ایلی کات: بازرس انگلیسی مسلمان شده در «غم حسین» که هنوز هم دسته عزاداری در حیدرآباد نامش را دنبال می کنند

در ولسوالی حیدرآباد استان سند در 52 سال گذشته، دسته عزاداری به نام ایلی کات در روز هشتم محرم برگزار می شود، اما تعداد کمی از مردم می دانند که ایلی کات کیست و داستان او چیست. چند نفر از سالمندان حیدرآباد می دانند که ایلی کات سفید پوست بوده و هر سال در ایام محرم با لباس مشکی در عزاداری در صحنه حاضر می شده است. الی کات، عاشق رقص باله، پس از گوش دادن به روایت شفاهی راننده‌اش از کربلا، چنان مسلمان شد که خانه، زن و فرزندانش را ترک کرد و «غم حسین» را تا زمان مرگ در سینه‌اش نگه داشت.

در ولسوالی حیدرآباد استان سند در 52 سال گذشته، دسته عزاداری به نام ایلی کات در روز هشتم محرم برگزار می شود، اما تعداد کمی از مردم می دانند که ایلی کات کیست و داستان او چیست.

چند نفر از سالمندان حیدرآباد می دانند که ایلی کات سفید پوست بوده و هر سال در ایام محرم با لباس مشکی در عزاداری در صحنه حاضر می شده است.

ایلی کات، عاشق رقص باله، پس از گوش دادن به روایت شفاهی راننده‌اش از کربلا، چنان مسلمان شد که خانه، زن و فرزندانش را ترک کرد و «غم حسین» را تا زمان مرگ در سینه‌اش نگه داشت.

چارلی ایلی کات که پس از گرویدن به اسلام نام خود را به علی گوهر تغییر داد، هیچ سابقه ای از محل تولد خود ندارد، اما 82 سال از زمانی که الی کات (علی گوهر) شده است می گذرد.

مادر هم نماز می خواند

دایره المعارف سندیانا، که توسط دولت سند گردآوری شده است، ادعا می کند که مادر ایلی کات با نام مستعار علی گوهر، سرپرست پزشکی در بیمارستان لیدی دافرین، حیدرآباد، و پدرش، آرتور سیدنی کات، یک مجموعه دار در حیدرآباد و میرپورخاس بوده است.

مادر چارلی ایلی کات در هر دسته عزاداری در حیدرآباد نماز می خواند. محمد علی منشی مادر ایلی کات با بیگم مراسم خوبی داشت. او فرزندی نداشت، بنابراین یک بار که موکبی از محل اشرف شاه می آمد که همه را در حال نماز می دید، او نیز نماز خواند و در همان سال صاحب فرزند ذکور شد. دایره المعارف سندیا می گوید که دکتر لیدی دافرین در ایام محرم لباس مشکی به ایلی کات می پوشاند. بعدها ایلی کات اسلام آورد و نام خود را به علی گوهر تغییر داد.

او همچنین یک بازرس در اداره مالیات سند بود. او روزگار خود را در قدمگاه و در زمان اشرف شاه می گذراند. او یک دختر و یک پسر نیز داشت.

پس از تأسیس پاکستان، آنها حاضر به بازگشت نشدند و به این ترتیب مادر و پسر در اینجا ساکن شدند. علی خط در سال 1971 درگذشت و نام پسر اشرف شاه به علی خط معروف شد.

لازم به ذکر است که پد در سندی به منطقه ای گفته می شود که در آن علم کاشته می شود و موکب ذوالجناح بیرون می آید. در حیدرآباد باستان، هر منطقه بر اساس شغل ساکنان آن نامگذاری می شد و تحت حکومت تالپور، دانش در همه جا وجود داشت.

ایلی کات به همسر انگلیسی‌اش گفت که می‌خواهد یک «مؤمن» باشد.

نام راننده ایلی کات عبدالغفور چندیو بود و پس از شنیدن ماجرای کربلا و وضعیت زندگی حضرت علی (ع) از وی، ایلی کات نیز می خواست به کاروان حسین (ع) بپیوندد.

غلام قدیر چندیو، پسر عبدالغفور چندیو، در سال 2004 به بی‌بی‌سی گفت که ایلی کات به پدرش عبدالغفور گفته بود که او نیز می‌خواهد یک دسته عزا بردارد، اما عبدالغفور چندیو همچنان از این کار خودداری کرد و گفت که این یک فداکاری بزرگ برای او بود و باید ادا شود.

به گفته غلام قدیر، چارلی بر تصمیم خود سرسخت بود. سرانجام عبدالغفور از چارلی ایلی کات حمایت کرد تا دسته عزاداری را بیرون بیاورد که چارلی در آن بسیار خوشحال شد.

برای اولین بار مقدمات خروج موکب ذوالجناح از امام بارگاه چندی در پاک قیلا حیدرآباد فراهم شد. روز اول محرم که موکب آماده حرکت شد، اتفاق عجیبی افتاد که مادر چارلی فوت کرد.

غلام قدیر می گوید که بابا عبدالغفور به ایلی کات یادآوری کرد که قبلاً به او گفته شده بود که در این کار باید فداکاری بزرگی انجام داد که ایمان ایلی کات را تقویت کرد.

ایلی کات صبح مادرش را در قبرستان گورا در شمال حیدرآباد به خاک سپرد و عصر با فراموشی غم و اندوه و پوشیدن لباس سیاه پابرهنه به جمع عزاداران پیوست.

غلام قدیر که همراه ایلی کات بوده است می گوید که ایلی کات به همسر انگلیسی خود گفته است که می خواهد "مومن" شود. بنابراین دو گزینه پیش روی آنهاست، اول اینکه او هم مسلمان شود و دوم اینکه به انگلیس برگردند و زندگی خود را بگذراند.

همسرش مسیر دیگری را در پیش گرفت و با بچه ها به انگلستان رفت، جایی که دیگر برای چارلی برنگشت.

چارلی حالا شده بود علی گوهر. مدتی قبل از تأسیس پاکستان به درگاه خواجه معین الدین چشتی در اجمر شریف رفت و در آنجا شش ماه را گوشه نشین شد. پس از شش ماه به حیدرآباد بازگشت و بقیه عمر خود را با راننده خود عبدالغفور گذراند.

در 17 آوریل 1971، چارلی الیوت درگذشت و در طاق تدفین محل زندگی خود به خاک سپرده شد.

تاریخچه دسته های عزاداری در حیدرآباد

حیدرآباد قبل از کراچی پایتخت سند بوده است. هنگامی که بریتانیا سند را فتح کرد، سند توسط سلسله تالپور اداره می شد که به ایالت های حیدرآباد، میرپور خاص و خیرپور تقسیم می شد. تالپور پیرو مذهب شیعه بود.

در حیدرآباد زیارتگاهی به نام قدمگاه مولا علی وجود دارد. بر اساس اشارات مختلف در کتب تاریخی، در زمان سلطنت میرکرم علی خان بر سند، امپراتور فتحعلی شاه قاجار ایران سنگی با ردپای حضرت علی به عنوان هدیه فرستاد.

میرزا عباسعلی بیگ، مؤلف کلیات سید ثابت علی شاه می نویسد که شاه این مراحل را همراه با هدایای دیگری از طریق سید ثابت علی شاه فرستاد که به عنوان تبرک در قلعه پوکا قرار داده شد و برای او زیارت کرد.

این نقطه شروع دسته های عزاداری در حیدرآباد از اول محرم تا عاشورا است.

ارادتمندان به جز محرم هر روز به اینجا می آیند علی خط کا پد فقط نیم کیلومتر با اینجا فاصله دارد.

ایلی کات: بازرس انگلیسی مسلمان شده در «غم حسین» که هنوز هم دسته عزاداری در حیدرآباد نامش را دنبال می کنند

ایلی کات: بازرس انگلیسی مسلمان شده در «غم حسین» که هنوز هم دسته عزاداری در حیدرآباد نامش را دنبال می کنند

ایلی کات: بازرس انگلیسی مسلمان شده در «غم حسین» که هنوز هم دسته عزاداری در حیدرآباد نامش را دنبال می کنند

منبع:

https://www.bbc.com/urdu/articles/ce5r6e6mkevo

کد خبر 16622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =