شکایت دار الفتوای اسلامی لبنان علیه استندآپ کمدین توهین کننده به دین اسلام و پیامبر(ص)

دبیر دارالفتوای اسلامی در لبنان، شیخ امین الکردی، بر اساس دستورات شیخ عبداللطیف دریان، مفتی اهل سنت لبنان، گزارشی شکایتی را علیه خانم شادن فقیه به اتهام جرم « توهین به ساحت الهی و رسول خدا (ص) و لطمه زدن به دین اسلام و شعائر آن و دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه گرایی و تضعیف وحدت ملی» ارائه کرد.

شادن فقیه در لبنان یک چهره جنجالی به حساب می آید. علیرغم شیعه بودن وی، اظهارات علنی او از طریق رسانه ها نشان دهنده گرایش لیبرال آشکار او و جسارت او در اعلام تعلق بودنش به جامعه همجنس گرایان و مخالفان مذهب و روحانیون است. در جریان حوادث 17 اکتبر، او اظهاراتی کرد که بسیار جسورانه و توهین آمیز به دولت و دین و مذهب و روحانیون بود. او مدعی است که انتقادات وی از همه عواملی است که باعث بحران های مکرر لبنان شده است.

شکایت دار الفتوای اسلامی لبنان علیه استندآپ کمدین
 توهین کننده به دین اسلام و پیامبر(ص

شادن فقیه به عنوان یک استندآپ کمدین در کاباره ها و کافه ها فعالیت می کند و در آنجا از تمسخر خدا، رسول، مسلمانان و قرآن کریم برای خنداندن مردم استفاده می کند.

قابل ذکر است که پیروان این فعال همیشه به دلیل جسارت شدید در تمسخر تمام ارزش های دینی و رفتارهای مسلمانان به وی توصیه می کنند که مراقب خود باشد. اما او اصرار دارد که آنچه ابراز میکند با توجه به آزادی بیان و حق اظهار نظر مجاز است. اما شادن فقیه در هر بحران اقتصادی یا سیاسی که در لبنان ایجاد میشود، سوژه ای برای توهین به دین اسلامی پیدا میکند. امری که منجر به خشم قشر روحانیین اهل سنت وشیعه در فضای مجازی می شود.

در یکی از نمایش های استندآپ کمدی، او مدعی شد که نماز جمعه اتلاف وقت است و با الفاظ و عبارات نامناسب از ذات الهی سوء استفاده کرده است. بازیگر لبنانی با توهین به ارزش ها و نمادهای اسلام، خشم خیابانی لبنان را برانگیخت. روزهای اخیر، ساکنان شهر طرابلس تظاهراتی را در میدان النور ترتیب دادند و به طعنه شادن در "استندآپ کمدی" اعتراض کردند و تاکید کردند که به دین اسلام توهین شده است و خواستار پاسخگویی او شدند. اهالی سنی بیروت نیز در برخی مناطق اعتراض کردند، و برخی از فعالان فضای مجازی نیز خواستار مجازات فقیه شدند و گفتند: "از همان ابتدا، او در تمام مسیرش، چه استندآپ و چه شبکه های اجتماعی، توده ای از افکار شیطانی ، با محتوای بسیار ضعیف" بوده است.

دفتر مرجعیت جعفری در لبنان نیز در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «در مورد شخصی موسوم به شادن فقیه، مقامات ذی‌صلاح کشور باید متذکر شوند که این نوع انسان‌های توخالی، احمقانه، بی‌ملاحظه و بی ارزش هستند که می‌تواند مرتکب هر عمل شنیع و ناپسندی شود. آنچه شادن فقیه در مورد خدا و ادیان گفته است خیانت فکری و ننگ اخلاقی است که فقط یک احمق میتواند بگوید. شوخی در این زمینه آتشی است که همه چیز را می سوزاند و ما پیگیر اخباری هستیم که دبیر فتوای اسلامی لبنان ارائه داده است و نمی توان از آن غافل شد.

طرفداران شادن فقیه به بهانه آزادی بیان از او حمایت کردند، و جنجالی را در صفحات مجازی برپا کردند، و مراجع دینی را متهم به افراط گرایی مذهبی و پرخاشگری علیه زنان آزادی خواه کردند.

از طرفی دیگر، برخی فعالان از جامعه مسیحی، منتقد فعالیت‌های او شدند و گفتند که ضرورتی ندارد یک بازیگر استندآپ کمدی با توهین به مسائل دین، مردم را بخنده وادارد. چرا که این یک نوع هنر است، و هنرها همیشه از ارزش‌های اخلاقی والا برخوردار بوده اند.

أمین الفتوی تقدم بإخبار ضد شادن فقیه بجرائم التجدیف والإساءة للدین الإسلامی وإثارة النعرات

بعد إنتشار فیدیو لشادن فقیه... إخبارٌ بحقها من "أمین الفتوی" بتکلیف من دریان (فیدیو)

"عند توقفک عن النضال قد تُنتزع حقوقک بسهولة"

الافتاء الجعفری طالب بمحاسبة شادن فقیه بشدة: نحذر من اللعب بالدین لأنه أعلی قیم العقل

"حذار اللعب بالدین"... بیانٌ من الإفتاء الجعفری بشأن "شادن فقیه"!

ممثلة لبنانیة تثیر غضب العالم، شادن فقیه تسخر من الذات الإلهیة والقرآن الکریم..وتحرک رسمی من المفتی

شادن فقیه و"ازدراء الأدیان"... وخلاف حول حریة التعبیر

شکایت دار الفتوای اسلامی لبنان علیه استندآپ کمدین توهین کننده به دین اسلام و پیامبر(ص

کد خبر 19447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =