در پانزدهمین سالگرد فعالیت موزه آکروپولیس، خانم لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان، از افتتاح یک موزه جدید برای میزبانی از مجسمه‌های پارتنون خبر داد. این موزه با حضور خانم کاترینا ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان، افتتاح شد.

Μενδώνη: Το Μουσείο Ακρόπολης ιδανικό να φιλοξενήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα

خانم لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان، در مراسم پانزدهمین سالگرد فعالیت موزه آکروپولیس و افتتاح موزه جدیدی که برای میزبانی از مجسمه‌های پارتنون به‌عنوان یک واحد و غیرقابل تقسیم اختصاص یافته است، شرکت کرد. این مراسم با حضور خانم کاترینا ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان، برگزار شد. این موزه به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد تا بقایای آثار و تاریخ یک محله کامل از آتن باستان را که در حفاری‌های ایستگاه "آکروپولی" مترو آتن کشف شده است، مشاهده و تفسیر کنند.

وزیر فرهنگ، در تبریک خود، خوشحالی و افتخار خود را برای کسانی که نه تنها در ایجاد و بازسازی موزه آکروپولیس، بلکه به عنوان یک سازمان فرهنگی با اعتبار و وسعت بین‌ المللی که شامل آن می ‌شود، ابراز کرد. این موزه در سراسر جهان، در میان برترین ها و محبوب ترین ها در نوع خود، کاملاً مورد توجه کارشناسان و تحسین صدها هزار بازدید کننده سالانه خود قرار می گیرد.

سپس «لینا مندونی» با اشاره به ادعای اتحاد مجدد مجسمه‌های پارتنون گفت: «با تأسیس، ساخت و مهم‌تر از همه راه‌ اندازی موزه آکروپولیس، نشان داد که استدلال انگلیسی ها مبنی بر اینکه «یونان از زیرساخت های مناسب و شایسته پذیرایی از مجسمه ها برخوردار نیست» مورد پذیرش نبوده و این موضوع اکنون بسیار گسترده در سطح جهانی و بین المللی استدلال یونان را برای اتحاد مجدد مجسمه سازان بر اساس شواهد ملموس از اراده قوی و امکان و توانایی عملی خود برای محافظت از آنها، برجسته کردن و مدیریت آنها در یک روش علمی و فنی مورد تائید قرار گرفته است.

به گفته وی ده ها سال است که پروژه ای نمونه و نمونه حفاظت و مرمت تمامی بناهای تاریخی آکروپولیس از جمله «پارتنون» را اجرا می کنیم. با گذشت ۱۵ سال، کاملاً مشخص است که استدلال موزه بریتانیا نه تنها معتبر نیست، بلکه برعکس، به دنبال افشاگری های سال های اخیر، اکنون کاملاً معکوس شده است.

فراتر از رشد زیرساخت و عملکرد موزه آکروپولیس، ارتباط ارگانیک آن با صخره و بناهای تاریخی آکروپلیس، رابطه همزیستی آن با دوره مدرن و باستان، روبنا و محیط زیربنایی و منظر شهری با حال و گذشته تاریخی آتن، استقبال و میزبانی از کل مجسمه های پارتنون را به عنوان یک واحد و غیرقابل تقسیم می دانیم. این موزه چارچوب فیزیکی و مفهومی بهینه برای برجسته سازی، تفسیر و درک شاهکارهای او را تشکیل می دهد.

منطقه کاوش، در پیشنهاد معماری «برنارد چومی (معمار سوئیسی) و میکالیس فوتیادیس (معمار یونانی) به عنوان امتداد نمایشگاهی موزه، به عنوان ادامه فیزیکی و مفهومی که ساختمان جدید را با فضا و زمان مرتبط می کند، در نظر گرفته شد. پنج سال پیش، این حفاری در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت و آنها این امکان را پیدا کردند که علاوه بر بازدید از اتاق‌های موزه، به مرور آثار باستانی زیربنایی نیز بپردازند.

خانم لینا مندونی معتقد است: «در این مرحله، من وظیفه اخلاقی دارم که شخصا و علناً از تلاش آقای «دیمیتریس پاندرمالیس» برای ساخت موزه، برای چیدمان عالی یافته‌های حفاری و برای دفاع از پروژه کلی یاد کنم. راه اندازی و بهره برداری مثال زدنی از این موزه، نمایشگاه کنونی یافته ها در محوطه کاوش، کل پروژه در مجموع، پاسخی به همه اینها است. در ۵.۵ هکتار فضای کاوش شده، ۵.۴ متر مربع تخریب شد.  

محله زیر موزه، که در انتهای دامنه جنوبی صخره آکروپولیس ساخته شده است، تقریباً به طور مداوم میزبان زندگی و فعالیت های ساکنان شهر از هزاره چهارم قبل از میلاد تا قرن دوازدهم بوده است. خیابان ‌ها، خانه‌ ها، حمام‌ ها، کارگاه‌ ها، مغازه‌ ها، گورستان‌ ها با گذشت زمان در منطقه وسیع‌تر همزیستی کردند یا جانشین یکدیگر شدند.

در مورد این منطقه، توسیدید (تاریخ‌ نگار یونانی و نویسندهٔ تاریخ جنگ پلوپونزی) در کتاب دوم خود  با اشاره به تاریخ آتن می گوید که یکی از کهن ترین شهرها و دارای برخی از قدیمی ترین و مقدس ترین مقدسات است. تا اینکه در زمانی که آتن به طور کلی رو به زوال و کوچک شدن و متروک شدن بود.

وزیر یونانی تاکید کرد: «در اینجا، در این منطقه، از نظر تاریخی و باستان شناسی، کاربری ها و ابنیه ای پیچیده و فوق العاده جالب ایجاد شد که نشان دهنده زندگی اقشار فقیر مردمی و همچنین نخبگان اجتماعی و فکری در دوره های متوالی است. نمایشگاه دائمی بیش از ۱۱۰۰ یافته سیار حاصل از کاوش ها است و ابن موزه تصویر محله باستانی را تکمیل می کند. واقع در لبه های جنوبی سایت باستان شناسی، به طور هماهنگ در مسیر بازدیدکنندگان قرار می گیرد و به درک بهتر زندگی روزمره مردمی که بیش از ۴۵۰۰ سال در اینجا زندگی می کردند، کمک می کند.»

وی همچنین از مدیر کل و دیگر کارکنان موزه تشکر کرد، زیرا موزه پوسته و زیرساخت آن نیست، بلکه در درجه اول افراد آن هستند که آن را تأسیس و ایجاد کردند وی همچنین از رئیس بانک مرکزی یونان، به خاطر حمایت سخاوتمندانه اش که از طریق آن هزینه نمایشگاه تامین شد، تشکر کرد.

منبع: cnn.gr ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴

https://www.cnn.gr/style/politismos/story/۴۲۶۲۶۰/mendoni-to-mouseio-akropolis-idaniko-na-filoksenisei-ta-glypta-tou-parthenona

کد خبر 20386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =