افزایش عزاداریهای سالانه محرم در کنیا و استقبال مردم از این شعائر

شناخت فرهنگ عاشورا و فلسفه قیام اباعبدالله الحسین در بین افریقائی ها بالاخص کنیا روزبروز بیشتر شده و شعائر مربوط به عزاداریهای محرم افزونتر می گردد

امسال محرم در شهرهای مختلف کنیا با برنامه ریزیهای منسجم و بصورت باشکوهی برگزار شد . گروههای مختلف شیعی در شهرهای مومباسا ، نایروبی ، ناکورو ، لامو ، کیسومو ، میامی و کیسی و برخی دیگر از شهرها و روستاهای این کشور از ابتدای ماه محرم عزاداریهای اباعبدالله الحسین (ع) را آغاز کردند .

در شهر نایروبی ، هر روز بعد از ظهرها دو ساعت برنامه سخنرانی و عزاداری در مسجد شیعیان بومی (پارک رود) برگزار می شد و روزهای شنبه و یکشنبه هم از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر این مراسم برگزار می گردید . در سایر شهرها هم تقریبا مشابه همین برنامه ها برگزار می گردید . در روز عاشورا نیز مراسم از 8 صبح در مسجد پارک رود با حضور 500 نفر از شیعیان بومی شروع شد و برنامه های سخنرانی ، مقتل خوانی ، سینه زنی برگزار و نماز جماعت ظهر و عصر اقامه شد و سپس شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) از این مسجد به سمت قبرستان مسلمانان راهپیمائی کردند . در این مسیر که 2 ساعت به طول انجامید پلیس نایروبی هم راهپیمایان را همراهی می نمود .

این راه پیمائی در شهر لامو نیز که یک شهر جزیره ای است نیز انجام شد و مردم به همراه روحانیون و معلمین دینی خود مسیری را راهپیمائی کردند و پرچمهای اباعبدالله الحسین هم در این مسیر به اهتزار در آمد و مردم با شعائر حسینی آشنا شدند . در شهر مومباسا و ناکورو هم مردم مسلمان و شیعیان این شهرها در مساجد و مراکز شیعی به سخنرانی و عزاداری پرداختند.

در غرب کنیا هم بالاخص در بوسیا ، ویهیگا ، بونگوما ، مالاکیسی و مومیاس مراکز اهل البیت (ع) و مساجد شیعی هر کدام در مراکز خود در ده روز اول محرم با هدایت و راهنمائی مبلغین شیعی برنامه های دینی را ( از جمله قرائت قرآن ، سخنرانی و عزاداری )  برگزار کردند و در روز عاشورا در یکی از مساجد مرکزی مومیاس جمع شدند تا با وحدت کلمه به انجام این شعائر مذهبی بپردازند .

شیعیان خوجه اثناعشری هم در نایروبی با حضور بیش از 500 نفر و در مومباسا با حضور بیش از 1000 نفر از اعضای جماعت خود و برخی از شیعیان محلی از ابتدای محرم تا روز عاشورا  به سخنرانی ، مقتل خوانی و عزاداری پرداختند و در روز عاشورا زنجیر زنی هم به این عزاداری اضافه شد و بصورت با شکوهی این مراسم برپا گردید .

ایرانیان مقیم نایروبی هم به همراه سفیر و خانواده های دیپلماتهای ایرانی به مدت 3 شب منتهی به عاشورا در محل سالن اجتماعات سفارت کشورمان در نایروبی به عزاداری پرداختند و در این شبها آقای ظهیر حسن جعفر از علمای شیعیان جعفری و رایزن فرهنگی  سفارت کشورمان در نایروبی به سخنرانی پرداختند .ناگفته نماند که ایرانیان مقیم نایروبی ، مراسم عاشورا را بر اساس تقویم ایران در روز سه شنبه برگزار نمودند ولی شیعیان کنیا بر اساس نظر آیت الله العظمی سیستانی روز چهارشنبه را روز عاشورا اعلام کردند و مراسم خود را نیز بر همان اساس انجام دادند .

مذهب تشیع در کنیا بعد از انقلاب اسلامی در این کشور رشد قابل توجهیداشته است  و هر سال به تعداد شیعیان ، مراکز شیعی و فعالیتهای شیعی در شهر های این کشور افزوده می شود . امسال برنامه های تلویزیون شیعیان المهدی هم با پخش برنامه های متنوع شیعی بر رونق برنامه های مذهبی افزوده بود . بیش از 10 نفر از علمای دینی که فارغ التحصیل حوزه های علمیه هستند با حضور در مراکز شیعی در ایام محرم این برنامه ها و شعائر حسینی را اقامه می کردند و حضور آنها و هدایت مردم در انجام این شعائر بسیار مفید و مثبت ارزیابی می گردد . انجام این شعائر نه تنها با حساسیت کمی از سوی  مردم غیر شیعه مواجه بوده بلکه حتی پلیس محل هم در برگزاری بهتر اینگونه از مراسم آنها را همراهی می کنند .

تاثیر اینگونه از مراسم که در جهت تبیین اهداف قیام عاشورا در افریقا صورت می گیرد بسیار بالا است . هزاران نفر در سالهای گذشته با مکتب حسین ابن علی (ع) در کشورهای افریقائی آشنا شده و به سمت تشیع گرویده اند .بازگوئی اهداف عاشورا و مکتب حسینی در محافل علمی و فرهنگی و دینی افریقا برای مردمانی که سالهای متمادی ظلم و بیداد ناشی از استعمار را تجربه کرده اند پاسخهای شیرین و مثبتی را ارائه می دهد .

انجام شعائر حسینی و عزاداریهای ایام محرم در حسینیه ها ، مراکز و مساجد و حتی خانه های دوردست افریقا نشان از حکمت و عمق تاثیرگزاری مکتب حسینی بر جان و دل این مردمان دارد.مردان و زنانی در برخی از مناطق دور دست افریقا که خود ممکن است در فقراقتصادی بسر ببرند چنان در راه حسین (ع) بذل و نذر می کنند که  هر بیننده ای را مبهوت خود می کند و به ناچار دنبال فلسفه این عشق بازی و پیروی از این مکتب می روند .

آنچه در افریقا شاید کمتر بدان پرداخته شده است ترجمه کتب در حوزه دینی و شیعی به زبانهای محلی است و اگر چه کتابهای زیادی در افریقا ترجمه و چاپ شده اند ولی ترجمه مفاهیم ساده و تبیینی در حوزه معارف شیعی بسیار کارساز بوده و می تواند چراغ راهی برای علاقمندان به این حوزه باشد . نرخ پایین سواد از یک طرف و هزینه بالای خرید کتب از طرف دیگر مانع از آن می شود تا قشر متوسط و متوسط به پائین جامعه افریقائی بتوانند به سمت کتابخوانی بروند و لذا هر چه کتب ساده و در دسترس عموم باشد برای گسترش فرهنگ دینی و شیعی مفید خواهد بود .

نباید فراموش کنیم که توسعه شعائر دینی و عزاداریهای حسینی اگر همراه با تبیین و تشریح موضوع نباشد ممکن است تاثیرگزاری زیادی نداشته باشد و علامتهای سوال زیادی را هم ایجاد کرده و بی پاسخ بگذارد و لذا امیدواریم در سالهای آتی همراه با برگزاری اینگونه از مراسم و مناسبتهای دینی ، جزوات و کتب ساده و روان از فلسفه عاشورا و شناخت مفاهیم عاشورائی را هم بتوانیم توزیع کنیم تا جوابگوی سوالات متعدد جامعه افریقا در این حوزه باشیم .   

کد خبر 20331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =