در سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۱,۲۸۵ عنوان کتاب در یونان منتشر شده که نسبت به سال ۲۰۲۲، که ۱۲,۰۹۱ عنوان بود، اندکی کاهش یافته است.

Ένα βιβλίο για άνοιγμα - Οι τάσεις που επικρατούν

ترجیح ادبی یا غیر ادبی؟ رمان یا شعر؟ آیا آثار ترجمه شده یا اصلی را برای خواندن انتخاب می‌کنند؟ آیا کتاب‌ها نسبت به سال گذشته گران‌تر یا ارزان‌تر شده‌اند؟ سازمان مدیریت جمعی پروژه‌های زبان (OSDEL) نتایج تولید کتاب‌های یونانی برای سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است.

منبع اطلاعات کتاب‌شناختی فوق، مهم‌ترین و کامل‌ترین پایگاه داده‌های کتاب‌شناختی یونانی است. این پایگاه ابزاری قابل اعتماد فراهم کرده که به شکل آسان و سریع، اطلاعات را در اختیار متخصصان کتاب (ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان)، اعضای جامعه دانشگاهی و پژوهشی، و خوانندگان قرار می‌دهد.

گزارش سالانه داده‌های مربوط به تولید کتاب در سال ۲۰۲۳ را عمدتاً با اشاره به عناوین چاپ اول ارائه می‌کند. در این سال، تعداد ۱۱,۲۸۵ عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال ۲۰۲۲، که ۱۲,۰۹۱ عنوان بود، اندکی کاهش یافته است. همچنین، داده‌های مربوط به سال‌های قبل (۲۰۱۹-۲۰۲۳) نیز برای نمایش روند هر یک از آیتم‌های مورد بررسی، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

روندهای اصلی در تولید کتاب یونانی در سال ۲۰۲۳:
تولید کتاب یونانی بر اساس نوع کتاب
مقوله‌های موضوعی اصلی
آثار ترجمه نشده (اصلی) و ترجمه شده
زبان‌های ترجمه
قیمت کتاب‌ها
در ادامه، فعالیت انتشاراتی در سال ۲۰۲۳ در تعدادی از عناوین جدید چاپ اول و شرکت‌های انتشاراتی بر اساس دسته‌بندی موضوعی ارائه شده است.

بر اساس داده‌های فوق، مقایسه نتایج نسبت به سال‌های گذشته منجر به ثبت روندهای جالب زیر می‌شود:

رشد مداوم در دسته کتاب‌های سلامت، روابط و توسعه شخصی: در بخش کتاب‌های "سلامت، روابط و توسعه شخصی" برای بزرگسالان، تعداد ۲۳۶ عنوان جدید در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است. این تعداد در سال ۲۰۱۳، ۱۲۹ عنوان و در سال ۲۰۱۸، ۱۶۵ عنوان بوده است. شرکت‌های جدیدی با هدف اصلی انتشار کتاب‌هایی در حوزه‌های فوق تأسیس شده‌اند. این یک پدیده جهانی است که بازار یونان نیز به طور پویا آن را دنبال می‌کند. نه تنها در کتاب‌های چاپی، بلکه در کتاب‌های صوتی نیز همراه با ادبیات و کتاب‌های کودک، جزو ترجیحات اصلی مخاطبان هستند.

افزایش علاقه به رمان‌های گرافیکی و کتاب‌های مصور: این دسته، با آثار داخلی و ترجمه شده در تیراژ جهانی، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. این دسته شامل آثاری است که از بزرگسالان و کودکان، طرفداران خاص خود را دارند و به عنوان یک پدیده جهانی، مورد حمایت طبقه‌بندی بین‌المللی نیز قرار گرفته است. این دسته شامل زیرمجموعه‌هایی از مضامین و انواع تصویرسازی با تعاریف اضافی است. فعالیت چاپ و نشر در زمینه چاپ اول داخلی با کیفیت، که در آن علاوه بر آثار گفتاری، نام تصویرگران کشور نیز به نمایش گذاشته شده و مورد توجه قرار می‌گیرد، به چشم می‌خورد. این رمان گرافیکی پیش از این به عرصه ادبیات هجوم آورده و آثار کلاسیک را نیز به این شکل چاپ کرده است.

رشد در انتشار زندگی‌نامه‌ها: آیا خوانندگان یونانی برای خواندن زندگی‌نامه انتخاب می‌کنند؟ آنچه مسلم است، این است که زندگی‌نامه‌ها در حال حاضر توسط بسیاری از شرکت‌های انتشاراتی تولید می‌شوند. این زندگی‌نامه‌ها شامل افرادی است که در رسانه‌ها به طور پویا تبلیغ می‌شوند و ده‌ها شخصیت برجسته دیگر در همه دوران‌ها را معرفی می‌کنند. تا پیش از این، در یونان زندگی‌نامه‌ها عمدتاً به شخصیت‌های تاریخی، سیاسی و مذهبی اختصاص داشتند. برخی از شرکت‌های انتشاراتی در سال‌های اخیر مجموعه‌های ویژه‌ای برای زندگی‌نامه ساخته‌اند که به‌طور غیرمستقیم نشان‌دهنده تداوم پروژه است. در دوره پنج ساله ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، مجموعاً ۳,۱۷۱ عنوان زندگی‌نامه چاپ و منتشر شده است.

رشد عظیم در انتشار کتاب‌های کودک: ناشران کتاب کودک به دلیل اینکه مخاطب بسیار خاصی را در بر می‌گیرد، برخی از شرکت‌های انتشاراتی به طور هدفمند به تولید و توزیع کتاب‌های کودک پرداخته‌اند. انتشار کتاب‌های کودک در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده است، به‌طوری که شرکت‌های انتشاراتی که بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ عنوان جدید در سال دارند، این رشد را تأیید می‌کنند. اطلاعات مربوط به تعداد شرکت‌های انتشاراتی که امروزه کتاب‌های کودک تولید می‌کنند، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. از سال ۲۰۰۰، از ۱۰۰ ناشر دارای کتاب کودک، تنها در سال ۲۰۰۸ افزایش ۵۰ درصدی داشته است. این افزایش تقریباً ثابت بوده و در حال حاضر به عنوان یک نقطه مرجع در دوره ۱۰ ساله به شمار می‌آید. در سال‌های همه‌گیری کرونا، تعداد شرکت‌های انتشاراتی بیش از دو برابر شده و اکنون به بیش از ۲۰۰ شرکت رسیده است.

منبع: in.gr ۲۲ ژوئن ۲۰۲۴

https://www.in.gr/۲۰۲۴/۰۶/۲۲/language-books/book/ena-vivlio-gia-anoigma-oi-taseis-pou-epikratoun/

کد خبر 20387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =