۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

جهان امروز خود را در نقطه عطف جدیدی در تاریخ خود می بیند. تغییر بزرگی در حال وقوع است و نظم جدیدی در حال ظهور است تا جایگزین نظم قبلی شود. این حرکت بی‌سابقه چالشی برای روابط نامتعادل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نهادی است که تاکنون بر جهان حاکم بوده است.تنش های انباشته در سلسله مراتب نابرابر بین دولت ها و ملت ها منجر به گسست های احتمالی بین نیروهای حاضر می شود. مسائل مهم در چهارراه این تغییر مستمر به دورنمای بسیار محتمل پایان سلطه نظام سرمایه داری غرب پس از قرن ها خشونت و سلب مالکیت از منابع مردم و ملت های جهان مرتبط است. اکنون به نظر می رسد همه چیز نشان می دهد که بشریت درگیر یک گذار تاریخی بزرگ است که نتیجه آن پایان نظم جهانی فعلی است که برای مردم ناعادلانه است، برای کره زمین فاجعه بار و تهدیدی برای همه موجودات زنده است. ​

تغییر و پرده برداری در ژئوپلیتیک جهانی

یوسوف مبرگانه گیس 

​​تغییر و پرده برداری در ژئوپلیتیک جهانی
Youssouf M'bargane Guissé

یوسوف مبرگانه گیسه دکترای فلسفه و دکترای دولتی در جامعه شناسی است. او علاوه بر آثار متعددش در فلسفه، به مطالعه تحولات اجتماعی در سنگال، در چارچوب جهانی شدن و ساختارهای هویتی که بر جامعه سنگال در اجزای مختلف آن تأثیر می گذارد، علاقه مند بود. او تمام دوران حرفه‌ای خود را در ایفان شیخ آنتا دیوپ با سمت‌هایی به عنوان رئیس آزمایشگاه مطالعات اجتماعی و رئیس گروه علوم انسانی و اجتماعی گذراند. یوسوفا امبارگان گیسه در حال حاضر محققی در مؤسسه استراتژی های پان آفریقایی در داکار است.

تغییر

جهان امروز خود را در نقطه عطف جدیدی در تاریخ خود می بیند. تغییر بزرگی در حال وقوع است و نظم جدیدی در حال ظهور است تا جایگزین نظم قبلی شود. این حرکت بی‌سابقه چالشی برای روابط نامتعادل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نهادی است که تاکنون بر جهان حاکم بوده است. تنش های انباشته در سلسله مراتب نابرابر بین دولت ها و ملت ها منجر به گسست های احتمالی بین نیروهای حاضر می شود. مسائل مهم در چهارراه این تغییر مستمر به دورنمای بسیار محتمل پایان سلطه نظام سرمایه داری غرب پس از قرن ها خشونت و سلب مالکیت از منابع مردم و ملت های جهان مرتبط است. اکنون به نظر می رسد همه چیز نشان می دهد که بشریت درگیر یک گذار تاریخی بزرگ است که نتیجه آن پایان نظم جهانی فعلی است که برای مردم ناعادلانه است، برای کره زمین فاجعه بار و تهدیدی برای همه موجودات زنده است.

رونمایی

جابه‌جایی به این بزرگی با پرده‌برداری از دروغ تمدن‌ساز و جهان‌شمول همراه است که تا کنون در خدمت پوشاندن پایه‌های سلطه سیاسی غرب امپریالیستی بر مردم و ملت‌های جهان بوده است. در واقع، محرمانه‌زدایی از آرشیوهای استعمار، نتایج کار مستند محققان در دوره‌های تاریک پیوند سرمایه‌داری، تولیدات ادبی و هنری در مورد مقاومت شدید آفریقایی‌ها در قاره و در دیاسپورا، این امکان را فراهم کرده است. برای برداشتن حجاب از جنایات، قتل عام ها و جعل های گذشته برده داری و استعماری. اینترنت و ابزارهای آن بیش از هر چیز به نسل های جوان این امکان را داده است که در مورد گذشته خود بیاموزند و در نتیجه آگاهی خود را از تاریخ و ماهیت سیستم فعلی که بر آنها مسلط است تقویت کنند. این پرده برداری از حقایق واقعی مستند علمی و به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده، چاس فریمن را به این سمت سوق می دهد که جهان دیگر روایت پوچ غرب را باور نمی کند و غرب در جنگ ارتباطی شکست خورده است.

تخصیص مجدد فرهنگی وابستگی های پایه گذار را بازسازی می کند، هویت ها را تأیید می کند و وظیفه سیاسی رهایی را تعیین می کند. به همین دلیل است که مسائل مربوط به حافظه و آگاهی تاریخی برای جوانان و نخبگان این قاره بسیار حیاتی شده است. آنها خواستار تخریب فوری روایت‌های غربی هستند که موذیانه عقده حقارت را در میان جمعیت کشورهای تحت سلطه حفظ کرده و به ویژه نوکری نخبگان سیاسی حاکم کمپرادور را جعل کرده است.

امروزه مفاد شرور و جنایتکارانه پیمان استعماری و همچنین معاهدات و قوانین سری که به عنوان چارچوب های نظارتی برای بردگی، خشونت، غارت و غارت برای قرن ها عمل می کردند، افشا شده است. این اسناد اصول ایدئولوژی نژادپرستی علیه مردم غیرغربی را تدوین می‌کرد و در خدمت توجیه شیوه‌های طرد و سرکوب و بدترین سوء استفاده‌ها علیه اکثریت بشریت، از جمله سیاه‌پوستان، به‌شمار می‌آیند.

در مورد قتل عام Thiaroye 44

به همین دلیل است که تسلط دولت سنگال بر پرونده جنگچویان سنگالی قتل عام شده در چاروی توسط فرانسه، که آنها برای آزادی آنها جنگیدند، برای ما مهم به نظر می رسد. این فاجعه برای مردم ما و مردم منطقه فراتر از بزرگداشت ساده یک رویداد دردناک است. ابعادی از حقیقت تاریخی دارد و به این ترتیب، منبع اصلی الهام در پروژه بازسازی پان آفریقایی ما است. کشتار تیارویه، مانند مقاومت قهرمانانه آلین سیتو جاتا، که توسط استعمار فرانسه تبعید شد و در زندان جان سپرد، در میان سایر رویدادهای مشابه، باید موضوع تخصیص مجدد یادبود جمعی برای تقویت روحیه مسئولیت پذیری و مبارزه در جریان و نسل های متوالی در واقع، این اقدام حیاتی برای بازگرداندن خود به خود در سطحی بالاتر، اقدام مهمی برای جابه‌جایی سودمند جوامع و فرهنگ‌های ما در عرصه سیاسی جهانی شدن است. هنرمندان با استعداد، زن و مرد، داستان‌سرایان و موسیقی‌دانان، فیلم‌سازان، موزه‌نگاران، مربیان و فرهنگیان و غیره، باید خلاقیت زیبایی‌شناختی خود را به این بازنویسی تاریخ ما بیاورند که در چشم سرخ شیر ساوانا حک شده است و نه در داستان پنهان. از شکارچی سفید

حق مردم برای تعیین سرنوشت

رونمایی که ما شاهد آن هستیم، دروغی است که بر جهان حاکم است، یک برتری نژادی و تمدنی ادعایی که هنوز در اذهان مردم سرسخت است و در بدرفتاری روزانه با مهاجران سیاه پوست در اروپا و سایر نقاط جهان آشکار می شود. این تحقیر نژادی در گستاخی که غالباً توسط برخی از رهبران اروپایی هنگام برخورد با آفریقایی ها نشان می دهد منعکس می شود. مشاهده این است که نژادپرستی سفید، در همه اشکالش، قانقاریایی باقی می ماند که از انسان سازی و دموکراتیزه شدن جهان جلوگیری می کند. ارزش های مورد حمایت آزادی و دموکراسی، دیکته آمریکا و اروپا را در امور جهانی پنهان می کند. همه اینها تمایل اخیر دولت های غیر غربی را توضیح می دهد که در مجامع بین المللی خود را با مواضع قدرت های سلطه گر، ایالات متحده، اروپا و متحدان آنها در ناتو هماهنگ نمی کنند. در واقع، حق حاکمیت و حق تعیین سرنوشت مردم، دولت ها برای ایجاد اتحادهای چند جانبه و روابط تجاری برد-برد با شرکای جدید، به طور فزاینده ای مورد تاکید قرار می گیرد.

دنیای چند قطبی در حال ساخت

پیکربندی مجدد اتحادهای سیاسی استراتژیک در مقیاس جهانی با عوامل متعددی تجلی می یابد: - افزایش قدرت گروه بریکس در اقتصاد جهانی به ضرر برتری کشورهای غربی در این زمینه. در واقع، تولید ناخالص داخلی گروه BRICS در تکامل بالاتر از G7 است. این گروه که از سال 2014 ایجاد شده است، که به گسترش خود در سایر کشورهای بزرگ در قاره های مختلف ادامه می دهد، بانک توسعه خود را برای سرمایه گذاری و حمایت از کشورهای عضو دارد. این گروه اخیراً پارلمانی را برای وضع سیاست و استراتژی خود تأسیس کرده است. بنابراین شرایطی را به اعضای خود ارائه می دهد که بی نهایت سودمندتر از نهادهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است. به گفته اکثر کارشناسان شناخته شده اقتصاد و امور مالی بین المللی، پایان هژمونی دلار آمریکا و برتری تجاری ایالات متحده قابل پیش بینی به نظر می رسد.

در واقع، تحریم‌های متعدد علیه روسیه در درگیری با اوکراین که توسط ایالات متحده و اروپا اعمال شد، نتیجه معکوس آن تسریع پایان هژمونی دلار آمریکا است که در تجارت با طلا، سایر منابع یا ارزهای محلی جایگزین شده است. - تضعیف تدریجی نهادهای حکمرانی جهانی برتون وودز. آنها پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شدند و به عنوان ساختارهای اقتدار، تصمیم گیری و کنترل برای تداوم نفوذ و تسلط کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده بر بقیه کره زمین عمل کردند. نمونه شورای امنیت سازمان ملل متحد با حق وتوی قدرت های بزرگ در این زمینه آموزنده است. پایان مستمر برتری نظامی آمریکا با توسعه در برابر پتانسیل نظامی پیچیده روسیه، چین، کره شمالی، ترکیه و ایران و متحدان منطقه‌ای آن، حزب‌الله، حوثی‌های یمن، سوریه و عراق. - زیر سؤال بردن هژمونی غرب بر جهت گیری فرهنگی جهان که اکنون در برابر هرگونه استانداردسازی سهل گیرانه غربی با ادعاهای هویتی جوامع و مردم جهان در تضاد است.

بنابراین، جهانی چندقطبی در حال شکل گیری است که می خواهد از طریق خرابکاری، ایجاد بی نظمی و دامن زدن به درگیری های منطقه ای، با جهان تک قطبی کنونی به رهبری قدرت های پولی، سازندگان سلاح های جنگی، انحصارات بزرگ ارتباطات، کارتل های مواد مخدر و جنایات سازمان یافته مقابله کند. نئونازی ها و محافل منحط LGBT. این پیکربندی جدید توازن قوا و اتحادهای سیاسی استراتژیک به عنوان یک پیش فرض آشکار در جنگ در اوکراین، بین روسیه و ایالات متحده و متحدان اروپایی آنها در ناتو ظاهر می شود. این امر همچنین در تنش های اطراف تایوان بین چین و ایالات متحده و متحدانش در جنوب شرقی آسیا آشکار می شود.

نسل کشی مردم فلسطین و خطر آتش افروزی و جنگ

تحولات اخیر اما تراژدی نسل کشی مردم فلسطین توسط ارتش رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده آمریکا و ناتو بر خلاف قوانین بین المللی و بر خلاف نظر خود بین المللی... در آستانه شدت وخامت اوضاع است. خطر تشدید خطرناک جنگ و گسترش خیره کننده آن در منطقه، در شرایط تسلیحات بیش از حد تکنولوژیکی و قدرت آتش نظامی موجود در اختیار قهرمانان درگیری، دیگر قابل رد نیست. پس از حملات اخیر رژیم صهیونیستی به ایران و لبنان و کشته شدن رهبران تاریخی حماس، همه چیز حکایت از چنین احتمالی دارد. رژیم صهیونیستی هم اکنون از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است و واکنش گسترده کشورهای محور مقاومت می تواند به آتش افروزی و جنگ در منطقه بدون عواقب در تعادل از قبل متزلزل جهانی جهان منجر شود.

https://www.seneplus.com/opinions/basculement-et-devoilement-dans-la-geopolitique-mondiale

کد خبر 20631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =