اولین اجلاس سران کره جنوبی و آفریقا بیانیه ی مشترک با 23 محور اعلام کردند. سئول و آدیس آبابا (مرکز اتحادیه آفریقا) قول داده اند که یک مشارکت سودمند متقابل ایجاد کنند.  برای تقویت پروژه های همکاری با آفریقا، کره جنوبی قول می دهد تا سال 2030 به افزایش کمک های رسمی توسعه خود به نفع آفریقا تا 10 میلیارد دلار آمریکا ادامه دهد.

اجلاس سران کره جنوبی و آفریقا: سئول 24 میلیارد دلار برای این قاره آزاد می کند

اولین اجلاس سران کره جنوبی و آفریقا بیانیه ی مشترک با 23 محور اعلام کردند. سئول و آدیس آبابا (مرکز اتحادیه آفریقا) قول داده اند که یک مشارکت سودمند متقابل ایجاد کنند. 

برای تقویت پروژه های همکاری با آفریقا، کره جنوبی قول می دهد تا سال 2030 به افزایش کمک های رسمی توسعه خود به نفع آفریقا تا 10 میلیارد دلار آمریکا ادامه دهد. این یکی از اقدامات اصلی سئول است که دیروز در جریان اجلاس سران کره جنوبی و آفریقا (ژوئن) انجام شد. 4 الی 5 ژوئن که در  سئول پایتخت کره جنوبی برگزاری شد.. موضوع جلسه این بود؛ "آینده ای که با هم می سازیم: رشد مشترک، پایداری و همبستگی".

سئول همچنین متعهد شده است تا سال 2030 حدود 14 میلیارد دلار برای صادرات به شرکت‌های کره‌ای برای تشویق فعالیت‌های آنها در این قاره ارائه کند.

رهبران این اجلاس در یک "بیانیه مشترک" بر این باورند که کره جنوبی و آفریقا باید برای دستیابی به اهداف مشترک بر اساس گفتگوی محترمانه با یکدیگر همکاری کنند. آنها بر این باورند که ایجاد همکاری استراتژیک جدید بین کره جنوبی و آفریقا، بر اساس منحصر به فرد بودن مشارکت بین دو طرف و مبتنی بر اعتماد متقابل، همبستگی و تجربیات تاریخی مشابه ضروری است.

آنها ضمن اشاره به اشتراکات و مکمل بین چشم انداز کره در مورد یک "دولت محوری جهانی" و چشم انداز یک آفریقای یکپارچه، مرفه و صلح آمیز، همانطور که در "دستور کار 2063" کره خلاصه شده است، می گویند که مصمم به ایجاد یک اتحادیه هستند آینده مبتنی بر یک مشارکت مستحکم و دوجانبه سودمند، بر اساس سه ستون: رشد مشترک، پایداری و همبستگی.

برای هر دو شریک، ترویج مبادلات در سطح بالا در همه زمینه ها، از جمله بین مقامات دولتی، رهبران تجاری، نمایندگان جامعه مدنی و نمایندگان مجلس، و همچنین تبادلات در زمینه هایی مانند فرهنگ، هنر، ورزش و گردشگری مهم است. علاوه بر این، آنها بر لزوم تقویت ارتباطات هوایی متقابل و گسترش مبادلات بین دولت‌های محلی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دو طرف تاکید می‌کنند. هدف از این تلاش ها ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و ایجاد بنیادی برای تشویق کارشناسان به تحریک تعاملات و هم افزایی آینده بین کره و آفریقا است.

در این ده صفحه می‌خوانیم: «ما اهمیت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های کره‌ای در آفریقا و افزودن ارزش به توسعه منابع معدنی حیاتی را به رسمیت می‌شناسیم، به طوری که همکاری می‌تواند به ایجاد فرصت‌هایی برای اشتغال و احیای اقتصادهای محلی کمک کند». سند بنابراین، سئول و آدیس آبابا بر این باورند که تقویت چارچوب‌های نهادی برای همکاری اقتصادی و تحکیم همکاری در پیگیری پروژه‌های زیرساختی با کیفیت، قابل اعتماد، پایدار و انعطاف‌پذیر در آفریقا با تأثیر اقتصادی قابل توجه ضروری است. برای هر دو طرف، باید تلاش هایی برای به اشتراک گذاشتن تخصص کره جنوبی در زمینه های دولت دیجیتال، گسترش زیرساخت های آموزشی و تحقیقاتی، به ویژه ارائه برنامه های علمی و فناوری با کیفیت بالا انجام شود.

"بشر دوستانه- توسعه- صلح"

رهبران آفریقایی و کره‌ای می‌گویند تقویت رویکرد یکپارچه متمرکز بر سه‌گانه «بشردوستانه-توسعه-صلح» برای پاسخ به ماهیت چندبعدی چالش‌های کنونی جهانی و در عین حال احترام به مالکیت ملی، مهم است. آنها تمایل خود را برای همکاری با یکدیگر برای تقویت همکاری های بین المللی به منظور ایجاد یک معماری تامین مالی آب و هوا متناسب با نیازهای آفریقا ابراز می کنند. آنها همچنین قصد دارند همکاری برای امنیت غذایی و کشاورزی پایدار را با ترویج استفاده از فن آوری های کشاورزی پیشرفته برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی پیش ببرند.

برای هر دو شریک، ایجاد صلح و ثبات پایدار برای دستیابی به دیدگاه اتحادیه آفریقا برای آفریقای یکپارچه، مرفه و صلح آمیز ضروری است. بنابراین، آنها متعهد به حمایت از تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، و همچنین پیشگیری و مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز هستند که منجر به تروریسم می‌شود. به همین ترتیب، آنها تمایل خود را برای تقویت و گسترش بیشتر پروژه های همکاری در زمینه های دفاعی، صنایع دفاعی و امنیت عمومی بین کره و آفریقا ابراز می کنند.

کره همچنین متعهد به تلاش برای تقویت مبادلات بین مردم است. علاوه بر این، دو طرف توافق کردند که به طور منظم از اجرای تعهدات انجام شده در این دیدار مورد بررسی و حمایت قرار دهند. و به همین منظور بر ضرورت تقویت فعالیت‌های کنفرانس همکاری‌های اقتصادی کره جنوبی و آفریقا (Koafec)تاکید کردند. نشست وزرای خارجه 2026 مسئول ارزیابی جامع نتایج اجلاس و بحث در مورد راه پیش رو، به ویژه بررسی امکان برگزاری نشست بعدی است.

نویسنده : علی جوف

کد خبر 19760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =