کریستوس دیماس معاون وزیر فرهنگ در گفت و گو با پادکست نیوزبیست: «یک جامعه بدون فرهنگ، یک جامعه خالی خواهد بود - یونان یک ابرقدرت جهانی در فرهنگ است»

Χρίστος Δήμας: Μια κοινωνία δίχως πολιτισμό θα ήταν μια κοινωνία άδεια – Παγκόσμια υπερδύναμη στον πολιτισμό η Ελλάδα

فرهنگ این موهبت را دارد که با حفظ ویژگی‌های بسیاری از گذشته، با نیازهای زمانه پیشرفت و سازگاری پیدا کند. یک جامعه بدون فرهنگ، یک جامعه خالی خواهد بود. کریستوس دیماس معاون وزیر فرهنگ و مهمان پادکست نیوزبیست، نمی‌تواند چنین جامعه‌ای را تصور کند.

در استودیو با آقای دیماس ملاقات کردم و در ابتدا درباره لایحه «یونان خلاق» و تغییراتی که قانون مصوب در مجلس ایجاد کرده بود، صحبت کردیم. همچنین معاون وزیر فرهنگ توضیح داد که چگونه مشکل بزرگی که دو گروه موسیقی تاریخی، ارکستر رنگ‌ها و کامراتا، با آن مواجه بودند، حل شد. آقای دیماس یونان را یک ابرقدرت جهانی در فرهنگ می‌داند. «و این شاید در داخل کشور بیشتر از خارج از یونان عجیب به نظر برسد»، او توضیح می‌دهد که چرا: «در خارج به سرعت متوجه می‌شوند که چرا یونان یک ابرقدرت در فرهنگ است. شاید ما در کشورمان به اندازه کافی تبلیغ نکرده باشیم».

  • آیا یونان یک کشور خلاق است؟ «قطعاً. یونان یک کشور بسیار خلاق است. از سنین نسبتاً پایین این تمایل به خلاقیت از نسلی به نسل دیگر، و بر اساس سنت‌ها و میراث فرهنگی‌مان در ما پرورش می‌یابد. همه این‌ها بخشی از فرهنگ بسیار غنی ما هستند. یونانیان فوق‌العاده خلاق هستند».
  • آیا منطقی است که احزاب سیاسی بیش از دیگران خواستار تسلط بر فرهنگ و تصاحب آن به نفع خود باشند؟ «خوشبختانه فرهنگ فراتر و بالاتر از احزاب سیاسی و ایدئولوژی‌ها است. این نکته بسیار مهمی است زیرا فرهنگ واقعاً ما را متحد می‌کند. ما ممکن است در بسیاری از مسائل، حتی در سیاست فرهنگی، اختلاف نظر داشته باشیم. این امر یعنی اختلاف نظر و نقد سازنده سالم است، در چارچوب عملکرد نظام دموکراتیک، قابل درک است. اما، در سال‌های اخیر شاهد قطبی‌شدن شدید در جامعه یونان در سطحی بسیار افراطی بوده‌ایم. فرهنگ نه آبی، نه سبز و نه قرمز است.[1] به همین دلیل است که سال‌ها مقاومت کرده و کل جامعه را متحد می‌کند».
  • مهم‌ترین مشکلاتی که هنگام تصدی مسئولیت معاونت وزارت فرهنگ با آن مواجه شدید، چیست؟ «یکی از اهداف اصلی که داشتم ایجاد یک نهاد برای کتاب بود. ما نهاد نداشتیم، بنابراین نمی‌توانستیم سیاست‌هایی را که می‌خواستیم تدوین کنیم. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها بود. همچنین کمبود بودجه‌های وزارت فرهنگ برای نهادهای فرهنگی نیز موضوعی بود که ما را بسیار مشغول کرد. هر سال کمک‌هزینه‌هایی برای برنامه‌های موسیقی، تئاتر و برنامه‌های عمومی اعطا می‌شود. ما تلاش کردیم تا فرآیند را به‌روز کنیم و با سال 2024 سازگار شویم. اکنون همه این‌ فرایندها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین، توانستیم از ادغام چند سازمان؛ نهادی را برای رسانه‌های دیداری و شنیداری ایجاد کنیم. در این مدت با ارائه طرح و تصویت چن قانون، توانستیم مشکلات شغلی را را تا حدودی حل کنیم. یکی از این طرح ها، پروژه‌های صندوق بازسازی و تاب‌آوری است که برای آن‌ موعد تعیین شده و باید تا پایان سال 2025 تکمیل شوند».
  • ارکستر رنگ‌ها و کامراتا. وضعیت این دو ارکستر مهم و تاریخی موسیقی چه بود و اکنون در چه وضعیتی هستند؟ «ارکستر رنگ‌ها از سال 2011 کمک‌هزینه‌ای دریافت نکرده بود، در حالی که با مشکلات جدی مالی روبرو بود. از سال 2011 حتی مدیری نداشت که بتواند مشکلات را حل کند. نوازندگان و کارکنان اداری ارکستر رنگ‌ها کاملاً در رها شده بودند. حتی حقوق خود را هم دریافت نمی‌کردند. هیچ حمایتی از سوی دولت وجود نداشت. در سپتامبر 2023، چند ماه پس از اینکه به عنوان معاون وزیر فرهنگ مشغول به کار شدم، با بنرهای خود خارج از دفتر من جمع شدند. من پایین رفتم و با آنها صحبت کردم. برای حل مشکلاتشان با وزارت اقتصاد و وزارت کشور و همچنین با نهادهای فرهنگی شروع به مذاکره کردم. سرانجام با اپرای ملی یونان به توافق رسیدیم. همکاری مشابهی با سالن موسیقی آتن برای کامراتا داشتیم. اکنون، نوازندگان کامراتا به عنوان نوازنده و نه به عنوان کارمند اداری - همان‌طور که قانون برای گروه‌های ارکستر تعیین می‌کند، حقوق می‌گیرند».
  • ادغام مرکز ملی رسانه‌های دیداری و ارتباطات (EKOME) با مرکز سینمای یونان (EKK) چه مزیتی دارد؟ «آنچه ما انتظار داریم این است که کشور یک راهبرد ملی یکپارچه در سیاست دیداری و شنیداری و هنر سینما داشته باشد. ما در بسیاری از موارد با این مشکل مواجه بودیم که تهیه‌کنندگان خارجی که می‌خواستند در یونان فعالیت کنند، نمی‌دانستند باید به کجا مراجعه کنند. به مرکز سینمای یونان؟ به مرکز ملی رسانه‌های دیداری و ارتباطات؟ ما مواردی داشتیم که یک نهاد به یک سیاستی را اعمال می­کرد و نهاد دیگر خلاف آن عمل میکرد. ما با هدف داشتن یک نهاد قوی برای هنر سینما و تولیدات دیداری و شنیداری، که کشور را در خارج نمایندگی کند و بتواند راهبرد ملی یکپارچه تدوین کند، با قانونی که در مجلس تصویب کردیم، انجام دادیم، ابزار مالی مرکز ملی رسانه‌های دیداری و ارتباطات را تحت نظارت و کنترل مرکز سینمای یونان قرار دادیم. امیدواریم که این نهاد جدید نتایج بسیار بهتری از نظر مدیریتی و از نظر تأمین مالی برنامه‌های کیفی و کمی داشته باشد. اولویت ما حمایت از تولیدات داخلی در هنر سینما و همچنین جذب سرمایه گزاری مهم خارجی در این زمینه است که از منظر اقتصادی و گردشگری اهمیت زیادی دارد.»

در مورد فرآیند تأمین مالی فیلم‌های جدید و انتخاب نهایی آنها، نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است تولیدات یونانی در مقایسه با تولیدات خارجی که کشور ما را برای فیلمبرداری انتخاب می‌کنند، به حاشیه رانده شوند. آیا ابهامی وجود دارد؟ «یک ابزار تأمین مالی شفاف وجود دارد که هم به تولیدات داخلی و هم خارجی خطاب می‌شود. لازم بود به دلایل متعددی، از جمله برای تضمین پایداری ابزار بازگشت 40 درصدی پول، این ابزار را سختگیرانه‌تر کنیم. مهم‌ترین تغییرات مربوط به مبلغی است که به 8 میلیون یورو کاهش یافت. در مورد تولیدات تلویزیونی، به خصوص سریال‌ها، مبلغی که یک تولید باید از 15000 یورو در هر قسمت به 35000 یورو افزایش یابد، به منظور تأمین مالی سریال‌هایی با کیفیت بالاتر افزایش یافت. درست نیست که بگوییم گران‌ترین تولیدات تلویزیونی باکیفیت‌تر هستند، اما این یک معیار بسیار مهم است.»

منبع:

https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/11023931/christos-dimas-mia-koinonia-dichos-politismo-tha-itan-mia-koinonia-adeia-pagkosmia-yperdynami-ston-politismo-i-ellada


[1] - فرهنگ نه آبی ،نه سبز و نه قرمز است ،منظور این است که فرهنگ متعلق به احزاب سیاسی نیست ،چون رنگ آبی نشانه و سمبل حزب راستگرای دموکراسی نوین،رنگ سبز سمبل حزب سوسیالیست پاسوک و رنگ قرمز سمبل احزاب چپگرای یونان می باشد.بنابراین منظور معاون وزیر فرهنگ جدایی فرهنگ از وابستگی به احزاب سیاسی است.

کد خبر 19970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =