انتشار آلبوم-کتاب سه زبانه "نیکو پیروسمانی - زندگی و خلاقیت" اثر هنرمند  تمو جاپاریدزه

رونمایی از کتاب-آلبوم سه زبانه "نیکو پیروسمانی - زندگی و خلاقیت" منتشر شده با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان گرجستان در گالری ملی دیمیتری شواردنادزه برگزار شد.

رونمایی از کتاب-آلبوم سه زبانه "نیکو پیروسمانی - زندگی و خلاقیت" منتشر شده با حمایت وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان گرجستان در گالری ملی دیمیتری شواردنادزه برگزار شد. در مراسم رونمایی ته‏آ تسولوکیانی وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان گرجستان، للا جاپاریدزه، فرزند مرحور هنرمند تمو جاپاریدزه، نمایندگان پارلمان گرجستان، انتشارات Sezan Fablishing، رئیس دانشگاه دولتی هنر تفلیس، مدیر خانه نویسندگان و نمایندگان حوزه هنری حضور داشتند.

اثر نویسنده و هنرمند مرحوم تمو جاپاریدزه، درباره نیکو پیروسمانی (نیکالا پیرُسْماناشْویلی معروف به نیکُ پیرُسْمانی (۱۸۶۲- ۱۹۱۸)، یک نقاش خودآموخته گرجی بود که بدوی گرا بوده و یک هنرمند نائیف به شمار می‌آید. او عمر خود را در تهیدستی گذرانده و پس از مرگ، به شهرت جهانی رسیده است)، که در سال 1999 در قالبی کوچک - در قالب مجموعه ای 80 صفحه ای منتشر شد و امروز یک کتاب نادر کتابشناختی است. منحصر به فرد بودن اثر در این است که نویسنده که خود هنرمند است، داستان جالبی از زندگی و کار پیروسمانی تعریف می کند. متن مملو از حقایق و یافته های بیوگرافی جالب است. زندگی و آثار پیروسمانی، نقش و منحصر به فرد بودن هنرمند در بستر مدرنیته و فرهنگ اروپایی تحلیل می شود.

متن کتاب به زبان های فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده است. مقدمه کتاب  به خواننده کتاب کمک می کند تا زمینه تاریخی و پدیده پیروسمانی را بهتر درک کند. حدود 50 تابلو پیروسمانی از مجموعه موزه ملی در آلبوم با قالبی مدرن و بدیع از نظر پلی گرافی، وارد شده است.

مهم است که اثر "نیکو پیروسمنی - زندگی و خلاقیت" نه تنها برای خوانندگان گرجی، بلکه برای مخاطبان بین المللی نیز در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب این آلبوم به معرفی شایسته پیروسمانی و گرجستان در خارج از کشور کمک خواهد کرد.

تاریخ:آذر ماه 1402

منبع: فیس بوک وزارت فرهنگ،ورزش و جوانان گرجستان

https://www.facebook.com/MinistryofCultureSportandYouth/

کد خبر 17825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =