۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
پیامدهای ترور اسماعیل هنیه

مرکز مطالعات سیاسی العربی قطر در مقاله ای که کارگروه پژوهش‌های سیاسی این مرکز در 31 جولای 2024 آن را منتشر کرد، در خصوص پیامدهای  ترور شهید اسماعیل هنیه نوشت:

تحلیل اندیشکده قطری درباره پیامدهای ترور اسماعیل هنیه

ترور اسماعیل هنیه، شخصیتی که از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار بوده است، پیامدهای خطرناکی برای اسرائیل از زمان عملیات طوفان الاقصی در نوار غزه به دنبال خواهد داشت. در حالی که بنیامین نتانیاهو امیدوار بوده است که از طریق این ترور، محبوبیت خود را در اسرائیل افزایش داده و تصویری از یک پیروزی را که همچنان قادر به دستیابی به آن در جنگ غزه نیست به نمایش بگذارد و از آن به عنوان توجیهی برای ادامه جنگ در مسیر اهداف خود استفاده کند.

اگر ایران از یک سو تصمیم بگیرد که به تلافی ترور یکی از برجسته‌ترین میهمانان شرکت‌کننده در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید، و حزب‌الله از سوی دیگر در پاسخ به ترور فؤاد شکر، فرمانده برجسته‌اش اقدام قدرتمندانه‌ای انجام دهند، احتمال گسترش درگیری نظامی و جنگ در منطقه افزایش می یابد. این احتمال لزوماً به محاسبات ایران بر می‌گردد که باید دید پاسخش به ترور هنیه در چه حدی خواهد بود و اینکه آیا به دنبال آن است که نشان دهد اسرائیل دیگر دست برتر در منطقه نیست یا خیر؟ در ساعات اولیه صبح پس از اعلام این ترور، مواضع ایرانی ها صرفا به چگونگی ترور هنیه محدود بود، اما رویکرد تهران پس از جلسه شورای امنیت ملی که در آن فرمانده سپاه و رهبران ارشد ارتش و اطلاعات کشور شرکت داشتند، به ناگاه تغییر کرد. حساب کاربری رهبر انقلاب در ایکس بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اسرائیل را به آنچه «مجازات سخت» خوانده است  تهدید کرد. بیانیه‌ای هم که از سپاه پاسداران صادر شد حاکی از پاسخ خشن و دردناک به رژیم صهیونیستی بوده است.

همه اینها در حالی است که در آغاز دوره ریاست جمهوری جدید، ایران به دنبال گشودن درهای گفتگو با غرب به ویژه با ایالات متحده است. اما ایرانی ها اکنون خود را در معرض آزمونی بزرگ می بینند. تهران از یک سو می خواهد پاسخ بدهد و از سویی هم خواهان درگیری و رویارویی با اسرائیل نیست و نمی‌خواهد این اقدام بر این فرصت گفت‌وگو با واشنگتن، تأثیر منفی بگذارد. ترور هنیه در تهران و ترور فواد شکر در بیروت، تنش را به بالاترین سطح رسانده است، تنشی که بسیاری از طرف های منطقه ای و بین المللی را نگران کرده که ممکن است منطقه را به یک رویارویی همه‌جانبه بکشاند. این بدان معناست که در دوره آتی، فشارها بر نتانیاهو افزایش خواهد یافت و او باید بپذیرد که به سمت یک توافق برای پایان دادن به جنگ غزه حرکت کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در خصوص میانجیگری کشورش در این ماجرا گفته است: «چگونه مذاکرات می تواند موفقیت آمیز باشد وقتی که یک طرف مذاکره کننده دست به ترور طرف مقابل می‌زند.»

از نگاه حماس، این اقدام نتانیاهو، تلاش برای وارد کردن خلل به روند مذاکرات است. حماس و بقیه گروه‌های مقاومت و مردم غزه، واقعا علاقه‌مند به پایان دادن جنگ هستند. نتانیاهو اما علاقه ای به دستیابی به توافق ندارد، اما در عین حال، گزینه‌هایش نیز محدود است.

نهایتا باید گفت که ترور هنیه در تهران ممکن است یک نقطه عطف در جنگی باشد که حدود ده ماه است در نوار غزه ادامه دارد و در صورتی که ایران و حزب الله تصمیم به پاسخ دادن بگیرند، ممکن است تنش در منطقه افزایش یابد و فشارهای منطقه‌ای و بین المللی بر دولت نتانیاهو برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس افزایش یابد. تشدید تنش و رفتار عصیان‌گرانه اسرائیل که ساده‌ترین قوانین و توافقات جنگ را زیر پا گذاشته، ناراحتی بسیاری از کشورها را در پی داشته است.

برای دسترسی به فایل متن کامل این گزارش می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://www.dohainstitute.org/ar/Lists/ACRPS-PDFDocumentLibrary/assassination-of-ismail-haniyeh-and-implications.pdf

       

کد خبر 20611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =