بازتاب خبر شهادت «اسماعیل هنیه» در رسانه های قطری

خبر ترور اسماعیل هنیه و خبرهای مربوط به مراسم تشییع و خاک‌سپاری شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در رسانه‌های قطری به عنوان کشوری که سال‌ها میزبان وی بوده است، بازتاب قابل توجهی داشته است.

از همان روز نخست پس از وقوع این حادثه، همچون دیگر رسان های منطقه، این خبر نیز در رسانه های رسمی و داخلی قطر به تیتر اول تبدیل شد و مباحث و مطالب بسیاری نیز در این باره منتشر شد.

علاوه بر موضع گیری های رسمی دولت قطر که همواره رویکرد برقراری صلح و آتش بس را در قضیه فلسطین در دستور کار داشته اند، رسانه های این کشور نیز به انحاء مختلف تلاش کردند تا همین رویکرد را در مطالب و نوشته های خود بازتاب دهند. 

روزنامه الشرق در نسخه روز پنجشنبه گفتگویی با اقای دکتر علی صالح آبادی سفیر ج.ا.ایران در دوحه داشت و به بحث ترور و شهادت اسماعیل هنیه پرداخت. وی در این گفتگو که علاوه بر تیتر صفحه نخست روزنامه به صورتی تفصیلی در صفحه 17 روزنامه نیز منتشر شد، تاکید کرد که اقدام شنیع و بزدلانه رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه، نقض آشکار قوانین و آداب دیپلماتیک بوده است.

وی گفت: این ترور در حالی رخ داد که کشورهای مختلف از جمله کشور دوست و برادر، قطر تمام تلاش خود را برای پایان دادن به کشتار هزاران زن، کودک و غیرنظامی بی گناه در غزه به کار گرفته بود اما رژیم صهیونیستی با این ترور نشان داد که «به اصول اولیه حقوقی و انسانی پایبند نیست و تلاش‌های صادقانه کشورهای حامی صلح را نادیده می‌گیرد».

صالح آبادی تاکید کرد: قربانی اصلی این اقدام شیطانی، دکتر اسماعیل هنیه نبوده است، بلکه مهم ترین و بزرگترین قربانی این ترور، صلح و ثبات و تلاش کشورهای جهان برای برقراری بوده است بویژه آنکه اخیراً شاهد بودیم که کشورهای مختلف جهان به جنایات و نسل‌کشی های رژیم صهیونیستی در غزه اعتراض کردند و اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت ها از ابزارهای جدید برای مهار این جنایات استفاده کنند.

بازتاب خبر شهادت «اسماعیل هنیه» در رسانه های قطری

هنیه رفت اما هزار هنیه باقی گذاشت

خانم «ابتسام آل سـعـد» در روزنامه الشرق در خصوص ترور شهید اسماعیل هنیه نوشت:

رهبر مقاومت فلسطین در سحرگاه روز چهارشنبه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به محل اقامت وی در تهران مورد هدف قرار گرفت او از کسانی که بود که به ایده مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگری اسرائیل مشروعیت داد. مقاومتی که بیش از 72 سال ادامه داشته و طی آن اسرائیل با قتل عام صدها کودک، سالمند و زنان فلسطینی فجیع ترین جنایات خود در چشم جهانیان انجام داد. خون هنیه از خون شهدای فلسطینی که قبل و بعد از او آمدند ارزشمندتر نخواهد بود اما این گستاخی اسرائیل است که بازدارنده نشده است. این امر باعث می شود که اسرائیل در جنایت خود پافشاری کند.وی کسی بود که چیزی جز زبان فصیح نداشت و نمی توان وحشت نتانیاهو و دار و دسته اش و همچنین دولت های قبلی اسرائیل را از آن پنهان کرد.

آقای دکترعـبــدالله العـمـادی نیز در مقاله ای در روزنامه الشرق نوشت:

ما اسماعیل هنیه را آخرین شهید این امت نمی دانیم، بلکه او را آخرین شهیدی می دانیم که به خیل شهدای مقاومت پیوسته است. خبر ترور هنیه دل میلیون ها مسلمان را در سراسر جهان را اندوهگین کرد، این ثابت می کند که راهی که او و برادرانش در مقاومت فلسطین پیش از او پیموده اند، درست است. مسیری که باید حفظ شود و از آن منحرف نشد. این راه راه شهدا و راستگویان و راه انبیا و رسولان است. شهید هنیه غالباً در مناجات خود و نیز در خطبه های خود درباره قافله شهدا (و گمان مبرید که کشته شدگان در راه خدا مرده اند بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان  روزی می خورند) می خواند.او صدای گرمی داشت و شنونده را به عمق معانی قرآن سوق میداد و در عین حال امنیت را در روح خانواده شهدا ایجاد می کرد میلیون ها مسلمان پس از انتشار خبر شهادت او، به درگاه خدوند دعا کردن که او در زمره شهدای زنده با پروردگارش محشورباشد.  زندگی با خدا چقدر زیبا و روشن است.

صهیونیست‌ها و مشرکان از خبر کشته شدن هنیه خوشحال شدند و گمان می کنند غیبت یک رهبر و مجاهد از صحنه، روحیه مجاهدین را تضعیف می کند، غافل از اینکه شهادت مجاهدی همچون هنیه باعث تقویت و روح و فداکاری بیشتر مردم در راه خدا می شود. شهید هنیه حتی برای بسیاری از کسانی که هنوز مقاومت را حس نکرده اند تبدیل به یک الگوی تأثیرگذار شد. تا در این راه مبارک قدم بردارند.

********

روزنامه الشرق در نسخه روز جمعه 2 آگوست، در روز تشییع و دفن پیکر اسماعیل هنیه، این کاریکاتور را در صفحه 8 منتشر کرد.

بازتاب خبر شهادت «اسماعیل هنیه» در رسانه های قطری

انتخاب دو عنوان «السلام» به معنای صلح، و «المفاوض الفلسطینی» به عنوان (مذاکره‌کننده فلسطینی) در این کاریکاتور، حاکی از دغدغه های این این روزنامه رسمی قطری مبتنی بر رویکرد سیاست خارجی این کشور در ضرورت ایجاد صلح در سرزمین های اشغالی و تلاش های میانجیگرانه این کشور برای ایجاد آتش بس است.

این کاریکاتور تاکید می کند که این ترور، خنجری از پشت بر مذاکره کننده فلسطینی و فرآیند صلح بوده است.

تشییع پیکر اسماعیل هنیه با حضور هزاران نفر در تهران

روزنامه الشرق در صفحه 10 به بازتاب مراسم تشییع باشکوه پیکیر شهید اسماعیل هنیه در تهران پرداخت و این تیتر را انتخاب کرد: "هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در قطر شرکت کردندگ

این روزنامه در این‌باره نوشت که جمعیت عظیمی در مراسم تشییع شرکت کردند و انبوه عزاداران با حمل تصاویر هنیه و پرچم های فلسطین در دانشگاه تهران، پایتخت این ترور را محکوم کرد.

بازتاب خبر شهادت «اسماعیل هنیه» در رسانه های قطری

روزنامه العرب

این روزنامه قطری در نسخه روز جمعه 2 آگوست، در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، گزارشی درباره تبعات این حادثه انتخاب و این عنوان را برای آن انتخاب کرد:

«ایران در جستجوی شیوه پاسخ به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس»

این روزنامه در ادامه، گزارشی از مواضع داخلی در ایران مبتنی بر ضرورت انتقام گرفتن از جمله، گزارش نیویورک تایمز درباره دستورات رهبر انقلاب به انتقام گرفتن از اسرائیلی ها در نشست شورای عالی امنیت ملی، ارائه کرد.

این گزارش در پایان می افزاید: منطقه با خطر گسترش دایره درگیری بین اسرائیل، ایران و متحدانش پس از ترور هنیه در تهران در روز چهارشنبه و کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی حزب الله لبنان در روز سه شنبه در حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت مواجه است.

کد خبر 20523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =