معرفی کتاب شمشیر پارسی، نادرشاه و ظهور ایران مدرن

شمشیر پارسی، نادرشاه و ظهور ایران مدرن، در زمرۀ بهترین بیوگرافی‌های سال آمازون قرار دارد و تاکنون بارها تجدید چاپ شده است. انتشارات I. B. Tauris که پیشرو معروف جهانی در زمینة مطالعات خاورمیانه است و جایگاه مهمی در حوزة انتشارات علوم سیاسی و روابط بین الملل دارد، در سال 2006 متن اصلی این کتاب به انگلیسی را به چاپ رساند.

image-20231227101443-2.jpeg

نوشتۀ Michael George Andrew Axworthy

ترجمه و تعلیقات به چینی: ژو سی (نام فارسی: زهره) ZHOU Si (Zohreh)

انتشارات: Hinabook Publications, Beijing، سال چاپ: 2021، تیراژ: پنج‌هزار جلد.

مشخصات مترجم: خانم ژو سی، استادیار رشتة زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن و دکترای ادبیات فارسی در دانشکدة زبان‌های خارجی دانشگاه پکن است. زمینه‌های تخصصی پژوهش‌های ایشان خیام‌پژوهی، اشعار معاصر ایران و تاریخ تبادلات ادبی چین و ایران است.

نویسندة کتاب: Michael George Andrew Axworthy (۱۹۶۲-۲۰۱۹)، محقق و نویسندة انگلیسی، رئیس سابق شعبة ایران در وزارت امور خارجه و مشترک المنافع بریتانیا.

اطلاعاتی دربارۀ کتاب: شمشیر پارسی، نادرشاه و ظهور ایران مدرن، در زمرۀ بهترین بیوگرافی‌های سال آمازون قرار دارد و تاکنون بارها تجدید چاپ شده است. انتشارات I. B. Tauris که پیشرو معروف جهانی در زمینة مطالعات خاورمیانه است و جایگاه مهمی در حوزة انتشارات علوم سیاسی و روابط بین الملل دارد، در سال 2006 متن اصلی این کتاب به انگلیسی را به چاپ رساند. در این کتاب، زندگی نادرشاه به مثابه یک قهرمان به شیوه‌ای بدیع و خواندنی روایت می‌شود آنگونه که می‌توان گفت خوانندگان در آن به طور کلی زندگی و رفتار «ناپلئون شرقی» را مشاهده می‌کنند. نویسنده با بهره‌مندی از منابع فراوان و دست اول تاریخی و بهره‌گیری از نتایج تحقیقات جدید، نادرشاه را در مرکز قرار داده و دوره‌ای بسیار پرفراز و نشیب در تاریخ ایران را به تصویر کشیده و تاریخچة اوایل تاریخ مدرن ایران را  پیش روی خواننده قرار داده است. این اثر تنها کتابی است که به تاریخ ایران از اواخر دورة صفویه تا اوایل سلسلة افشار می‌پردازد و در زمینة تحقیقات تاریخ معاصر ایران اثری کلاسیک به شمار می‌رود. نسخۀ چینی این کتاب (به ترجمۀ خانم ژو سی) در زمرۀ مجموعه کتاب‌های کلاسیک آکادمیک «تالار تاریخی» از انتشارات هولانگ چین به چاپ رسیده است. این مجموعه به ترجمه و انتشار آثار کلاسیک در زمینة تاریخ جهانی و کشورهای مختلف اختصاص دارد. ترجمة متن چینی ترجمه‌ای‌ست دقیق و روان که در ایجاد سهولت ارتباط مخاطبان و خوانندگان چینی بسیار افزوده است.

 مترجم از توانمندی و دانسته‌های خود در زمینۀ مطالعات ایران‌شناسی و فرهنگ ایران و زبان فارسی، در افزودن یادداشت‌هایی مفید و غنی به اصل متن بهره برده است تا خوانندگان چینی‌زبان چشم‌اندازی روشنتر در شناخت قلمرو وسیع فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران‌زمین پیش چشم داشته باشند.

این اثر در مجموع پیونددهندۀ برهه‌ای مهم از تاریخ و تمدن گذشتۀ ایران، با جامعۀ امروز جهان چینی‌زبان است.

معرفی کتاب شمشیر پارسی، نادرشاه و ظهور ایران مدرن

معرفی کتاب شمشیر پارسی، نادرشاه و ظهور ایران مدرن

کد خبر 17806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =