اکنون مردم فلسطین در حال حاضر با  شدیدترین رنج و فاجعه پس از جنگ سرد، مواجه هستند  و بیش از 30 هزار مردم فلسطین قتل عام شده اند . آنچه غمگین تر از این است، اینکه نیرو های عدالت خواه که مخالف با خشونت در جامعه بین المللی هستند ، از سازمان ملل گرفته تا آفریقای جنوبی ، از چین تا ترکیه ، به جز برخی محکومیت های انصافی ، انتقادها و کمک مادی بشردوستی محدودی ، در مقابل رفتار متکبرانه صهیونیسم اسرائیلی هیچ کار نتوانستند بکنند

پرفسور وانگ زه جوان

استاد دانشگاه زبان و فرهنگ پکن

       سفیر محترم ومیهمانان گرامی :

         ابتدا جا دارد که از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در چین برای دعوت حضور در مراسم بزرگداشت «روز قدس» -که امروز در سفارت ایران برگزار می شود- تشکر کنم. روز قدس روز شهر مقدس است که امام راحل رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و رهبر معنوی جهان اسلام نامگذاری کرد و هدفش این است که مسلمانان در سراسر جهان وحدت داشته باشند و متحد  شوند ، همه با هم با رفتار سلطه جویانه صهیونیسم اسرائیلی مخالفت کنند و از  حقوق مشروع زندگی مردم فلسطین حفاظت کنند تا حقوق و منافع مشروع مردم فلسطین با حمایت صداهای عدالتخواه وصلحجوی  در سراسر جهان مورد احترام و حفاظت قرار گیرد .

      اما  شاهد هستیم که اکنون مردم فلسطین در حال حاضر با  شدیدترین رنج و فاجعه پس از جنگ سرد، مواجه هستند  و بیش از 30 هزار مردم فلسطین قتل عام شده اند . آنچه غمگین تر از این است، اینکه نیرو های عدالت خواه که مخالف با خشونت در جامعه بین المللی هستند ، از سازمان ملل گرفته تا آفریقای جنوبی ، از چین تا ترکیه ، به جز برخی محکومیت های انصافی ، انتقادها و کمک مادی بشردوستی محدودی ، در مقابل رفتار متکبرانه صهیونیسم اسرائیلی هیچ کار نتوانستند بکنند .بدیهی است که امریکا رفتار اسرائیل را پشتبانی می کند و سیاست دوگانه امریکا در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل ریشه هرج و مرج در خاور میانه است .

       چین در موضوع ساخت صلح و حفاظت در خاورمیانه ، طرفداری نمی کند و دسته ها تشکیل نمی دهد؛بلکه به سیاست غیر متعهد ، دوستی و پایبندی به صلح، قائل است  و قاطعانه براساس آن ، منصفانه با یکدیگر رفتار می کند و صلح و گفتگو را ترویج می دهد .دولت و مردم چین همواره از آرمان مشروع مردم فلسطین برای حفظ حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کند و تلاشهای مختلف را برای پیشبرد روند صلح خاور میانه انجام داده اند . چین از آرمان عادلانه مردم فلسطین برای تأسیس کشور مشروع خود حمایت می کند. در دو کنفرانس مطبوعاتی  ماه گذشته در چین، آقای وانگ یی وزیر امور خارجه چین بار دیگر موضع چین را در مورد”درگیری فلسطین و اسرائیل “ بیان کرد:  فاجعه انسانی در غزه باید فورا متوقف شود و جامعه بین المللی باید متحد شود. نباید اجازه دهد که هژمونی هر کاری می خواهد بکند  .

       ما موضع خوب کشور چین را در مسئله در گیری بین  فلسطین و اسرائیل شاهدیم که آن محکم و قاطعانه است . چین نه تنها پرچم مخالفت با هژمونیسم وحفظ صلح جهانی و منطقه ای را در جامعه بین المللی بر افراشته است ، بلکه در عمل ،  به مفهوم دیپلماتیک ” سر نوشت  مشترک جامعه بشری“  پایبند است و برای حل تضاد ها و درگیری های منطقه ای  وترویج دادن  گفتگوی سیاسی تلاش می کند  و در چهار چوب سازمان ملل متحد و قوانین  بین المللی ، واقعا در روابط بین کشورها و منطقه ها، منصفانه و عادلانه مدیریت می کند و واقعا صلحسازی را ترویج می کند .

      چین نقش فعالی در ایجاد صلح درخاورمیانه ایفا کرده است که شاهد آن بهبود روابط ایران و عربستان سعودی است. من شخصاً  صمیمانه امیدوارم که دولت چین در چارچوب سازمان ملل نقش مهمی در حل درگیری فلسطین و اسرائیل ایفا کند و مفهوم صلح آمیز دیپلماسی چین را به واقعیت صلح در خاورمیانه تبدیل کند.

بیایید با هم برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. از همه شما متشکرم !

کد خبر 19114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =