بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم‌های فرانسوی - یونانی از ۲ تا ۱۰ آوریل در شهر آتن و چند شهر دیگر یونان برگزار شد.

Φεστιβάλ

بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم‌های فرانسوی - یونانی از ۲ تا ۱۰ آوریل در شهر آتن و چند شهر دیگر یونان برگزار شد. انستیتو فرهنگ فرانسوی یونان برگزارکننده این جشنواره است و از آن به عنوان گردهمایی شخصیت‌های بزرگ یاد می‌کند. در جشنواره امسال ۴۶ فیلم بلند و ۱۱ فیلم کوتاه از فرانسه و بلژیک، کانادا، لوکزامبورگ، سوئیس و همچنین یک فیلم یونانی-فرانسوی شرکت داشتند. در حاشیه این جشنواره تولیدات جدید سینما، بزرگداشت شخصیت های هنری، نمایشگاه ها، کنسرت ها، نمایش های ویژه و بحث و گفتگو و همکاری با مردم و نهادهای حوزه سینما مورد توجه برگزار کنندگان بود.

این جشنواره علاوه بر شهرهای آتن و تسالونیکی، این جشنواره به طور همزمان در لاریسا، پاتراس، خانیا و همچنین برای اولین بار در شهرهای «کاوالا و کاستوریا» و مسیر شعله المپیک تا بازی های المپیک در تابستان در پاریس را دنبال می کند، برگزار شد. ارتباط نزدیکتر با پاریس را نیز می توان در بخش موضوعی امسال «پاریس بدون کلیشه» با ۶ فیلم کلاسیک و مدرن مورد توجه برگزار کنندگان بود.

یادآوری:

       ۱- یونان سرزمینی است که نام آن با تاریخ گره خورده است. افسانه‌ ها و اساطیر فراوانی از فرهنگ غنی این کشور در طول نسل‌ها منتقل شده و به جهان امروز معرفی شده است. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های فرهنگ یونانی جشنواره‌های آن است؛ جشنواره‌هایی که برخی از آن‌ها قرن‌ها قدمت دارند و برخی دیگر نیز با سنت‌های جدیدتر مرتبط هستند. فرانسه یکی از کشورهایی است که از طریق موسسات خود در یونان، جشنواره های مختلفی برگزار می کند. موسسه فرانسه در یونان برنامه هایی نظیر نمایش ها، نمایشگاه­ ها، بازخوانی فعالیت های  ضرورت دفاع از محیط زیست، کارگاه های آموزشی، سمینارهای تخصصی، نمایش دست آورد های هنری هنرمندان خلاق، را برگزار می کند.

۲- مبادلات علمی بین یونان و فرانسه طیف گسترده ای از موضوعات را شامل می شود که در قالب قراردادها و   توافق نامه های مختلف ادامه دارد. توافق نامه های دو طرف چگونگی این مشارکت ها را شکل می دهند که عمده آنها مربوط به برنامه های آموزشی،   پژوهشی و هنری مشترک هستند. فعالیت های فرهنگی فرانسه در یونان قدمتی دیرینه دارد اما آموزش زبان فرانسه و شکل گیری انستیتو فرانسه در یونان به سال ۱۹۰۷ میلادی باز می گردد. این مرکز که در میان نخبگان یونانی از آن به عنوان پایگاه روشنفکران یاد می شود نقش مهمی در روند های فکری و فرهنگی معاصر یونان ایفا کرده است.  

۳- موسسه فرانسه در یونان از ماه ژانویه تا  فوریه هر سال روزهای شنبه فیلم های کلاسیک و همچنین فیلم های کودک و نوجوان سینمای فرانسه را با زیرنویس یونانی اکران می کند.

 ۴- برنامه «نسل ۲۰۰۴ در یونان در راه بازی های المپیک پاریس» با هدف ترویج بازی های المپیک و ارزش های آن و در راستای ترویج زبان ‌فرانسه به عنوان اولین زبان المپیک برگزار می کدد. طی این برنامه در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴، یک شبکه فعال متشکل از ۱۸۰۰ دانش آموز و دانشجو، متولد سال ۲۰۰۴ میلادی که به زبان های فرانسه و یونانی تسلط دارند نسبت به تامین و انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی یونان در خصوص این موضوع اقدام می کنند. همچنین از دیگر اقدامات اصلی این برنامه، برگزاری نشست دو روزه ورزشی در آتن طی سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ با حضور ورزشکاران یونان و فرانسه که در بازی های المپیک ۲۰۰۴ آتن حضور داشتند.

منبع: https://www.skai.gr/news/culture/to-۲۴o-festival-gallofonou-kinimatografou-synepes-sto-anoiksiatiko-rantevou-tou

کد خبر 19226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =