انتشار کتاب « اسلام در تفلیس ،قرون 18-8 میلادی»

روز سه شنبه، 17 اکتبر در مرکز ملی نسخ خطی گرجستان، رونمای تک نگاری "اسلام در تفلیس (قرن های ۸تا ۱۸)" نوشته خاتونا بایندوراشویلی، دانشمند و همکار ارشد مرکز ملی نسخ خطی برگزار شد.

روز سه شنبه، 17 اکتبر در مرکز ملی نسخ خطی گرجستان، رونمایی تک نگاری "اسلام در تفلیس (قرن های ۸تا ۱۸)"  نوشته خاتونا بایندوراشویلی، دانشمند و همکار ارشد مرکز ملی نسخ خطی  برگزار شد. این کتاب با همکاری مالی مرکز ملی نسخ خطی گرجستان به نام کورنلی ککلیدزه و بنیاد ملی علمی شوتا روستاولی گرجستان منتشر گردیده است.

این اثر به تاریخ اسلام و جامعه مسلمانان تفلیس اختصاص دارد. خوانندگان این کتاب با موضوعات خیلی جالب، از جمله مراحل گسترش اسلام در تفلیس و شرایط پیدایش جوامع مختلف مسلمان، معرفی مکاتب فقهی و کلامی مسلمین، نقش جمعیت مسلمان تفلیس در دوره های مختلف تاریخ کشورگرجستان و غیره آشنا خواهند شد.این اثربه محققان، دانشجویان و علاقه مندانی کمک خواهد کرد، که به تاریخ گرجستان، اسلام، تاریخ روابط گرجستان و کشورهای شرقی و مطالعه گفتگوی تمدن ها علاقه مند هستند.

شایان ذکر است کتاب اسلام در تفلیس به سردبیری خانم مزیا سورگولادزه چاپ و منتشر شده است که به تاریخ اسلام و جامعه مسلمانان تفلیس در قرون ۸ تا 18 اختصاص دارد. در این کتاب به موضوعاتی جالبی پرداخته شده از جمله: مراحل گسترش اسلام در تفلیس و شرایط پیدایش جوامع مختلف مسلمان؛ رهنمودهای عقیدتی و سیاسی برای معرفی و تأسیس مذاهب - مدارس فقهی و کلامی مسلمین؛  نقش جمعیت مسلمان تفلیس در مراحل مختلف تاریخ گرجستان؛ پویایی گسترش اسلام و استقرار گرایش های مسلمان در جامعه گرجی؛ این پژوهش تحلیلی از بناهای دیپلماتیک گرجی-فارسی ارائه می کند که به تأثیرات مسلمانان اشاره می کند و برای اولین بار، آثار ادبی دینی گرجی از دیدگاه اسلام شناسی در این کتاب بررسی و به آن پرداخته شده است.

همچنین کتاب مذکور در 354 صفحه نگاشته شده  و شامل پیشگفتار و سه فصل به شرح ذیل می باشد:

فصل 1. اسلام اهل سنت در تفلیس (قرون 8 تا 18م.)

    1. آغاز رابطه گرجی ها و اعراب
    2. مذاهب اهل سنت در امارت تفلیس
    3. نگرش داویت آغماشنبلی نسبت به جامعه مسلمانان
    4. تصوف در تفلیس
    5. اشغال تفلیس توسط جلال الدین و تسنن در قرن 13 و 14 تفلیس
    6. لشکرکشی های تیمور لنگ در گرجستان و تلاش برای گسترش مذهب حنفی
    7. معرفی مذهب حنفی در تفلیس توسط عثمانی ها

فصل 2. اسلام شیعه در تفلیس (قرون 8 تا 18م.)

    1. اسلام شیعه در قرون ۸ و۹ میلادی تفلیس
    2. فرقه اسماعیلیه (نزاریه) در تفلیس
    3. تلاش برای گسترش اسلام شیعه
    4. جنبه های مذهبی-سیاسی و اجتماعی اسناد تاریخی گرجی-فارسی
    5. اسلام شیعه در تفلیس از دهه 30 قرن 16 تا دهه 10 قرن 18 میلادی
    6. اسلام شیعه در تفلیس قرن هجدهم

فصل ۳. تقابل ایدئولوژیک گرجی ها با اسلام

https://manuscript.ge/2023/10/13/16655/

کد خبر 17251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =