل‌آویو  واقع در فلسطین اشغالی است که بیش از 80 هزار صهیونیست در آن زندگی می‌کنند. نام این شهر از «تئودور هرتزل» بنیان‌گذار جنبش صهیونیسم گرفته شده و بسیاری از موسسات استراتژیک امنیتی رژیم اسرائیل در آن قرار دارد.

کنفرانس‌ هرتزلیا از سال 2000 میلادی  توسط اندیشکده سیاست و استراتژی (IPS) دانشگاه هرتزلیا (IDC) برگزار می شود و یکی از مهمترین کنفرانس های امنیتی سیاسی تل‌آویو به شمار می‌رود. دراین کنفرانس محققان و پژوهشگران، چالش‌های سیاست داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی و روابط این رژیم را در داخل و خارج مورد بررسی قرار داده و نتایج را به سیاستمداران صهیون ارائه می‌کنند. آنچه  هرتزلیا را از دیگر کنفرانس های مشابه متمایز می کند حضور پر رنگ مقامات امنیتی سیاسی خارجی به ویژه غربی در این کنفرانس است و  تقریبا تمامی مقامات درجه یک امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی در آن حاضر می‌شوند و مقامات ارشد نظامی و سیاسی و امنیتی این رژیم درباره چالش‌ها و مخاطرات پیش روی اسرائیل و نیز راهبردها و برنامه‌های این رژیم برای مقابله با تهدیدات و سایر مسائل امنیتی بحث و تبادل نظر می کنند.

دانشگاه «رایشمن» در قلب هرتزلیا یکی از زیباترین مکان‌های فلسطین اشغالی محسوب می‌شود که پوشش امنیتی بالایی داشته و از تجهیزات پیشرفته و سالن‌های سخنرانی بزرگ و مجهز برخوردار است. این مکان از ابتدای اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین یعنی سال 1948 تا 1994 یک پایگاه نظامی برای نیروی هوایی ارتش اسرائیل بوده و سپس از یک منطقه نظامی به حوزه دانشگاهی مجللی تبدیل شد و از سال 2000 میزبان کنفرانس‌های امنیتی-سیاسی هزتزلیا است.

سیاستمداران، پژوهشگران، متخصصان رسانه و کارشناسان نظامی و امنیتی و سیاسی همه ساله از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت می‌کنند تا نتایج یافته‌ها و تحلیل‌های خود را درباره چالش‌های آینده اسرائیل بیان کنند. 

هرتزلیا به دلیل نظم و  گستردگی برنامه‌های خود در ارائه اطلاعات و برنامه‌ریزی برای مقابله با تهدیدات پیش روی رژیم صهیونیستی، تا حد زیادی کنست (پارلمان اسرائیل) را زیر سوال برده است؛ زیرا معمولا در نشست‌های کنست و هنگام سخنرانی مقامات صهیونیست اغلب وقفه‌های زیادی ایجاد می‌شود اما درباره هرتزلیا اینگونه نیست و برنامه بطور منظم اجرا می شود و تصمیمات صادر شده در آن نیز لازم‌الاجرا هستند.

کنفرانس سالانه امنیتی-سیاسی هزتزلیا برای سال 2023  در خرداد  با سرفصل «چشم‌انداز و استراتژی در عصر بی‌اعتمادی» برگزار شد؛ نشستی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن شرکت نکرد و فضای حاکم بر کنفرانس حاکی از اظهارات مغرضانه صهیونیست‌ها ضد یکدیگر بود.

با توجه به وضعیت فعلی اسرائیل و به ویژه تنش‌هایی که از چند ماه قبل در جریان طرح تغییرات قضایی این رژیم میان دولت آمریکا و کابینه نتانیاهو و شخص وی به وجود آمده است، درکنفرانس اخیر هرتزلیا روابط واشنگتن و تل‌آویو مورد بررسی قرار گرفت. مقامات آمریکایی حاضر در این کنفرانس به رهبری «تام نایدز» سفیر این کشور در فلسطین اشغالی تاکید کردند که آمریکا از اسرائیل دور نشده و روابط عمیق میان دو طرف در همه سطوح ادامه دارد.

اما در  طرف مقابل، سخنرانان اسرائیلی به شدت از تنش‌های ایجادشده در مناسبات تل‌آویو و واشنگتن انتقاد کرده و انگشت اتهام را به سمت نتانیاهو گرفتند. درحالی که این کنفرانس برای پرداختن به بحران‌های داخلی و خطرات خارجی رژیم صهیونیستی برگزار شده بود اما شباهت زیادی به صحنه تقابل و اتهام‌زنی مقامات اسرائیلی به یکدیگر داشت.

«گادی ایزنکوت» رئیس اسبق ستاد ارتش و «تامیر پاردو» رئیس پیشین موساد و «امیر ایشل» فرمانده اسبق نیروی هوایی اسرائیل از جمله چهره‌های بارز نظامی و امنیتی این رژیم در کنفرانس هرتزلیا بودند که اظهارات تندی علیه کابینه نتانیاهو بیان کردند.

گذشته از حواشی زیاد کنفرانس هرتزلیا که موجب شد صهیونیست‌ها نتوانند سازوکار مناسبی برای حل بحران‌های فزاینده داخلی این رژیم ارائه دهند، برنامه هسته‌ای ایران و مانور نظامی اخیر حزب‌الله و نیز سخنرانی  سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله از جمله دیگر موضوعات محوری بود که در کنفرانس هرتزلیا مورد بررسی قرار گرفت.

تامیر پاردو، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) در کنفرانس امنیتی هرتزلیا 2023 ،  نسبت به نزدیکی ایران و کشورهای منطقه به ویژه عربستان وامارات و  مصر هشدار داد و گفت : نزدیک شدن ایران با کشورهای منطقه به ویژه مصر و عربستان، موقعیت اسرائیل را به عنوان یک قدرت خاورمیانه ای که همه کشورهای همسایه به دنبال رسیدن به آن هستند. تهدید می کند.

وی همچنین تاکید کرد: «بزرگترین تهدید برای کشور اسرائیل، تفرقه داخلی است؛ پس از انتخابات گذشته، جریان پنجمی ایجاد شده که سعی دارد کشور را در جهت مخالف رویای صهیونیستی سوق دهد و وقتی به  پنج ماه گذشته نگاه می کنیم ، شاهد بزرگترین آسیب به به اصطلاح  ارزش های کشور اسرائیل، نه تنها در مسائل داخلی، بلکه در سطح بین المللی هستیم.

نگرانی فزاینده در اسرائیل ناشی از تحولاتی به هم پیوسته است.  ایران موقعیت استراتژیک خود را در منطقه بهبود بخشیده است و علاوه براین پیشبرد پروژه هسته‌ای‌ ایران و شرایط جدیدی که ایجاد شده است ، و همچنین تشدید فعالیتهای حزب‌الله و بحرانی که  اسرائیل در داخل با آن مواجه است و از سوی دیگر افزایش قدرت مقاومت در فلسطین ، همه این عوامل سبب سردرگمی و کاهش قدرت بازدارندگی و مواجه با چالشها و شکستهای پی در پی رژیم صهیونیستی است.

 بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه 19 تیر در گفت‌گو با شبکه سی.‌ان.ان، کابینه نتانیاهو را رادیکال‌ترین کابینه اسرائیل برشمرد.
بایدن در گفت‌وگو با فرید زکریا مجری شبکه سی‌ان‌ان، دعوت از نتانیاهو به واشنگتن را رد و کابینه اسرائیل را بخشی از مشکل به وجود آمده در کرانه باختری برشمرد.

روز یکشنبه  25 تیرماه بایدن در مصاحبه ای  به اوضاع  سرزمین‌های اشغالی  اشاره کرد و گفت: «به صورت منظم با اسرائیلی‌ها گفت‌وگو داریم وامیدواریم که نتانیاهو به سوی اعتدال حرکت کند و نمی‌گوییم که تمام مشکلات در کرانه باختری از طرف اسرائیل است اما اسرائیل بخشی از مشکلات در این منطقه است. دیدگاه برخی از اعضای کابینه نتانیاهو درباره شهرک سازی در کرانه باختری بخشی از مشکلات است.

وی اضافه کرد: «همچنان ایمان داریم که راه حل دو دولت مسیر صحیح برای پایان دادن به درگیری میان فلسطینیان و اسرائیل است.

کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو» قرار است اولین قرائت لایحه حذف اختیارات دیوان عالی قضایی را در پارلمان رژیم صهیونیستی به تصویب برساند؛ اقدامی که در صورت وقوع، شرایط داخلی این رژیم را ملهتب‌تر از پیش خواهد کرد.

نمایندگان کنست قصد دارند طبق پیشنهاد کابینه نتانیاهو، اختیار صدور حکم «معقولیت» را از دادگاه عالی بگیرند؛ اختیاری که به دادگاه عالی به عنوان بالاترین نهاد قضایی اسرائیل اجازه می‌دهد مانع تصویب برخی طرح‌ها در دولت شود.

مخالفان می‌گویند در صورتی که این لایحه به تصویب کنست برسد، فاتحه «دموکراسی» خوانده خواهد شد و نتانیاهو اسرائیل را به سمت یک سیستم حکومتی دیکتاتوری سوق خواهد داد.

بایدن کابینه اسرائیل را آنگونه که هست، توصیف کرده است..آمریکایی ها  این موضوع را در گفتارهای خود نشان می دهند. البته تاحدودی  هم به زیان روابط استراتژیک آنهاست .  اما بی تردید دولت آمریکا همچنان حامی انحصاری رژیم اشغالگر، هم از نظر تسلیحاتی و هم از نظر مالی است .

 آمریکا طی یک دهه اخیر با کاهش قدرت بازدارندگی در مقابل ایران  ، به تدریج ناگزیر  به خروج  از منطقه غرب آسیا شده است.  هم اکنون به دلیل درگیری در جنگ اوکراین مجبور است موازنه قدرت را در منطقه غرب آسیا حفظ کند و در همین حال ، مواضع آمریکا نشان می دهد که همواره احساس می کند که اسرائیل سعی دارد آن را وارد رویارویی با ایران یا وارد یک رویارویی جدید  منطقه ای کند.

در دو سال گذشته آمریکا تلاش کرده است از شرکت در درگیریهای منطقه ای تا حدودی اجتناب کند ولی در عین حال اسرائیل را هم تا حدودی کنترل کند.

اکنون  اسرائیل با رفتار خود در داخل کرانه باختری از نظر شهرک‌سازی و عملیات نظامی، به سمت یک رویارویی منطقه‌ای پیش می‌رود در حالی که شرایط کنونی در کرانه باختری نیازمند دقت و موازنه قدرت است نه تقابل و تنش.

البته اختلافات اسرائیل و آمریکا ظواهر ارتباطات آنهاست و در عمق ارتباطات  آنها معادلات دیگری وجود دارد.

در حال حاضر آمریکا درگیر رویارویی با چین و روسیه است و تمامی تلاشش را برای مهار آنها در حوزه های نظامی و اقتصادی و... بکار گرفته است  و تمایلی به درگیرشدن در ماجراجویی های افراطی کابینه رژیم صهیونیستی ندارد.

تهیه و تنظیم تحلیل: سودابه ملایری

کد خبر 16374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =