گرایش به عفاف و حجاب (چادر) در جامعه شیعه لبنان

زنان شیعه لبنان، امام خمینی را قهرمانی از قهرمانان اسلام و سربازی دلاور از سربازان اهل بیت میدانند که بینش اصیل اسلامی را در حوزه زن و خانواده دوباره تثبیت کرد.

با وجود تنوع مذهبی و اجتماعی فرهنگی در جامعه لبنان، سالانه افزایش قابل توجهی در تعداد زنان محجبه در جامعه شیعه مشاهده می شود. نکته قابل توجه این است که این تعداد از لحظه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همچنان رو به افزایش بوده است، زیرا قبل از انقلاب در لبنان حجابی وجود نداشت. امروز لبنانی ها بر این باورند که امام خمینی(ره) زمینه را برای حجاب و گسترش فرهنگ عفاف در جامعه شیعی و مسلمانان لبنان ایجاد و فراهم کرد.

مدارس شیعیان، سالانه جشن تکلیف و حجاب دختران را برگزار می‏کنند، در کشوری که دختران از آزادی و اختیار کامل بر داشتن یا نداشتن حجاب برخوردارند.

گزارشی از گرایش به عفاف و حجاب (چادر) در جامعه شیعه لبنان

یکی از مراسم های خیلی جالب و پرشکوه مراسم انتخاب حجاب چادر است، که خانم هایی که محجبه بودند تصمیم به پوشیدن چادر می کنند.

 امروزه، بیش از ده سال است که گروه‌های از زنان حزب الله در لبنان، جشن سالانه سالروز میلاد حضرت زینب سلام الله علیها را به افتخار خواهرانی که در طول سال و در تمام مناطق لبنان چادر به سر دارند، برگزار میکنند. هدف این مراسم تشویق بانوان و دختران جوان به انتخاب حجاب نمونه طبق نظر مقام معظم رهبری است. در این مراسم، چادر هدیه ای از سوی سید حسن نصرالله به خواهرانی که اخیراً عبایی(چادر) بر سر کرده اند، توزیع می شود. لازم به ذکر است خواهرانی که چادر یا عبا را انتخاب میکنند همه از قبل بی‌حجاب نبودند، بلکه تعداد زیادی از خانم های با حجاب تصمیم میگیرند شکل حجاب‌شان را به عبا تغییر دهند.

سال به سال تعداد شرکت کنندگان در این جشن سالانه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و تقاضا برای پوشیدن عبا با وجود حملات خصمانه و کمپین هایی که هر از گاهی برای حمله به حرمت این حجاب در محیط لبنان به ویژه در بخش هایی که با جامعه مقاومت دشمن هستند انجام می شود، افزایش می یابد.

این جشن با تعداد تقریباً 200 یا 300 زن آغاز شد، تا اینکه در سال 2023 تنها در منطقه بیروت به بیش از 900 نفر رسید (اکثر آنها زنان جوان هستند که منتظر این مناسبت هستند). این جشن شبیه جشن تکلیفی است که برای دخترانی که تازه به تکلیف رسیده اند، برگزار میشود.

گزارشی از گرایش به عفاف و حجاب (چادر) در جامعه شیعه لبنان

گروه های زنان حزب الله یک ماه قبل از برگزاری مراسم با تهیه پیام و ارسال آن به بخش ها و کلیه موسسات اسلامی، آموزشی، حزبی و پیشاهنگی با هدف شمارش اعداد و گرفتن اندازه ها کارها را پیگیری می کنند تا خواهران به همراه خانواده، بستگان و همسرانشان (زن و مرد) حضور و مشارکت داشته باشند.

همچنین از مقدمات برگزاری مراسم تا مشخص کردن محل مناسب و تدارکات، احراز اسامی و ثبت حضور مهمانان و تدارک برنامه توسط این گروه انجام می گیرد.

در این مراسم سالانه و باشکوه، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب و عفاف پخش میشود، و این لحظات با عکس‌ها و فیلم‌هایی که زیباترین و عالی‌ترین تصویر از عفاف و آزادی واقعی یک زن برای انتخاب سبک حجاب را به تصویر می‌کشد که دشمنان اسلام را در سراسر جهان به وحشت می‌اندازد، ثبت میشود.

امروزه در جامع شیعه لبنان این جشن به فریادی تهاجمی در برابر فرهنگ غرب تبدیل شده است که هر روز زنان را به برداشتن حجاب و همگامی با فرهنگ برهنگی فرا می خواند ؛ در عین حال می بینیم که آنها در قبال آنچه بر زنان فلسطینی می گذرد، سکوت مفتضحانه ای دارند. این امر استانداردهای دوگانه در شعارهای آزادی زنان را که توسط سازمان ها و انجمن های آنها راه اندازی شده است، آشکار می کند.

میتوان گفت زنان شیعه لبنان، امروز خود را مدیون انقلاب اسلامی میدانند، انقلابی که کرامت زن را که اسلام به او داده است بازگرداند. آنها در واقع امام خمینی را قهرمانی از قهرمانان اسلام و سربازی دلاور از سربازان اهل بیت میدانند که بینش اصیل اسلامی را در حوزه زن و خانواده دوباره تثبیت کرد.

لازم به ذکر است در فرهنگ لبنان، کسانی که چادر یا عبا می پوشند تمام لباسشان (روسری، مانتو، شلوار) مشکی است. و به هیچ وجه از روسری و لباس رنگی در زیر چادر استفاده نمی کنند.

گزارشی از گرایش به عفاف و حجاب (چادر) در جامعه شیعه لبنان

https://almaaref.org.lb/post/11176/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%A1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D8%A9

کد خبر 19336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =