مدارس اندونزیایی خارج از کشور یک واحد آموزشی رسمی در خارج از کشور هستند[1] که توسط دولت یا جامعه اندونزی اداره شوند.[2]
مدارس اندونزیایی خارج از کشور در سطوح ابتدایی و متوسطه[3] ارائه میشوند و مطابق با مفاد سیستم آموزش ملی اجرا میشوند.[4]
اگرچه اولویت برای دانشآموزان مدارس اندونزیایی خارج از کشور به شهروندان اندونزیایی ساکن خارج از کشور داده میشود، این مدارس میتوانند دانشآموزان خارجی واجد شرایط را نیز بپذیرند.[5]
تقویم تحصیلی این مدارس توسط رئیس نمایندگی دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اندونزی تعیین میشود که با توجه به تقویم آموزشی ملی و مقررات مربوط به تعطیلات قابل اجرا در دفتر نمایندگی تعیین میشود.[6]
در مورد بودجه و داراییها، این مدارس توسط دولت اداره میشود و توسط بودجه وزارت آموزش و فرهنگ و وزارت امور خارجه و همچنین سایر منابع مالی غیر الزامآور مطابق با مقررات قانونی تأمین مالی میشود.[7]
در همین حال، این مدارس که توسط جامعه اندونزیایی درحوزه اعتباربخشی یک دفتر نمایندگی سازماندهی میشود، توسط بنیانگذار موسسه یا واحد آموزشی، کمک های اجتماعی و سایر منابع مشروع مطابق با قوانین و مقررات اندونزی و محلی تأمین مالی میشود.[8] بنابراین، وجود این مدارس قانونی است و مبنای قانونی دارد و حتی مرکز ملی اعتباربخشی مدارس، اعتباربخشی برای اجرای این مدارس را انجام میدهد.[9]
در حال حاضر، مدارس اندونزیایی خارج از کشور در چندین شهر بزرگ خارج از کشور، مانند مدرسه اندونزیایی در کوالالامپور و مدرسه اندونزیایی درسنگاپور تأسیس شدهاند. برای اطلاعات بیشتر، علاوه بر مدارس ابتدایی و متوسطه رسمی، نمایندگان یا جوامع اندونزیایی میتوانند آموزشهای دوران کودکی و آموزشهای غیررسمی را در خارج از کشور سازماندهی کنند،[10] منوط به اخذ مجوز از وزارت آموزش و فرهنگ به توصیه وزارت امور خارجه.[11]
این واحدهای آموزش دوران کودکی شامل مهدکودک ها، گروه های بازی و مراکز مراقبت از کودکان میشود.[12] از سوی دیگر، آموزش غیررسمی شامل دورهها و آموزشها، آموزش و معادلسازی، و/یا آموزش سوادآموزی میشود.[13]
مبنای حقوقی:
مقررات مشترک وزیر امور خارجه و وزیر آموزش و فرهنگ شماره 7.1 سال 2015 در مورد مدیریت و اجرای آموزش اندونزیایی در خارج از کشور.
ساختار مدیریتی مدارس اندونزی در خارج از کشور
ساختار مدیریتی مدارس اندونزیایی خارج از کشور عموماً از الگوی ساختاری عمومی مدرسه پیروی میکند که توسط یک مدیر که بر معاونان مدیر و بخش های مختلفی مانند راهنمایی و مشاوره، معلمان کلاس درس و امور اداری نظارت دارد، رهبری میشود. به طور خاص، مدارس اندونزیایی خارج از کشور بخش جداییناپذیر سفارت یا دفتر نمایندگی اندونزی در آن کشور هستند و هدف آنها ارائه خدمات آموزشی به فرزندان کارکنان دیپلماتیک و جامعه محلی اندونزی است.
اجزای ساختار مدیریت عمومی
مدیر: به عنوان مدیر و مسئول اصلی مدرسه عمل میکند.
معاون مدیر: به مدیر در انجام وظایف اداری و مدیریتی کمک میکند.
راهنمایی و مشاوره: جنبههای راهنمایی و مشاوره دانشآموزان را مدیریت میکند.
معلم کلاس: فعالیتهای تدریس و یادگیری را در کلاسهای درس تقویت میکند.
سرپرست یا ولی کلاس: مسئول مدیریت و راهنمایی دانشآموزان در یک کلاس خاص است.
امور اداری: وظایف اداری مدرسه را انجام میدهد.
کمیته مدرسه: در حمایت و نظارت بر فرآیند آموزشی در مدرسه نقش دارد.
ارتباط با سفارت اندونزی
مدارس اندونزیایی در خارج از کشور، مانند مدرسه اندونزیایی در ریاض عربستان سعودی، بخش جداییناپذیر کنسولگری جمهوری اندونزی در آنجا هستند.
این ساختار نشان میدهد که مدرسه از نظر اداری به نماینده دولت اندونزی در کشور میزبان پاسخگو است، در حالی که ساختار داخلی خود را نیز دارد.
هدف
- حفاظت و پرورش آموزش شهروندان اندونزیایی در خارج از کشور: این مدارس خدمات آموزشی با کیفیتی را برای فرزندان اندونزیایی در خارج از کشور ارائه میدهند.
- تقویت ارزشهای ملی: این مدارس قصد دارند وحدت، یکپارچگی و ارزشهای ملیت اندونزیایی را در بین دانشآموزان تقویت کنند.
- ترویج فرهنگ اندونزیایی: این مدارس همچنین در انتشار زبان و فرهنگ اندونزیایی در خارج از کشور نقش دارند.
- دسترسی به فرزندان کارگران مهاجر: این مدارس دسترسی به آموزش را برای فرزندان کارگران مهاجر اندونزیایی، از جمله از طریق مراکز یادگیری اجتماعی (Community Learning Center) در چندین منطقه، مانند سَباه، مالزی، فراهم میکند.
اجرا
معلمان: این مدارس توسط معلمانی که در واحد آموزش رسمی خارج از کشور مشغول به کار هستند، آموزش داده میشود و این معلمان کمکهزینههای حرفه دریافت میکنند.
مربیان: معلمانی که به این مدارس اختصاص داده میشوند، شهروند اندونزی هستند، حداقل مدرک لیسانس دارند و الزاماتی مانند گواهی تدریس و حداقل نمره تافل ۴۵۰ را برآورده میکنند.
سیستم اداری: چندین مدارس، مانند مدرسه اندونزیایی ریاض، سیستمهای اداری دیجیتال را برای بهبود کارایی و مقرون به صرفه بودن خدمات اتخاذ کردهاند.
مدارس اندونزیایی در خارج از کشور در ابتدا برای تأمین نیازهای آموزشی ملی فرزندان دیپلماتهایی که در نمایندگیهای اندونزی در خارج از کشور کار میکنند، آغاز به کار کردند.
از دهه ۱۹۶۰، این نیاز آموزشی با آیین نامه مشترک سال ۱۹۸۱ تقویت شد که بعداً از طریق آییننامههای مشترک بین وزرای امور خارجه و وزرای آموزش و فرهنگ شماره ۷ سال ۲۰۱۵ و شماره ۱ سال ۲۰۱۵ در مورد مدیریت و اجرای آموزش اندونزیایی در خارج از کشور بهروزرسانی شد.
با گذشت زمان، این مدرسه آموزش را برای خانوادههای دیگر شهروندان اندونزیایی در این کشور نیز تسهیل کرده است. این نشان دهنده تعهد دولت به ارائه آموزش برای همه شهروندان اندونزیایی، به ویژه کسانی است که در دستیابی به فرصتهای آموزشی مانند مالزی و عربستان سعودی با مشکل مواجه هستند.
با توجه به اینکه نیازهای آموزشی فرزندان کارگران مهاجر اندونزیایی در این مناطق توسط مدارس دولتی محلی قابل تأمین نیست، حضور مدارس اندونزیایی در مالزی و عربستان سعودی بسیار مهم است.
شهریههای بالا، عدم مجوز اقامت مناسب و سایر الزامات تعیین شده توسط دولتهای مالزی و عربستان سعودی، مانع از حضور فرزندان کارگران مهاجر اندونزیایی در مدارس محلی میشود.
در حال حاضر (2019)، ۱۴ مدرسه اندونزیایی در ۱۰ کشور وجود دارد: بانکوک (تایلند)؛ داوائو (مانیل)؛ لاهه (هلند)؛ جده، مکه و ریاض (عربستان سعودی)؛ جوهور بارو، کوتا کینابالو و کوالالامپور (مالزی)؛ قاهره (مصر)؛ مسکو (روسیه)؛ سنگاپور (سنگاپور)؛ توکیو (ژاپن)؛ و یانگون (میانمار).
این مدارس معلمان اندونزیایی منصوب شده توسط وزارت آموزش و فرهنگ و همچنین معلمان محلی از کشورهای مربوطه را برای تدریس بر اساس برنامه درسی ملی اندونزی استخدام میکنند.
علاوه بر این ۱۴ مدرسه، وزارت آموزش و فرهنگ، آموزش از راه دور/آنلاین را نیز از طریق برنامه آموزش از راه دور توسعه داده است و از پیشرفتهای فناوری اطلاعات و رسانهها بهره میبرد.
این نوع آموزش از راه دور از طریق کلاسهای مجازی در پورتال Rumah Belajar (خانه یادگیری) اجرا میشود که میتواند توسط مربیان و دانشآموزان از آموزش دوران کودکی، دبستان تا دبیرستان/مدرسه فنی و حرفهای مورد استفاده قرار گیرد.
برای به حداکثر رساندن استفاده از این سایت، کافیست به عنوان عضو ثبت نام کنند و نوع عضویت خود را، معلم یا دانشآموز، انتخاب کنند. پس از ثبت نام، میتوانند به امکانات مختلف پورتال دسترسی پیدا کنند.
علاوه بر مطالب درسی، پورتال Rumah Belajar همچنین انواع بازیهای آموزشی هیجانانگیز را برای دانشآموزان ارائه میدهد تا اطمینان حاصل شود که محتوا مانند کلاسهای سنتی خستهکننده نمیشود.
صفحه پورتال خانه یادگیری (www.belajar.kemdikbud.go.id)
امید است که با توسعه نوع خانه یادگیری به عنوان یک پلتفرم آموزش از راه دور، اندونزیاییهای خارج از کشور بتوانند از آموزش ملی ارائه شده توسط دولت اندونزی، در هر مکان، هر زمان و با هر کسی بهرهمند شوند.
مطالب آموزشی زیادی در پورتال خانه آموزش وزارت آموزش و فرهنگ موجود است تا آموزش به کودکان در خانه را آسانتر کند. والدین نیز میتوانند در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند، بنابراین یادگیری میتواند در هر مکانی انجام شود و سرگرمکنندهتر باشد.
کادرهای آموزشی مدرسه اندونزیایی ریاض (یه عنوان یک نمونه)
تقریباً ۹۰ درصد از کادر آموزشی مدرسه اندونزیایی ریاض، شامل معلمان و کارکنان اداری، پرسنل منصوب دولت، به ویژه وزارت آموزش و فرهنگ هستند. تمام کارکنانی که توسط جاکارتا به مدرسه اندونزیایی ریاض اعزام میشوند، در رشتهها و زمینه های مربوطه خود متخصص هستند که با دقت توسط وزارت آموزش و فرهنگ انتخاب شدهاند و از هزاران رقیب دیگر پیشی گرفتهاند. قبل از عزیمت به ریاض، همه از وزارت آموزش و فرهنگ و وزارت امور خارجه اندونزی آموزش و راهنمایی دریافت کردند.
۱۰ درصد باقی مانده به دلیل کمبود موقعیتهای شغلی در مدرسه اندونزیایی ریاض، چه برای معلمان و چه برای کارکنان اداری، به صورت محلی استخدام میشوند. اگرچه به صورت محلی استخدام میشوند، کیفیت کارکنان، چه برای معلمان و چه برای مدیریت مدرسه، مطابق با استانداردهای ملی است. مدارک تحصیلی کارکنان آموزشی و اداری در این مدرسه شامل مدرک لیسانس و فوق لیسانس است و برخی نیز کاندیدای دکترا هستند.
با تکیه بر این تجربه و شایستگی، کل کادرها تلاش میکنند تا این مدرسه را به سمت آیندهای بهتر مدیریت و توسعه دهند. با این منابع انسانی قابل اعتماد، فارغ التحصیلان مدرسه اندونزیایی ریاض با موفقیت وارد دانشگاههای برتر انگلستان، کانادا، مالزی و تایلند شدهاند و همچنین در دانشگاههای دولتی اندونزی مانند دانشگاه اندونزی، دانشگاه پادجاجاران، دانشگاه گادجامادا، دانشگاه حسن الدین، دانشگاه دیپونِگورو و سایر پردیسهای اصلی اندونزی پذیرفته شدهاند.
منابع:
1. مدرسه اندونزیایی کوالالامپور، دسترسی در 10 مه 2021.
2. مدرسه اندونزیایی سنگاپور، دسترسی در 10 مه 2021. _________________________________________
[1] ماده 1 شماره 2 آییننامه مشترک دو وزیر
[2] ماده 4 بند (1) آییننامه مشترک دو وزیر
[3] ماده 4 بند (2) آییننامه مشترک دو وزیر
[4] ماده 5 بند (1) آییننامه مشترک دو وزیر
[5] ماده 7 بندهای (1) و (2) آییننامه مشترک دو وزیر
[6] ماده 25 آییننامه مشترک دو وزیر
[7] ماده 27 بند (1) آییننامه مشترک دو وزیر
[8] ماده 28 آییننامه مشترک دو وزیر
[9] ماده 5 بند (2) آییننامه مشترک دو وزیر
[10] ماده 31 بند (1) آییننامه مشترک دو وزیر
[11] ماده 31 بند (2) آییننامه مشترک دو وزیر
[12] ماده 31 بند (4) آییننامه مشترک دو وزیر
[13] ماده 31 بند (6) آییننامه مشترک دو وزیر وزرا
نظر شما