ارابه­ های باستانی در نزدیکی آرامگاه اولین امپراتور چین پیدا شد

مجموعه­ای از ارابه ­های باستانی، شامل یک ارابۀ چوبی چهارچرخه و یک کالسکۀ نادر «شش گوسفندی»، در نزدیکی آرامگاه نخستین امپراتور چینی «چین شی هوانگ» در سلسلۀ چین ( 221 تا 206 پیش از میلاد) در شیان، شمال غربی چین کشف شد. ا

مجموعه­ای از ارابه ­های باستانی، شامل یک ارابۀ چوبی چهارچرخه و یک کالسکۀ نادر «شش گوسفندی»، در نزدیکی آرامگاه نخستین امپراتور چینی «چین شی هوانگ» در سلسلۀ چین ( 221 تا 206 پیش از میلاد) در شیان، شمال غربی چین کشف شد. استان شانشی، دیدگاه تازه ای در زمینۀ شیوه­های تدفین باستانی در آن دوران ارائه می­کند. تیم حفاری یک ارابۀ چوبی چهارچرخه را در یک گودال کشف کرد که با یک چتر مستطیل شکلِ پرآذین، کامل و به­خوبی باقی مانده است. به گزارش شبکۀ تلویزیونی شان شی، این اولین ارابه در نوع خود که در چین یافت شده، منابع نخستین ارزشمندی برای تحقیق در زمینۀ وسایل تدفین شکوهمند باستانی ارائه کرده است.

باستان­شناسان با کاوش در گودال­های اطراف، به این نتیجه رسیده اند که این یافته­ها مربوط به ارابه­ها و اسب­هایی است که در مراسم تدفین از آن­ها استفاده می­شد. این گودال‌ها گونه­های مختلفی از ارابه‌ها و تعداد متفاوتی از بقایای اسب‌ها را برملا کردند، که به موضوع عملکرد و استفاده از ارابه‌های تک­ محوره و دو محوره پرتو تازه ای می‌تاباند. یکی از استثنایی­ترین یافته­ها، «کالسکۀ شش گوسفندی» است که در تاریخ باستان­شناسی نادر است. در داخل گودال تدفین، شش اسکلت گوسفند پشت سر هم ردیف شده بودند. اگرچه بدنۀ اصلی کالسکه خراب شده است، اما کارشناسان توانستند به دلیل بقایای لوازم جانبی مورد استفاده برای کشیدن کالسکه، دلیل استفاده از آن را دریابند. اسناد تاریخی نشان می­دهد که امپراتور سیما یان، بنیان­گذار سلسلۀ جین غربی (316-265) از کالسکه ای که توسط گوسفندان حمل می­شد برای گردش در مجموعۀ کاخ خود در هنگام عصر استفاده می­کرد و سپس کاخی را که گوسفندها در مقابل آن ایستاده بودند، به عنوان محل خواب خود انتخاب کرد. این اولین ظهور کالسکۀ گوسفندی در تاریخِ ثبت شده است.

 جیانگ ونشیائو، رئیس پروژۀ باستان­شناسی، خاطرنشان کرد که کشف کالسکۀ گوسفندی در باستان­شناسی چین بسیار نادر است. این گودال همچنین تعداد زیادی ارابۀ مسی و مصنوعات مربوط به اسب را به همراه ابزار آهنی و سلاح­های مسی آشکار کرد. این یافته­ها دیدگاه جدیدی در زمینۀ دوران ظهور ابزارهای آهنی ارائه می­کند. در حال حاضر، تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی اتاق دفن آرامگاه در حال انجام است، با امید به کشف آثاری که هویت صاحب مقبره را تأیید کند. در سال 2020، اولین پسر طلایی و شتران نقره ای شناخته شده در کشور از این مقبره کشف شد. این کشف قابل توجه در روز دوشنبه در چهارمین کنگرۀ باستان­شناسی چین در شیان اعلام شد. بیش از 800 باستان­شناس از داخل و خارج از کشور در این رویداد سه روزه شرکت کردند.

منبع خبر: https://www.globaltimes.cn/page/202310/1300658.shtml

کد خبر 17271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =