۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
حیدر باقر و انتشارات میزان

گروه میزان از چندین بخش تشکیل شده است: انتشار، توزیع، چاپ و رسانه جدید. در زیر مجموعه انتشارات چندین ناشر وجود دارد.

مقدمه :

میزان - به زبان عربی به معنی "متعادل" که در سال 1983 توسط دانشجویان تاسیس شد. درآغاز با انتشار ترجمه کتاب هایی از نویسندگان برجسته خارجی و به تدریج با انتشار آثار اسلامی که نمایانگر دیدگاههای مختلف در اندونزی بود، به توفیقاتی دست پیدا کرده است . در نخستین سال تاسیس، تنها سی عنوان کتاب منتشر کرده و اکنون به گروه میزان تبدیل شده است که  سالانه بیش از 600 عنوان کتاب منتشر می کند . امروزه گروه میزان را می توان یکی از برجسته ترین گروه های نشر در اندونزی نام برد.

گروه میزان از چندین بخش تشکیل شده است: انتشار، توزیع، چاپ و رسانه جدید. در زیر مجموعه انتشارات  چندین ناشر وجود دارد. به عنوان مثال، ناشر میزان دارای قانتا (Qanita)، کیفَ (Kaifa)، میزانیا (Mizania) و چندین اثر نشریاتی دیگر نیز وجود دارد . ناشر بِنتانگ (Bentang) مستقر در جوگجاکارتا با کتاب های رمان، مسافرت ها، ادبیات و فرهنگ مشهور است و همچنین دارای اثراتی منحصر به فرد است.  ناشر نورا (Noura) ژانرهای کتابهای مختلفی از مباحث دینی، ادبیات اندونزی، داستانهای فانتزی تا کودکان منتشر می کند. در همین حال، ناشر المیزان متخصص در انتشار کتاب های گفتمانی است که به طور جدی و دانشگاهی نوشته شده است. ناشر رنگین کمان میزان (Pelangi Mizan) بر چاپ کتابهای مجلل و فروش آنها در بسته ها تمرکز می کند.

در قسمت توزیع، گروه میزان صاحب میزان مدیا اوتاما (Mizan Media Utama) است که کتاب های میزان را به طور گسترده در کتابفروشی های اندونزی توزیع می کند و همچنین کتابفروشی آنلاین  mizanstore.com و فروش کتاب الکترونیکی را از طریق سیستم عامل های مختلف مدیریت می کند. در همین حال، ماندیرا دیان سِمِستا (Mandira Dian Semesta) کتابهای مجلل را که در بسته های جذاب بسته بندی شده است، توزیع می کند. در حال حاضر ماندیرا دیان سِمِستا هزاران مشاور کتاب دارد که مستقیماً با مشتریان معامله می کنند، چه از طریق شبکه های آنلاین و چه به صورت آفلاین.

در قسمت رسانه جدید، Mizan Productions تاسیس شد که در زمینه تولید فیلم و برنامه های تلویزیونی تخصص دارد. علاوه بر این، در این قسمت رسانه جدید، ناشران برنامه میزان (Mizan Application Publishers) برای تولید برنامه های تعاملی، به ویژه برای کودکان و خانواده ها تشکیل شده است.گروه میزان همچنین توسط یک واحد چاپی مدرن و با کیفیت، یعنی میزان گرافیکا سارانا (Mizan Grafika Sarana (MGS) پشتیبانی می کند. گروه میزان همواره در تلاش است تا با محصولات و خدماتی که روشنگر، الهام بخش، سرگرم کننده و مفید باشد، به مردم  خدمت رسانی کند.

 

حیدر باقر مدیرعامل گروه میزان است. وی هنگامی که دانشجوی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه فناوری باندونگ (ITB) بود، به همراه دو تن از دوستان خود، ناشر میزان را در سال 1983 تاسیس کرد. حیدر با بورس تحصیلی فولبرایت، مدرک کارشناسی ارشد را از مرکز مطالعات خاورمیانه، دانشگاه هاروارد (1992) دریافت کرد.

پس از بازگشت از ایالات متحده، وی برای چندین سال (1992-1998) مسؤول شرکت روزنامه رپوبلیکا (Republika) شد. سپس تحصیلات خود را ادامه داد و دکترای فلسفه اسلامی را از گروه فلسفه دانشگاه اندونزی (2005) با پایان نامه خود در مورد اندیشه های مقایسه ای ملاصدرا و هایدگر کسب کرد. در ارتباط با تحصیلات دکتری، وی بورس تحصیلی دیگری برای فولبرایت دریافت کرد تا تحقیقات خود را در گروه فلسفه و تاریخ علوم در دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، ایالات متحده آمریکا به مدت یک سال تکمیل کند. برای سومین بار، وی بورس تحصیلی فولبرایت را به عنوان متخصص ویزیت در دانشگاه علوم، فیلادلفیا (2006) دریافت کرده است .

علاوه بر مدیریت گروه میزان، وی همچنین رئیس بنیاد انسان اندونزی (Yayasan Manusia Indonesia) است که به تقویت آموزش، تعلیم و تربیت محرومان مشغول است و همچنین رئیس بنیاد لاجوردی حیاتی است که به آموزش و پرورش می پردازد که هم اکنون چندین شعبه از مدارس پیشرو یا ممتاز در اندونزی دارد.  وی همچنین چندین جایزه علمی بین المللی از جمله جایزه دوره علوم و دین را از مرکز الهیات و علوم طبیعی (The Centre for Theology and Natural Sciences)، بارکلی، کالیفرنیا، ایالات متحده (2002/2003) کسب کرد. در سال 2008، او به عنوان یکی از ده نسخه برتر مدیرعامل از نگاه مجله SWA منصوب شد و به عنوان چهره کتابداری اسلامی اندونزی در 2008 توسط IKAPI (انجمن ناشران اندونزی) جاکارتا انتخاب شد. پنج سال پیاپی (2010-2015) حیدر باقر در لیست 500 چهره مسلمان تأثیرگذار در جهان گردآوری شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک سلطنتی اسلامی مستقر در امان، اردن قرار گرفت.

حیدر باقر همچنین هما هنگ کننده منطقه ای انجمن بین المللی فلسفه اسلامی برای اندونزی، استرالیا و نیوزلند است. علاوه بر این، وی همچنین عضویت شورای جهانی دلسوز (Global Compassionate Council) به ریاست کارن آرمسترانگ را دارد. حیدر باقر همچنین یکی از مشاوران شعبه اندونزی Globalethics.net، شبکه جهانی با عضویت افراد و موسسات علاقه مند به اخلاق کاربردی است.حیدر باقر همراه با چند چهره دیگر از جمله پروفسور قمرالدین هدایت (رئیس اسبق دانشگاه شریف هدایت الله و رئیس کنونی دانشگاه اسلامی بین المللی اندونزی)، پروفسور دکتر محفوظ إم دی، و عبدالله طاها، نهضت اسلامی عشق را اعلام کرده است، یعنی تلاشی برای تأکید بر جنبه های عشق و معنویت اسلام به جوامع مسلمان.شایان ذکر است نامبرده کتاب های مختلفی را به نگارش در آورده که مهمترین این کتاب های به شرح ذیل می باشد.     

 از جمله کتابهایی وی عبارتنداز:

  • درباره مدیریت و انسان (1996)،
  • کتاب جیبی فلسفه (2005)،
  • کتاب جیبی تصوف (2005)،
  • نماز برای چیست ؟! (2008)،
  • بهشت در دنیا و بهشت در آخرت (2011)،
  • اسلام، رسالت عشق و سعادت (2012)،
  • جهان عشق، مقدمه بر اندیشه ابن عربی (2015)،
  • آموزش زندگی از رومی (2015)،
  • و نوشیدن عشق مولوی (2016)،
  • این مذهب من است (2022).

منابع :

https://www.mizan.com/sejarah/

https://www.mizan.com/mengenal-lebih-dekat-haidar-bagir/

کد خبر 18542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =